کد خبر : 15340
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۷:۳۸

امپراطوري دست فروشان در قلمرو اصناف

امپراطوري دست فروشان در قلمرو اصناف

پياده راه تربيت که همواره بعنوان نبض‌ اقتصادي بازار تبريز از آن ياد مي شود، نه تنها براي تبريزي‌ها؛ که در موسم گردشگري هم ميزبان مسافران است.     به گزارش آوای سهند به نقل از روزنامه سرخاب، اولين روز تابستان امسال ولي با اعتراض گسترده اصناف و کسبه بازار تربيت، با تب و تاب

پياده راه تربيت که همواره بعنوان نبض‌ اقتصادي بازار تبريز از آن ياد مي شود، نه تنها براي تبريزي‌ها؛ که در موسم گردشگري هم ميزبان مسافران است.

 

 

به گزارش آوای سهند به نقل از روزنامه سرخاب، اولين روز تابستان امسال ولي با اعتراض گسترده اصناف و کسبه بازار تربيت، با تب و تاب بيشتري همراه شد تا صبح و ظهر تيرماهي داغ و پر هياهو در اين پياده راه رقم بخورد.

اين اولين بار نيست که اصناف تربيت دست به اعتراض مي زنند. در روزهاي پاياني سال گذشته که بازار خريد بين مردم حسابي داغ بود هم آنها به نشانه اعتراض يک روز کرکره مغازه هاي خود را بالا نکشيدند.
ولي اين اعتراض ها از کجا شروع مي شود؟ هياهويي که پيش از نوروز امسال خاموش شد ولي اين بار باز به همان دليل تب تندش بالا گرفت.
اعتراض آنها به سيل بي شمار دستفروشاني است که در طول سال در اين پياده راه بساط خود را پهن مي‌کنند و در بساط شان هر چيزي پيدا مي‌شود. از لباس گرفته تا کفش. از سفره هاي کوچک گرفته تا دمکني. نتيجه اين بساط ها چيزي جز سد معبر نيست. مشکلي که اصناف تربيت به آن اعتراض دارند.
يکي از کسبه بازار تربيت در گفتگو با سرخاب با بيان اينکه موضوع دستفروشان صحبت ديروز و امروز نيست، مي گويد: اوايل نيروهاي شهرداري کمي آنها را مي ترساندند ولي حالا با اتفاقاتي که مي افتد مي بينيم برخي از اين دستفروشان با ماموران شهرداري تبريز زد و بندهايي دارند و به دنبال همين ارتباطي که وجود دارد برخوردي جدي هم صورت نمي گيرد.
او اين عدم برخورد را سو استفاده از گفته امام جمعه تبريز مي‌داند. حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمدعلي آل هاشم در روزهاي پاياني سال ۹۶ در خطبه هاي نماز جمعه تبريز گفته بود: «بايد افرادي را که براي تأمين معاش به دستفروشي روي آورده‌اند به جاي جمع آوري، ساماندهي کنيم.»

