کد خبر : 39585
تاریخ انتشار : شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵

تعیین تکلیف رسیدگی بدون زمان بندی؛

خطر در کمین بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز

خطر در کمین بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز
فرسودگی، بازسازی، بهسازی و در نهایت جایگزینی بیمارستان یکصد تختخوابی ۲۹ بهمن تبریز که در اختیار سازمان تامین اجتماعی است، به یکی از مسایل و چالش های بزرگ حوزه درمان آذربایجان شرقی تبدیل شده است که داستان آن حل نشدنی به نظر می رسد.

به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، این بیمارستان که نخستین مرکز درمانی تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به شمار می رود، به علت مشکلات عدیده مالکیتی، طراحی، قدیمی بودن و به موازات آن فرسودگی ساختمان ها با وجود اینکه در زمان های مختلف و متعدد قول هایی مبنی بر نوسازی و حتی ساخت بیمارستان جدید در نقاط مختلف شهر تبریز و سهند داده شده است، اما با سپری شدن بیش از ۱۴ سال، هیچ یک از آنها عملی نشد تا در نهایت تصمیم بر ساخت بیمارستان جایگزین در همان محل کنونی گرفته شود.

زمین بیـمارستان ۲۹ بـهمـن تبریز به مسـاحت ۲۳ هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال ۱۳۴۴ تـوسط مرحوم حـاج حسین علیزاده کاغذچی به سازمان بیمه تامین اجتماعی وقت اهدا شد و عملیات ساختمانی و تجهیز آن پس از پنج سال به اتمام رسید تا از سال ۱۳۴۹ به طور رسمی به بهره برداری برسد.

این مرکز درمانی از زمان بهره برداری تا سال ۱۳۸۱ به عنوان بیمارستان جنرال (عمومی) فعالیت می کرد که با راه اندازی بیمارستان دوم تامین اجتماعی در تبریز با نام عالی نسب و انتقال بخش هایی از آن، به بیمارستان جدید، به صورت بیمارستان تک تخصصی زنان و زایمان با ۴۰ تخت بستری اصلی دارای پلی کلینیک تخصصی و واحدهای کلینیکی و پاراکلینیک ادامه فعالیت می دهد.

با توجه به افزایش تعداد بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی و برای برآورد نیازهای درمانی این افراد، تشکیلات بیمارستان ۲۹ بهمن مورد بازنگری مجدد قرار گرفت و افزایش تعداد تخت های اصلی بستری تا سقف ۹۶ تخت مورد موافقت مقامات سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت که در این راستا به سال ۱۳۸۶ بخش های نفرولوژی، داخلی، جراحی عمومی، NICU و کودکان و نیز بخش دیالیز با ۱۴ تخت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین با تلاش مدیریت درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی بخش ICU بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز از سال ۱۳۹۱ آغاز به فعالیت کرد.

اما قدیمی بودن ساختمان و وقوع چندین مورد زلزله در تبریز باعث فرسودگی و نیز خطرپذیری بیشتر این مرکز درمانی آذربایجان شرقی شده است که این مشکل هر روز به شرایط خطرناک پیش رفته و لزوم ساخت بیمارستان جدید را اجتناب ناپذیر می کند.

در حالی که تا سال گذشته بحث های مختلف پیرامون اهدای زمین رایگان توسط نهادهای مختلف استانی و شهرستانی برای ساخت ساختمان جدید بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز بارها مطرح و تکرار می شد، اما در نهایت با بی توجهی مسوولان، این ادغام راه به جایی نبرد و هیج نهادی حاضر نشد زمین رایگان در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد.

صورتجلسه ۱۴ اسفند ماه پارسال درباره بررسی ریز تخت های که توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی تنظیم شده است، نشان می دهد که تصمیم نهایی درباره بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز، استفاده از زمین کنونی این مجموعه درمانی برای ساخت بیمارستان جایگزین است.

