کد خبر : 19010
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴

امضا موافقت نامه ۱۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتبارات ملی جهت ساماندهی مقبره الشعرا تبریز

امضا موافقت نامه ۱۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتبارات ملی جهت ساماندهی مقبره الشعرا تبریز

“محمد محمدپور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: موافقت نامه ۱۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتبارات ملی جهت ساماندهی مقبره الشعرا  تبریز امضا شد. به گزارش سهند، آیین بزرگداشت سی اُمین سالروز درگذشت استاد شعر و سخن “محمد حسین بهجت تبریزی” و روز ملی شعر و ادب در مقبره الشعرا تبریز با حضور

“محمد محمدپور” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: موافقت نامه ۱۰ میلیارد تومانی از ردیف اعتبارات ملی جهت ساماندهی مقبره الشعرا  تبریز امضا شد.

به گزارش سهند، آیین بزرگداشت سی اُمین سالروز درگذشت استاد شعر و سخن “محمد حسین بهجت تبریزی” و روز ملی شعر و ادب در مقبره الشعرا تبریز با حضور مسئولان استانی و شهری برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین با اشاره به اینکه شهریار  شاعری تابوشکن در زمان خودش بود، ادامه داد: شهریاری شاعری در قد و قامت شاعرانی همچون نظامی، سعدی، حافظ و خاقانی است، خدمت کم نظیر شهریار به عرصه شعر و ادب کافی است تا جریان شعر ایران زمین خودش را مرهون او بداند.

وی با اشاره به نامگذاری بیست و هفتم شهریور ماه به عنوان روز فرهنگ و ادب فارسی و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مصوبات این شورا قانونی بوده و برای همه الزام آور است، متاسفیم که بعد از حدود ۱۶ سال از این اتفاق، برخی از روی عناد و نادانی و برخی نیز عمدا در مورد چرایی انتخاب این روز به اسم شهریار سخن می‌گویند.

محمدپور در ادامه سخنان خود با اشاره به روند ساماندهی مقبره الشعرا تبریزف اظهار داشت: در سال ها و ماه های اخیر توجه ویژه رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف به شرایط و ضرورت تکمیل طرح توسعه این پروژه امری به جا بوده که به دنبال آن اقدامات تکمیلی در این حوزه در حال انجام است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، اظهار کرد: طبق گفته شهرداری حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه مقبره‌الشعرا شده و سپس شرایط عمومی کشور، استان و شهرداری به گونه‌ای شد که محدودیت اعتبارات و منابع ایجاد شد، از زمان واگذاری این پروژه به شهرداری روزی نبوده است که پیگیر ساماندهی پروژه مقبره‌الشعرا نباشیم.

وی با اشاره به تشکیل هیئت امنایی در این خصوص به ریاست استاندار آذربایجان شرقی گفت: معاون عمرانی استاندار، مسئولیت این هیئت را بر عهده گرفته است و مدیر کل میراث فرهنگی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فرماندار و شهردار و رئیس شورای شهر تبریز از اعضای آن به شمار می‌آیند و امیدواریم به کمک هم این مجموعه را آن گونه که شایسته مردم تبریز است، سامان دهیم.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به مدفون بودن ۴۱۰ شاعر از هزاره گذشته در این مجموعه باید همدلانه به هم کمک کنیم تا این مجموعه بازسازی و تکمیل شود.

محمدپور در پایان سخنان خود از امضا موافقت نامه قریب به ۱۰ میلیارد تومان از ردیف اعتبارات ملی جهت ساماندهی این مجموعه و تبدیل مقبره‌الشعرا به موزه شعر و ادب آذربایجان خبر داد و گفت: مجوز این موزه به امضای مدیر کل میراث فرهنگی استان رسیده و موزه تحت عنوان “موزه شعر و ادب تبریز” با محتوای مناسب در خدمت علاقه‌مندان خواهد بود.

 این گزارش حاکی است، “علی اصغر شعردوست” نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: با وجود گذشت نزدیک به دو دهه از تصویب بیست و هفتم شهریور ماه به عنوان روز گرامیداشت شعر و ادب فارسی، هنوز عده‌ای در صدد هستند این مناسبت را به نام شخص دیگری جایگزین کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه روز شعر و ادب فارسی هنوز ملی نشده و مقدمه تحقق آن ورود دستگاه‌های مرتبط و ذیربط در سطح عالی، است.

شعردوست در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر  چگونگی نامگذاری روز ملی شعر و ادب فارسی به نام شهریار بیان کرد: برخی ادعا می کنند که چون نماینده مجلس بودم و شهریار هم همشهری من بود و علاقه زیادی به او داشتم، این روز را به نام او نامگذاری کردم.

وی افزود: با توجه به جای خالی روز شعر و ادب فارسی در تقویم سالانه کشور و با معرفی چند تن از شاعرانی مانند سعدی، حافظ و مولانا تعدادی به مخالفت برخاسته و استدلال های خود را داشتند که در نهایت این روز به نام شهریار به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص نامگذاری شد.

 سفیر اسبق ایران در تاجیکستان گفت: یکی از ویژگی‌های خاص شهریار، مردمی بودن است و عموم مردم اعم از باسواد و بی‌سواد حداقل یک بیت از اشعار او را به یاد دارند، هیچ شاعری نتوانسته است در بین عامه مردم به این جایگاه برسد. 

وی تاکید کرد: علت این محبوبیت پیوند زدن هنر شعر و آفریده دست به یک امر نامیرا و قدسی است و وقتی اثر به یک امر نامیرا، ماندگار و ملکوتی پیوند بخورد، حیاطش تضمین می‌شود. تصورم این است که علاقه شهریار به مولا امیرالمومنین(ع ) باعث ماندگاری شعر او شده است.

 شعر دوست در پایان با بیان اینکه شهریار بزرگ‌ترین شاعر دوران ما و ۱۰۰ سال اخیر است، گفت: در کنار توانایی‌های ادبی و جایگاه شهریار آنچه او را در شعر و ادب فارسی به جایگاه والایی می‌نشاند، این است که شهریار شعر را زندگی کرده و آن را شناخته، او شعر نسروده، بلکه شعر را زندگی کرده است، به ویژه در ۱۰ سال آخر عمرش که همراه با شادی مردم شاد شده و با غمشان سوگواری کرده است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =