کد خبر : 41586
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

از آخرین وضعیت تصفیه‌خانه پساب تبریز تا رهاسازی به ارومیه

از آخرین وضعیت تصفیه‌خانه پساب تبریز تا رهاسازی به ارومیه
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از انتقال ۸۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌ شده فاضلاب از تبریز به دریاچه ارومیه خبر داد.
 به گزارش نگاه، محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان امروز از آخرین وضعیت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز اظهار کرد: علاوه بر این تصفیه خانه دو تصفیه خانه در آذرشهر و خسروشهر وجود دارد که خدمات ارزنده‌ای انجام داده و جزو تصفیه‌خانه‌های فاضلاب خوب در سطح استان هستند.

وی با بیان اینکه در بخش آبرسانی نیز پروژه‌های چشمگیری وجود دارد که همگی فعال و با پیشرفت قابل توجه روبروست، افزود: با تامین اعتبارات لازم این پروژه‌ها در زمان معین شده به بهره‌برداری خواهند رسید که خوب نویدبخش جهش بزرگ در بخش آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: سیستم تصفیه‌خانه همیشه جزو پروژه‌های مهم در بازچرخانی و تصفیه آب است که آب آلوده را گرفته و سالم به طبیعت برمی‌گرداند.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی در جمع‌آوری و تصفیه‌ فاضلاب جزو استان‌های پیشرو است و دارای ۷۶ درصد پیشرفت در نقاط شهری است.

خانی گفت: در حال حاضر در ۱۹ شهر استان تصفیه‌خانه در حال اجرا و یا در حال بهره‌برداری داریم.

وی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن فاضلاب ۹۰ درصد خانوارهای تبریز گفت: برای باقیمانده نیز با تامین اعتبارات در سریع‌ترین زمان اقدامات صورت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یادآور شد: تبریز دومین کلان‌شهر است که۹۰ درصد از جمعیت‌اش تحت پوشش فاضلاب است و اصفهان اولین کلان‌شهر پیشرو در این خصوص است.

وی در توضیح تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز گفت: مدول اول این تصفیه‌خانه با ظرفیت تحت پوشش قرار گیری ۶۰۰ هزار نفر احداث شده است و مدول دوم نیز برای یک میلیون نفر با قابلیت ارتقا به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز است.

خانی با اشاره بر اینکه مدول دوم تصفیه‌خانه تبریز در حال حاضر بزرگترین تصفیه‌خانه بزرگ کشور از منظر در حال ساخت است، گفت: مدول دوم در دو فاز خط اول و خط دوم تقسیم شده است که خط اول در هفته دولت ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد که در سفر رئیس جمهور به استان با پیگیری استاندار ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: پروژه با تخصیص این اعتبارات با پیشرفت خوبی روبرو شد و در دهه فجر امسال بخش مایع این تصفیه‌خانه به صورت کامل مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه با تکمیل این بخش از مدول تصفیه ‌خانه فاضلاب تبریز ۳۵ میلیون مترمکعب به مدول اول اضافه خواهد شد، گفت: در مجموع ۸۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد البته خط انتقال ۳۰ کیلومتری نیز در حال اجراست که ۱۰ کیلومتر از آن به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و چهارصد میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است که برای تکمیل همه پروژه به یک هزار میلیارد تومان نیز اعتبار نیاز است.

خانی در پاسخ به سووال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه ذاتا این پروژه یک پروژه با تاخیرات زیاد است و ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در پرداخت اعتبارات کوتاهی کرد گفت: اینکه این پروژه یک پروژه با تاخیرات زیاد است را قبول نمی‌کنم زیرا پروژه‌های طولانی معوق شده زیادی در استان وجود دارد که این پروژه جزو آنها نیست! در خصوص تامین اعتبارات نیز این پروژه دستخوش یکسری مشکلات شد یعنی مقرر بود تا پروژه ابتدا نقد پرداخت شود و بعد تبدیل به اوراق شد و این موضع باعث یکسری تاخیرات شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز اگر بخش مایع را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم بدین معنا نیست که پروژه ناقص افتتاح می‌شود زیرا بخش دوم پروژه هیچ ربطی به بخش مورد بهره‌برداری شده ندارد و هیچ خللی هم به آن وارد نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان داشت: برای مثال با تکمیل بخش دوم پروژه تا ۷ مگا وات برق تولید خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع برداشت پساب‌های تصفیه شده توسط اراضی کشاورزی اشاره کرد و گفت: همه آب‌های پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه اختصاص دارد و فقط ۱۰ درصد از آن به صنایع تخصیص یافته است که این نیز در گرو آزادسازی آب شرب است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 6 =