تعیین تکلیف بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز، بدون زمان بندی
 دکتر “سیدحسن سیدی” مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی

مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی، تعیین تکلیف ساخت بیمارستان جایگزین ۲۹ بهمن تبریز را یکی از اولویت های اصلی این مدیریت در دوره جدید بیان و اظهار کرد: با رایزنی ها و مذاکرات مختلف و متعدد با سازمان مرکزی در نهایت تصمیم بر این شد تا در محل کنونی بیمارستان ساخت ساختمان جدید آغاز شود.

دکتر حسن سیدی محوطه کنونی پارکینگ بیمارستان را محل جدید ساختمان بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز اعلام کرد که قرار است نقشه های آن توسط سازمان مرکزی در چند فاز(مرحله) تهیه شود تا بلافاصله عملیات اجرایی آن شروع شود.

وی درباره برنامه زمان بندی شروع و اتمام بیمارستان جدید ۲۹ بهمن تبریز اظهار بی اطلاعی کرد و یادآور شد: تمام اقدامات اعم از طراحی، نقشه کشی و ساخت و تجهیز مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی کشور در تهران تصمیم گیری می شود و بر همین اساس هنوز اطلاعاتی در این خصوص به مدیریت درمان آذربایجان شرقی ابلاغ و ارسال نشده است.

سیدی با اشاره به اینکه شرکت خانه سازی سازمان تامین اجتماعی وظیفه تهیه نقشه های مهندسی بیمارستان جدید ۲۹ بهمن تبریز را عهده دار شده است، گفت: قرار است این بیمارستان با ۳۰۰ تختخواب با در نظر گرفتن تمام امکانات لازم اعم از بخش های مختلف بستری، سرپایی، داخلی مردان و زنان، جراحی های عمومی مردان و زنان، پارکینگ خودروهای کارکنان و مراجعان، بخش اداری و سایر امکانات ساخته شود.

به گفته وی برای ساخت و ایجاد هر تخت بیمارستانی ۱۵۰ مترمربع فضای اعیانی باید در نظر گرفته شود که این موضوع در ساخت مرکز جدید ۲۹ بهمن تبریز به طور کامل دیده شده است که بر همین اساس ۴۵ هزار مترمربع بنا باید در محل یاد شده ساخته شود.

سیدی در توضیح پراکندگی تخت های بیمارستانی برای ساختمان جدید مرکز درمانی ۲۹ بهمن تبریز، اظهار کرد: ۲۰ تخت برای بخش داخلی مردان، ۲۰ تخت برای بخش داخلی زنان، ۲۰ تحت بخش نوزادان، ۲۰ تخت زنان و زایمان، ۲۰ تخت جراحی عمومی مردان و ۲۰ تخت برای جراحی عمومی زنان، ۲۰ تخت جراحی تخصصی زنان و ۲۰ تخت جراحی عمومی مردان، ۲۰ تخت دیالیز، ۲۶ تخت اورژانس، ۱۰ تخت سی سی یو، ۱۲ تخت آی سی یو داخلی و ۱۲ تخت آی سی یو جراحی و ۲۴ تخت مراقبت های روزانه از مصوبات ریزتخت های بیمارستان جدید ۲۹ بهمن تبریز است که به کمیته پروژه های درمان سازمان تامین اجتماعی ارسال شده است.

وی ۱۲ تخت سرم تراپی، ۲ تخت تریاژ، هفت تخت ال دی آر، سه تخت اتاق مراقبت های اورژانسی، سه تخت مراقبت مامایی، ۸ تخت عمل جنرال، چهار تخت اتاق عمل زنان زایمان، ۱۸ تخت ریکاوری، چهار تخت آمادگی و یک تخت گچ گیری را از دیگر امکانات در نظر گرفته شده برای ساخت بیمارستان جدید ۲۹ بهمن تبریز اعلام کرد.

