کد خبر : 23826
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳

بهسازی موزه استاد شهریار در شان این استاد شعر و ادب/ برگزاری حضوری کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی دور از ذهن نیست

بهسازی موزه استاد شهریار در شان این استاد شعر و ادب/ برگزاری حضوری کنگره روز ملی شعر و ادب فارسی دور از ذهن نیست

استاد شهریار

جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با بررسی پیش نویس نحوه برگزاری کنگره روز ملی شعر و‌ادب فارسی آغاز شد.

به گزارش نگاه، در ابتدا معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز با ارائه پیش نویس نحوه برگزاری کنگره روز ملی شعر و‌ادب فارسی از برنامه های مورد نظر در این خصوص گزارش داد.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تیریز ضمن قدردانی از تلاشهای معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز گفت: مقرر بود این امر با مشارکت جمعی نهادها صورت گیرد و افکار تمامی نهادها در خصوص برگزاری این کنگره لحاظ شود.
شکور اکبرنژاد اضافه کرد: نتایج برگزاری جلسات شورای سیاست گذاری جمع بندی شده و در نهایت تصمیم های صحیح درخصوص نحوه برگزاری روز ملی شعد و ادب فارسی اتخاذ شود.
وی تاکید کرد: درخصوص برگزاری این کنگره باید با توجه به شرایط فعلی کشورها توجه کرده و تصمیم نهایی گرفته شود.
اکبرنژاد اظهارداشت: درصورت برگزار نشدن این کنگره هزینه های این مراسم صرف بهسازی خانه و موزه استاد شهریار شود.
فرج محمدقلیزاده نیز با اشاره به شرایط بحرانی فعلی درخصوص محدودیتهای ناشی از ویروس کرونا گفت: اگر شرایط بصورت فعلی ادامه داشته باشد، برگزاری این کنگره بصورت حضوری ممکن نخواهد بود.
وی ادامه داد: درصورت نبود برنامه حتی تصمیمات خوب و مناسب نیز میتواند به درستی اجرا نشده و موجب برخی خسارات شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: این روز سالانه با برنامه های جزیی و بدون سنخیت با استاد شهریار برگزار می‌شود.
قلیزاده اظهارداشت: موزه استاد شهریار در شان این شاعر نامدار نبوده و متاسفانه در تبریز نیز اقدامات مناسب و در شان استاد انجام نشده است.
وی با بیان اینکه زمان کافی برای برنامه ریزی در خصوص اجرا کنگره را نداریم اضافه کرد: تغییر تاریخ برگزاری نشان از بی برنامگی و در این خصوص دارد.
قلیزاده تصریح کرد: حضور اساتید دانشگاه و افراد متخصص و استفاده از نظر این اساتید در خصوص نحوه برگزاری این کنگره الزامی است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز با تاکید بر اینکه کیفیت برگزاری این کنگره حیاتی و بسیار با اهمیت است گفت: اجرای این کنگره توسط متخصصان و همچنین هماهنگی با صدا و سیما برای تبلیغ در این خصوص جمع بندی و تصمیم گیری نهایی در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری و یا گستره برگزاری بصورت استانی یا بین المللی باید در دستور قرار گیرد.
در ادامه سعید نیکو خصلت گفت: با توجه به این که زمان چندانی از شورای پنجم باقی نمانده است، با سخنان دکتر قلیزاده بسیار موافق بوده و پیشنهاد میکنم موزه استاد شهریار به شکل فاخری بهسازی و تجهیز شود.
وی با بیان اینکه تمامی موارد در قالب یک پکیج قابل اجراست تصریح کرد: نوع برگزاری این کنگره بسیار حایز اهمیت بوده بطوری که میتواند در اذهان عموم ماندگار شود.
نیکوخصلت با اشاره به تجربه خود در خصوص برگزاری هفتصدمین سال حافظ گفت: این مراسم باعث شد تا در سال های بعد با حضور در حافظیه شیراز به تصویر ذهنی در خصوص پروسه برگزاری هفتصدمین سال حافظ بپردازم.
