کد خبر : 3532
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

برون‌گرایی اقتصاد اصل مهم اقتصاد مقاومتی است

برون‌گرایی اقتصاد اصل مهم اقتصاد مقاومتی است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برون‌گرایی اقتصاد یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است، گفت: توسعه صادرات و سوق دادن تولیدات داخلی به بازارهای جهانی یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است که با گسترش روابط اقتصادی و مراودات تجاری با کشورهای مختلف امکان‌پذیر است.     به گزارش نگاه به نقل از ایرنا،

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه برون‌گرایی اقتصاد یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است، گفت: توسعه صادرات و سوق دادن تولیدات داخلی به بازارهای جهانی یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی است که با گسترش روابط اقتصادی و مراودات تجاری با کشورهای مختلف امکان‌پذیر است.

 

 

به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، اسماعیل جبارزاده  در خصوص اهداف، برنامه‌ها و نتایج سفر هیات اقتصادی و تجاری استان به کشورهای آلمان و لهستان، اظهار کرد: در مقوله ارتباطات خارجی و اقتصاد صادرات‌ محور بعد از اجرای توافق برجام بیش از ۸۰ هیات اقتصادی از کشورهای مختلف به استان سفر کرده‌اند و یکی از اهداف ما، شناسایی کشورهای اولویت‌دار برای روابط اقتصادی بر اساس نیازهای استان بود.

وی با اشاره به سفر هیات‌هایی از کشورهای آلمان و لهستان به تبریز در سال جاری، ادامه داد: با توجه به شناختی که این هیات‌ها از توانمندی‌های ما به دست آورده بودند، این استان را به عنوان اولویت همکاری خود تعیین کردند و توافق‌هایی نیز در این سفرها انجام شده است.

جبارزاده گفت: برای آشنایی با ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک با این کشورها هیاتی ۳۰ نفره مرکب از مسئولان بخش‌های مختلف اقتصادی و فعالان بخش خصوصی به مدت یک هفته به این دو کشور سفر کردیم.
وی با اشاره به اینکه لهستان یکی از کشورهای در حال توسعه اروپای شرقی است، افزود: سابقه روابط ایران و لهستان به ۵۴۰ سال گذشته برمی‌گردد که در این میان شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، نقش بسزایی داشته است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه توسعه روابط با ایران در اولویت کشور لهستان است، اظهار کرد: ویژگی‌های مشترکی که استان آذربایجان شرقی با این کشور دارد سبب شده که ما نقش تعیین‌کننده‌ای در روابط دو کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های لهستان در تولید ماشین‌های صنعتی، کشاورزی، محیط زیست و معدن خاطرنشان کرد: از همکاری های مشترک بخش خصوصی آذربایجان شرقی با لهستان حمایت می‌کنیم.
جبارزاده همچنین با اشاره به قابلیت‌های اقتصادی کشور آلمان، گفت: آلمان قدرت اول اقتصادی اروپاست که وارد بحران اقتصادی سال‌های اخیر نشده و هم‌اکنون حجم صادرات صنعتی این کشور بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به برنامه‌های سفر هیات اقتصادی استان به آلمان، گفت: مذاکرات رسمی و سیاسی هیات در برلین انجام شد و پس از آن به دو ایالت که برای همکاری‌های مشترک انتخاب شده‌اند سفر کردیم.
استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: ایالت زاکسن با چهار میلیون نفر جمعیت، ظرفیت‌های خوبی در بخش خودروسازی، قطعه‌سازی، محیط زیست و مدیریت منابع آبی و بهداشت و سلامت دارد و بزرگترین دانشگاه صنعتی آلمان، بزرگترین کارخانه خودروسازی بی‌ام‌ و مرکز تحقیقات زیست‌محیطی لایپزیک در این ایالت واقع است.

وی گفت: ایالت نیدرزاکسن نیز با هشت میلیون نفر جمعیت، شرکت خودروسازی ولکس‌واگن را در خود جای داده و شهر هانوفر، مرکز این ایالت شهر نمایشگاهی دنیاست.
جبارزاده با اشاره به توانمندی‌های این ایالت در بخش خودرو و قطعه‌سازی و تولید و فراوری گندم، سیب‌زمینی و شیلات، افزود: علاقه‌مند بودیم که با استفاده از تجربیات این ایالت در حوزه‌های مزبور، زمینه ورود تولیدکنندگان استان به بازارهای جهانی را فراهم کنیم که این موضوع را در مذاکرات اقتصادی در ایالت نیدرزاکسن تعقیب می‌کردیم.

وی با بیان اینکه سفارت‌خانه‌های ایران در آلمان و لهستان از توسعه روابط استان با این دو کشور حمایت می‌کنند، اظهار کرد: در این سفر با طرف‌های مذاکره خود توافق کردیم که با تشکیل میزهای آلمان و لهستان در اتاق بازرگانی تبریز، بستر تبادل اطلاعات و شناسایی نیازهای متقابل را ایجاد کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری چهار همایش اقتصادی در سفر هیات اقتصادی استان به آلمان و لهستان، گفت: در این همایش‌ها علاوه بر تبادل اطلاعات و مذاکرات رسمی، فرصتی برای ارتباط شرکت‌های استان با شرکت‌های آلمانی و لهستانی ایجاد شد.

وی اضافه کرد: در بحث مدیریت شهری نیز دیدارهایی بین شهردار تبریز و شهرداران شهرهایی که به آنها سفر کردیم صورت گرفت و مقرر شد از تجربیات این شهرها بویژه در بحث مدیریت ترافیک و تراموا، مدیریت پسماند، فضای سبز و محیط زیست بهره‌مند شویم.
جبارزاده افزود: رییس دانشگاه تبریز هم در این دیدار با روسای دانشگاه‌های مختلف آلمان و لهستان مذاکراتی داشتند که برگزاری کارگاه مشترک آموزشی مدیریت آب و فاضلاب در دانشگاه تبریز از جمله نتایج این مذاکرات بود.

وی با اشاره به بازدید هیات اقتصادی استان از مرکز تحقیقات زیست‌محیطی لایپزیک در ایالت زاکسن، گفت: تجربیات ارزشمند این مرکز در حوزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و احیای دریاچه‌های مرده از جمله محورهایی بود که با مسئولان این مرکز درباره آن گفت‌وگو کردیم و ارتباطات خوبی بین این مرکز و دانشگاه تبریز ایجاد شد.
استاندار آذربایجان شرقی اظهارکرد: مسئولان نمایشگاه هانوفر نیز درخواست برپایی نمایشگاهی از توانمندی‌های آذربایجان شرقی را داشتند که این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای معرفی استان به کل دنیا خواهد بود و این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برای دست‌یابی به توسعه پایدار باید از تجربیات موفق کشورها استفاده کنیم، افزود: باید روابط خود را با کشورهایی که احساس می‌کنیم می‌توانند برای ما مفید باشند گسترش دهیم و در این راستا همکاری و تولید مشترک و صادرات‌محور اولویت ما خواهد بود.

جبارزاده گفت: باور دارم که تولیدکنندگان و صنعتگران استان که در سال‌های سخت تحریم، تولید را سر پا نگه داشته‌اند در دوران گشایش اقتصادی و توسعه روابط بین‌المللی نیز از فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده خواهند کرد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − 4 =