سیدی با انتقاد از اینکه تلاش ها برای دریافت زمین رایگان توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی در چندین سال گذشته بی نتیجه بود، افزود: با وجود اینکه استانداری آذربایجان شرقی در ۱۰ سال گذشته تلاش های زیادی برای این هدف انجام داد و حتی قرارداد اعطای زمین در اراضی خاوران تبریز نیز آماده امضا بود، اما شهرداری با این موضوع موافقت نکرد و در سال ۱۳۹۹ این موضوع به طور کامل منتفی شد.

به گفته وی این در حالی بود که تمام مقدمات کار و مصوبات مربوطه به انجام رسیده بود.

سیدی با تاکید بر لزوم ساخت بیمارستان جدید و افزایش تعداد تخت های کنونی، یادآور شد: اکنون بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز با یکصد تخت برای مردم آذربایجان شرقی ارایه خدمات می کند که این تعداد تخت به هیچ عنوان با حجم جامعه هدف تامین اجتماعی استان همخوانی ندارد.بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز با یکصد تخت برای مردم آذربایجان شرقی ارایه خدمات می کند که این تعداد تخت به هیچ عنوان با حجم جامعه هدف تامین اجتماعی استان همخوانی ندارد.

وی از اینکه ساخت بیمارستان جدید مدت ۱۴ سال برای ارایه زمین رایگان معطل ماند، ابراز گلایه و افسوس کرد و ادامه داد: باید از همان ابتدا مدیران وقت آگاه بودند که ارایه زمین در داخل شهر تبریز ممکن نیست و اراضی خارج از شهر نیز به درد ساخت بیمارستان نمی خورد.

سیدی با اشاره به اینکه بیمارستان کنونی با قدمت بیش از ۵۳ سال با معیارهای فنی و مهندسی وقت و مقاومت در مقابل زلزله های آن زمان ساخته شده است که دیگر تحمل ایستادگی در برابر زلزله های بزرگ را ندارد، گفت: باید اذعان کرد که این مرکز درمانی به هیچ عنوان امن نیست و ساختمان های آن فرسوده و مستهلک شده است.

وی نسبت به تاخیر در شروع عملیات اجرایی ساخت بیمارستان هشدار داد و یادآور شد: ظرفیت پایین ، ناامنی ساختمان ها و آسیب پذیری جدی در برابر زمین لرزه ها از چالش های اصلی و مهم بیمارستان کنونی است و با توجه به اینکه پیشنهاد جایگزینی توسط خود سازمان تامین اجتماعی ارایه شده است، باید نسبت به آغاز عملیات اجرایی تسریع شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ، ارایه خدمات درمان مستقیم را از ماموریت ها و رسالت های مهم این مدیریت بیان و اضافه کرد: در حال حاضر مردم آذربایجان شرقی تنها از ۲ مرکز درمانی ۲۹ بهمن با ۱۰۰ تخت و بیمارستان عالی نسب با ۳۰۰ تخت استفاده می کنند که این امکانات برای جمعیت چهار میلیونی استان که بیش از ۲ میلیون نفر آنها زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، کفاف نمی کند.

سیدی اعلام کرد: با بهره برداری از بیمارستان جدید ۲۹ بهمن تبریز مجموع تخت های مدیریت درمان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به بیش از ۶۰۰ تخت خواهد رسید که می توان بخش عمده ای از نیازهای درمانی جامعه هدف را تامین کرد.

تعیین تکلیف بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز، بدون زمان بندی
 دکتر ” حمیرا علمداری” رییس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز

بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز به شدت در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله آسیب پذیر است

رییس بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز در بررسی های فنی و مهندسی انجام شده در این مرکز درمانی را دلیل اصلی برای جایگزینی بیمارستان جدید اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس باید در سریع ترین زمان ممکن و برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار در ساختمان های کنونی، اقدام شود، چون این بیمارستان به شدت در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله آسیب پذیر است.