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز با پیشنهاد برگزاری این مراسم به صورت فستیوال تاکید کرد: برگزاری این مراسم به صورت فستیوال با حضور میهمانان خارجی و بررسی ترجمه های ارایه شده از آثار استاد شهریار میتواند در کوتاه مدت به برندی برای شهر تبریز تبدیل شود.
نیکوخصلت ادامه داد: برگزاری این کنگره در پکیج های مختلف علمی، فرهنگی، تئاتر، شعر و ادب به شکل اصولی با موسیقی فاخر و واقعی قابل اجرا است.
وی گفت: این کنگره همچنین میتواند با مشارکت دانشگاه ها و در محل مقبره الشعرا برگزار شود.
دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تبریز اظهارداشت: میهمانان و سخنرانان این کنگره از اهمیت ویژه ای برخوردارند و امیدوارم بتوانیم آنچه استاد شهریار با آثار فاخر خود به شهر ما منتقل کرده است را به خوبی انتقال دهیم.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با اظهار خرسندی از سیر نزولی ابتلا به بیماری کویید ۱۹ در کشور گفت: با توجه به شرایط و در صورت ادامه این روند، در زمان برگزاری این کنگره زندگی شهروندان در کشور به شکل عادی بازخواهد گشت.
شهرام دبیری با اشاره به موفقیت های علمی در خصوص یافتن واکسن و داروی درمان بیماری کرونا اظهار داشت: پیش بینی ها با توجه به شرایط فعلی حاکی از بهبودی شرایط تا شهریور ماه در کل دنیا دارد.
وی ادامه داد: به همین منظور برگزاری حضوری این کنگره دور از ذهن نیست و در صورت برگزاری این مراسم باید نهایت سعی خودمان را برای اجرای بسیار کیفی انجام دهیم.
دبیری افزود: متاسفانه شواهد حاکی از این است که برخی سعی در ایجاد فراموشی ها در خصوص این روز دارند.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دعوت از افراد شاخص و ‌متخصص در این امر‌ از جمله اقدامات ضروری برای برگزاری کیفی این کنگره است.
شکور اکبرنژاد در پایان بررسی این دستور بر دعوت میهمانان متخصص در زمینه روز ملی شعر و ادب فارسی به کمیسیون تاکید کرد.
در ادامه دومین دستور العمل نحوه حمایت و کمک به برگزیدگان علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.
قرائت این شیوه نامه و دستورالعمل توسط یکی از کارشناسان کمیسیون فرهنگی و اجتماعی صورت گرفت.
رییس شورای اسلامی شهر تبریز پیشنهاد داد: اعضا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ضمن بررسی این شیوه نامه پیشنهادات خود را بصورت کتبی به این کمیسیون ارایه دهند.
شهرام دبیری با اشاره به ضابطه مند بودن این شیوه نامه عدم تطابق برخی از ضوابط با دستورالعمل ها تاکید کرد: این موضوعات باید بررسی شود.
سعید نیکوخصلت نیز ضمن قدردانی از تدوین شیوه نامه گفت: تنظیم دقیق و فنی این شیوه نامه موجب جهش در حوزه فرهنگ و خروج از بلاتکلیفی میشود.
فرج محمدقلیزاده نیز با بیان اینکه قانون بد بهتر از بی قانونی است اضافه کرد: با فرض اینکه این شیوه نامه ایراداتی نیز داشته باشد، با این وجود بسیار بهتر از نواقصات فعلی است.
قلیزاده گفت: نوع حمایت از آثار هنرمندان و یا استعدادهای برتر بسیار حایز اهمیت است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اظهار داشت: حمایت از برگزیدگان، آثار از پیش تولید شده و یا ایجاد فضا برای تولید آثار فاخر و یا حمایت از جوانان مستعد هرکدام به نوعی قابل توجه است.
وی ادامه داد: حمایت از جوانان و کودکان با استعداد در خانواده های کم توان اقتصادی نیز در این شیوه نامه باید مد نظر قرار گیرد.
قلیزاده عنوان کرد: حمایت از تئاتری که هنوز روی صحنه نرفته و یا کتابی که چاپ نشده و موارد مشابه نیز در ویرایش این شیوه نامه لحاظ شود.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: تعیین کمیته و افرادی که باید تحت حمایت قرار گیرند در این شیوه نامه ضروری است

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + پانزده =