سخني که به اشتباه تعبير شد
اين کسبه بازار تربيت با اشاره به تعبير غلط برخي مديران از اين فرمايش امام جمعه، معتقد است: پس از آنکه امام جمعه گفتند با دستفروشان کاري نداشته باشيد، آنها را به پياده راه تربيت هدايت کردند. شايد جناب آل هاشم با نيت ديگري اين را گفته بود ولي برخي از اين گفته سو استفاده کردند و حتي برزن‌هاي شهرداري پشت اين موضوع پنهان شدند. وقتي هم ما اعتراض مي‌کرديم مي‌گفتند امام جمعه گفته است.
اين مرد جوان از آسيبي که اين دستفروشان به ساير اصناف تربيت مي زنند سخن گفته و ادامه مي‌دهد: هزينه‌ سرقفلي و اجاره بها مغازه داران بسيار زياد بوده و علاوه بر آن ماليات نيز پرداخت مي‌کنيم؛ درحالي که دستفروشان اين مشکل را ندارند و در عين حال به کسب و کار ما لطمه وارد مي‌شود. اينها هيچ کدام دستفروش نيستند بلکه بساط دارند. تمام اينها در بازار انبار دارند و هر شب وسايل خود را در اين انبارها نگهداري مي‌کنند. اکثرا با يکديگر دوست و فاميل هستند و هواي هم را دارند. روزانه بيش از ۵۰۰ هزار درآمد دارند. اوضاع به گونه‌اي شده که مثلا کسي از سردرود گوجه سبزهاي خود را چيده و براي فروش به تربيت مي آورد.
او تربيت را يکي از مهمترين نقاط گردشگري براي تبريز مي‌داند که بايد چهره خوبي در مقابل بازديد گردشگران داشته باشد و مي‌گويد: متاسفانه با وجود اينکه بيشتر مواقع بين اصناف تربيت و دستفروشان درگيري هم پيش مي آيد ولي شهرداري و نيروي انتظامي جوابگو نيستند و به همين دليل به درگيري فيزيکي هم ختم مي‌شود.
در پي اعتراض هاي امروز اصناف تربيت فرماندار تبريز از رايزني با شهرداري تبريز در خصوص جمع آوري هر چه سريع تر اين دستفروشان خبر داده و اضافه مي کند: اگر اين افراد واقعا دستفروش هستند، براي آنها در درب گجيل، محل مشخص کرده ايم. اما اين ها دستفروش نيستند بلکه سفره بازکن هايي هستند که گويا خيابان را خريداري کرده اند.
بهروز مهدوي ادامه مي دهد: شهرداري موظف است به علت سد معبر اين ها را جمع آوري کند و به شهرداري اعلام کرديم که هرچه سريعتر آنها را جمع آوري کنند. اصناف و کسبه تربيت راست مي‌گويند، گناه اصناف چيست؟ در حالي که دستفروش‌ها نه عوارض مي‌دهند و نه ماليات.

شب بارارها؛ راهکار شهرداري براي ساماندهي دستفروشان
وقتي صحبت از ساماندهي دستفروشان مي‌شود همه نگاه‌ها به سمت شهرداري و دقيق‌تر از آن معاونت خدمات شهري شهرداري است.
در اين خصوص معاونت خدمات شهري شهرداري منطقه ۸ تبريز در گفتگو با سرخاب مي گويد: معضل دستفروشي در شهر ما مشکلي چندين ساله است و اين طور نيست که بگوييم در چند ماه يا چند سال اخير رخ داده است. در ارتباط با ساماندهي دستفروشان ما پيشنهاداتي داشته ايم که اگر از سوي نهاد هاي ذيربط مورد موافقت قرار گيرد، بحث شب بازاري را راه‌اندازي کنيم.

ابراهيم پور با بيان اينکه چند نقطه از منطقه ۸ براي اين طرح پيشنهاد داده شده است، ياد آوري مي کند: جمع آوري يک بحث است و ساماندهي بحثي ديگر. شهرداري در اين خصوص موظف به انجام وظيفه خود است. بايد دست به دست دهيم تا اين مشکل را حل کنيم.
او با تاکيد بر اينکه در اين مورد ما حق را به اصناف تربيت مي دهيم، مي گويد: امروز با حضور شهردار منطقه و فرمانده نيروي انتظامي جلسه هم انديشي با اصناف صورت گرفت تا در اين مورد تصميم گيري شود.
معاونت خدمات شهري منطقه ۸ تبريز در پاسخ به سوالي در مورد وجود برخي شائبه ها مبني بر ارتباط برزن هاي شهرداري با دستفروش ها، توضيح مي دهد: ما گفته ايم اگر سندي در مورد هر شخصي در اين خصوص داريد بايد مطرح کنيد. به اصناف هم گفته ايم اگر شخصي را سراغ داريد حتما معرفي کنيد که آنها گفتند خير فقط چيزهايي در اين مورد شنيده ايم.
با توجه به اظهارات مطرح شده از سوي افراد مختلف مرتبط با موضوع، چنين به نظر مي رسد که ظاهرا اهتمام کافي براي حل اين مشکل وجود ندارد و بايستي شاهد ادامه اين داستان در روزها و ماه هاي آتي باشيم. چرا که راهکار ارائه شده از سوي شهرداري تبريز، پيش از اين به نوعي آزموده شده و تکرار آن بيهوده خواهد بود. مثال بارز آن را مي توان در محل تعيين شده براي دستفروشان درب گجيل مشاهده کرد. دستفروشاني که چندين بار نقل مکان داده اند و امّا همچنان در همان حوالي به کار خود ادامه مي دهند. شايد تشکيل کارگروه و بررسي همه جانبه موضوع و اقدام زيرساختي تاثير به مراتب بيشتري از راهکار و مسکن کوتاه مدت داشته باشد.

گزارش از سارا رئوف

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =