کد خبر : 16445
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۳۲

از پیشنهاد بازارچه شب برای ساماندهی دستفروشان تا ضرورت اجرای صحیح اصل ۴۴ برای ساماندهی خصوصی سازی

از پیشنهاد بازارچه شب برای ساماندهی دستفروشان تا ضرورت اجرای صحیح اصل ۴۴ برای ساماندهی خصوصی سازی

رحیم شهرتی‌فر که سابقه‌ی فرمانداری میانه و تبریز و معاونت سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی را در کارنامه‌اش دارد در طول سال‌های اخیر چهره‌ای شناخته شده می باشد و خبرنگار آوای سهند دو موضع چالشی روزهای اخیر را با وی به صحبت نشسته است   باتوجه به اینکه در سوابق پیشین خود فرمانداری تبریز و معاونت سیاسی

رحیم شهرتی‌فر که سابقه‌ی فرمانداری میانه و تبریز و معاونت سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی را در کارنامه‌اش دارد در طول سال‌های اخیر چهره‌ای شناخته شده می باشد و خبرنگار آوای سهند دو موضع چالشی روزهای اخیر را با وی به صحبت نشسته است

 

باتوجه به اینکه در سوابق پیشین خود فرمانداری تبریز و معاونت سیاسی استانداری را تجربه کردید برای چالش  دستفروشان چه راهکاری پیشنهاد دارید؟

در دهه های اخیر شرایط اجتماعی و اقتصادی طوری رقم خورده است که مهاجرت از روستا ها و جمعیت روستایی به شهر انجام گرفته است و جمعیت کشور بیشتر در کلان شهر ها متمرکز شده و این عامل نیازمند ایجاد بستر شغلی کافی و مناسب برای تک تک شهروند هاست ولی وقتی ایجاد اشتغال در این حجم وسیع و حداکثری انجام نگرفت بعضی از شهروندان برای امرار معاش و کسب روزی حلال دست به فروشندگی  اجناس مورد نیاز مردم و یا بعبارتی “دست فروشی “خواهند کرد و این برای همه روشن است که شغل دستفروشی در شهرهای بزرگ حذف شدنی نیست بلکه بایستی به نحو احسن ساماندهی شود.

دستفروشی در تمام شهرهای بزرگ جهان امری مرسوم است زیرا محصولات تولیدی با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده می رسد منتها مدیریت صحیح اجازه نمی دهد بازار دستفروشی موجب متضرر شدن کسب و مغازه داران سود اما از طرفی هم دستفروشی نباید عامل اصلی ایجاد سد معبر و راه بندان در مراکز پرتردد شهر گردد. راهکار بنیادی در مورد دستفروش ایجاد اشتغال پایدار و پویا از کلانشهر ها گرفته تا خانوار روستایی است.

وقتی در کسوت فرماندار تبریز بودم طی جلسات متعدد با همکاری معاونت وقت خدمات شهری شهردار تبریز بحث و بررسی های زیاد انجام گرفت که از طرح های چکش کاری شده می تواند بهره جست. البته باید در ساماندهی دستفروشان دو مسئله عدم ایجاد سد معبر و مزاحمت به کسب و  کار مغازه داران نیز در نظر گرفته شود.
ایجاد “بازار شب ” نیز یکی از طرح های است که مشابه آن در دیگر کلانشهرهای کشور رواج پیدا کرده است.

عملکرد خصوصی سازی را از بدو تاسیس سازمان خصوصی  چگونه ارزیابی می کنید ؟

خصوصی سازی بشرطی میتواند به ماهیت و ماموریت اصلی خویش عمل کند که مُرً قانون و اصل ۴۴ فصل الخطابش باشد و قانون را بصورت تمام کمال و شفاف اجرا کند.

سازمان خصوصی سازی از بدو تاسیس درست به وظیفه محول اش عمل نکرده و اصل ۴۴ خصوصی سازی را درست اجرا نکرده است بصورتی که از دوره دولت سابق چند شرکت بزرگ استان و از جمله شرکت توسعه آذربایجان، لیفتراک سازی و بلبرینگ سازی و صنایع ماشین آلات صنعتی در اوج تولید و موفقیت به اصطلاح به بخش خصوصی واگذار شد ولی عموما پس از خصوصی سازی با مشکلات عدیده ای روبرو شدند به طوری که چندی طول نکشید همزمان با آغاز دولت یازدهم و مقارن با اولین هفته فرمانداری ام اعتصابات کارگری این شرکت ها را شاهد بودیم مقصود از واگذاری توسعه اشتغال ، رونق تولید و افزایش بهره وری شرکت هاست ولی معمولا نتیجه مطلوب گرفته نشد که از دلایل این عدم موفقیت می توان ناهماهنگی واگذاری ها با مدیران محلی می توان نامبرد. مسئولین محلی فقط پاسخگویی مشکلات شرکت های واگذار شده اند و در امر واگذاری دخیل نیستند.

خصوصی سازی به تنهایی ضامن موفقیت بنگاه های اقتصادی نیست بلکه اهلیت سرمایه گذار ضامن بقا و پیشرفت آینده شرکت هاست وقتی شرکتی موفق در عرصه تولید که چند هزار نفر از آن ارتزاق می کنند را به کسی واگذار می کنیم هیچ سابقه ی در این صنعت ندارد و یا اصلا آشنا به این آب و خاک نبوده و مقیم استان نیست بدیهی است به مشکل برمیخوریم به همین خاطر است که استان ما در این سال ها تجربه موفق از عملکرد خصوصی سازی ندیده است

ادامه دارد…

وحید یوسفی/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 + 10 =