دکتر حمیرا علمداری با اشاره به اینکه مقدمات ساخت بیمارستان جایگزین از مدت ها قبل آماده شده است، افزود: عملیات اجرایی آن پس از تهیه نقشه های ساختمانی توسط سازمان مرکزی، بلافاصله در محل پارکینگ کنونی شروع می شود و در همین زمان ساختمان اداری نیز به علت آسیب پذیری شدید و فرسودگی کامل باید تحلیه شود.

به گفته وی قرار است ساختمان اداری بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز به محل کنونی سالن ورزشی مجموعه منتقل شود تا محل کنونی به کارگاه ساختمانی پروژه مورد استفاده قرار بگیرد.

علمداری مهمترین بخش آماده سازی بیمارستان جایگزین را تهیه نقشه های مهندسی اعلام و با اشاره به اینکه بدون این کار اعلام زمان بندی عملیات اجرایی میسر نیست، یادآور شد: کارفرمای اصلی این پروژه مهم ملی سازمان تامین اجتماعی است که توسط مدیریت درمان اجرایی می شود.

وی فرسودگی و قدیمی بودن ساختمان کنونی بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز را دلیل اصلی پیشنهاد سازمان برای ساخت بیمارستان جدید اعلام کرد و ادامه داد: اکنون ساختمان اداری این مرکز درمانی در جریان زلزله های سال های قبل به شدت آسیب دیده و ادامه فعالیت در این مکان به شدت خطرناک و در عین حال اضطراب آور است.

علمداری تعداد کارکنان بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز را ۵۴۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: این مرکز درمانی به طور متوسط روزانه پذیرای افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت سرپایی است و به طور معمول نیز ۷۶ درصد تخت های آن اشغال است که این حجم جمعیتی با وقوع حادثه ای طبیعی به شدت در معرض خطر جانی قرار می گیرند.مرکز درمانی ۲۹ بهمن تبریز به طور متوسط روزانه پذیرای افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر به صورت سرپایی است و به طور معمول نیز ۷۶ درصد تخت های آن اشغال است که این حجم جمعیتی با وقوع حادثه ای طبیعی به شدت در معرض خطر جانی قرار می گیرند.

وی بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز را یکی از پرمراجعه ترین مراکز درمانی آذربایجان شرقی و حتی منطقه شمال غرب کشور اعلام کرد که علاوه بر جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی استان به مشمولان سایر استان های همجوار نیز ارایه خدمت می کند.

علمداری بر لزوم ساخت و تجهیز بیمارستان جایگزین ۲۹ بهمن تبریز تاکید و اضافه کرد: بدون تردید با ساخت این مرکز درمانی، علاوه بر افزایش کمیت خدمات گیران از این مرکز، کیفیت خدمات در بخش های مختلف نیز به مراتب بالاتر می رود که مجموع این عناصر منجر به افزایش میزان رضایت مندی مردم می شود.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز را افراد زیر پوشش تامین اجتماعی شامل می شود، گفت: علاوه بر این افراد، هم اکنون خدمات درمانی این مرکز به بیمه شدگان روستایی، بیمه شدگان خویش فرمایی و افراد بدون بیمه نیز ارایه می شود.

علمداری ابراز امیدواری کرد با شروع و اتمام عملیات اجرایی بیمارستان جایگزین ۲۹ بهمن تبریز شاهد تحولات عمیق و کیفی سازی خدمات درمانی در حوزه تامین اجتماعی آذربایجان شرقی باشیم.

هم اکنون ۷۵۲ هزار و ۴۶۰ نفر از جمعیت آذربایجان شرقی به طور مستقیم تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۸۵۷ نفر نیز به عنوان افراد تبعی زیر پوشش این سازمان قرار دارند.

تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ۲۲۴ هزار و ۸۷۱ نفر بوده و در این حوزه نیز تعداد ۱۷۰ هزار و ۸۹۳ نفر به عنوان مستمری بگیر تبعی زیر پوشش و حمایت تامین اجتماعی استان قرار گرفته اند.

طبق آخرین آمارهای اعلامی، از جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی ۵۸ درصد شامل ۲ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۱ نفر زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 8 =