کد خبر : 20454
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲

از قیمت سر به فلک کشیده کتاب تا آثاری که به زعم پر فروشی شان چند بار ترجمه شده اند!

از قیمت سر به فلک کشیده کتاب تا آثاری که به زعم پر فروشی شان چند بار ترجمه شده اند!

گروه اجتماعی آوای سهند / وحید یوسفی :نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی شمالغرب کشور هفدهمین پله از برگزاری را به خود دید. حال بایستی تجربه نزدیک به دو دهه برگزاری چنین رویدادی چراغ راه متولیان باشد و پیش از پیش مبادرت به رفع نواقص و کاستی های نمایشگاه کرده باشند و از

گروه اجتماعی آوای سهند / وحید یوسفی :نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی شمالغرب کشور هفدهمین پله از برگزاری را به خود دید. حال بایستی تجربه نزدیک به دو دهه برگزاری چنین رویدادی چراغ راه متولیان باشد و پیش از پیش مبادرت به رفع نواقص و کاستی های نمایشگاه کرده باشند و از لحاظ کمی و کیفی بهتر از سال های قبل وارد صحنه شوند.

نمایشگاه کتاب همه ساله در اواخر مهر اوایل آبان ماه برگزار میشود امسال نیز از ۲۹مهر تا ۴ آبان در محل همیشگی خود با حضور ناشران از اقصی نقاط کشور گرد هم آمدند.
بعد از ظهر روز جمعه را برای بازدید از نمایشگاه انتخاب کردیم و با خانواده سری به نمایشگاه بین المللی تبریز بزنیم.ترافیک از ورودی نمایشگاه تا فلکه منتهی به سالن های شهریار و پروین اعتصامی آنقدر سنگین بود که نزدیک به نیم ساعت از پیمودن مسیر با ماشین تا پارک کردن طول کشید در این میان متاسفانه فکری به حال کسانی که ترجیح داده بودند از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، نشده بود و بایستی مسیر ۲۰ دقیقه ای از ورودی تا درب سالن ها را با پای پیاده می پیموند.

از تفاوت هایی نمایشگاه امسال ثبت حضور یک میلیونی بازدید کننده گان بود که نشان حضور پر شور و بی سابقه شهروندان و هم استانی ها فهیم بود و از سویی امسال بر خلاف چند سال اخیر به سبب ارج نهادن به اهالی رسانه واهمیت ویژه به نمایشگاه مطبوعات در کنار نمایشگاه کتاب نیز می تواند مزید برعلت استقبال زیاد شمرده شود‌.

قیمت کتاب های کنکوری آنقدر سر به فلک کشیده است که مجبوریم آنها را از سبد خانوار کنکوری حذف کنیم!

تعداد زیادی از غرفه ها از کتب کمک آموزشی ها و کنکوری تشکیل شده اما در این نمایشگاه برخلاف سال های پیشین خبری از صف های طویل در جلوی غرفه های کنکوری نبود.
متین حسینی یکی از دانش آموزان پشت کنکوری با خنده های کنایه آمیزی می گوید ؛ قیمت کتاب های کنکوری آنقدر سر به فلک کشیده است که مجبوریم آنها را از سبد خانوار کنکوری حذف کنیم! در نظر داشتم مجموعه پک کنکوری برای رشته علوم تجربی بگیرم ولی آخر سر با احتساب اقتصاد جیبم به دو کتاب اکتفا کردم.

گویی نا بسامانی قیمت ها از اقتصادمان به حوزه نشر نیز سرایت کرده است

نکته دیگر این نمایشگاه قیمت های متفاوت کتاب ها در غرفه ها بود گویی این بی سرو سامانی قیمت‌ها از اقتصادمان و خرده فروشی کالاها به حوزه نشر و کتاب نیز سرایت کرده بود.طوری که برخی کتاب های معروف و رمان های پرفروش آنقدر موجود بود که برای رفع دلزدگی حاضرین دست به تغییر عناوین کتاب ها زده بودند ‌. غرفه ای کتابی با عنوان” معجزه شکر گذاری ” با تخفیف ۵۰ درصد و غرفه یا انتشارات دیگری همان کتاب را با تغییر عنوان و نام گذاری” معجزه سپاس! ” با ۲۰ تخفیف ارائه می کرد یا کتابی دیگر با چند عنوان همچون مزرعه حیوانات یا قلعه حیوانات عرضه می شد.

جا دارد متولیان حوزه نشر علاوه بر توجه به کمیّت حضور ناشران در معرض بازدید کننده گان نیم نگاهی بر کیفیت تولیدات فرهنگی بیاندازند تا یک کتاب پرفروش و پرطرفدار توسط پنچ یا شش ناشر ترجمه دوباره نشده و به نوعی حقوق معنوی مترجمان و مولفان حفظ گردد.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − 14 =