کد خبر : 16869
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹

احیا دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم محقق نمی‌شود

احیا دریاچه ارومیه بدون مشارکت مردم محقق نمی‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اصل اول در اجرای طرح ها مشارکت مردم است گفت: بدون همراهی و مشارکت مردم احیا دریاچه ارومیه محقق نخواهد شد. به گزارش سهند به نقل از ایرنا، جواد رحمتی روز چهارشنبه در بازدید از طرح بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه در عجب‌شیر افزود: مسئولان باید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اصل اول در اجرای طرح ها مشارکت مردم است گفت: بدون همراهی و مشارکت مردم احیا دریاچه ارومیه محقق نخواهد شد.

به گزارش سهند به نقل از ایرنا، جواد رحمتی روز چهارشنبه در بازدید از طرح بیابان‌زدایی در حاشیه دریاچه ارومیه در عجب‌شیر افزود: مسئولان باید با جلب اعتماد مردم روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را عملی کنند.

وی افزود: تثبیت گیاهان کشت‌شده در حاشیه دریاچه ارومیه نشان از درک مردم منطقه در کمک به احیای دریاچه ارومیه دارد و این همکاری مردم منطقه کاملاً مشهود است.

وی خواستار اطلاع رسانی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه شد و گفت: مردم باید پوشش‌های گیاهی که در منطقه کشت شده را از نزدیک مشاهده کرده و حفاظت کنند و تنها احیای آب دریاچه مدنظر مردم نباشد و طرح بیابان زدایی و ریزگردها هم باید نشان داده شود.

وی گفت: اقدامات منابع طبیعی در زمینه بوته کاری، نهال کاری، قرق و احیای مراتع و ایجاد بادشکن قابل توجه و چشمگیر است و اقدامات منابع طبیعی سبب ایجاد امنیت زیستی برای مردم و کشاورزان منطقه شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی نیز گفت: این طرح در قالب بیابان زدایی از کانون ریز گردهای نمکی در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان‌های آذرشهر، عجب‌شیر، بناب و ملکان از سال ۹۳ آغاز و روش‌های مختلفی در این مناطق به مرحله اجرا در آمده است.

داور نامدار افزود: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای تثبیت و افزایش پوشش گیاهی در اراضی حاشیه دریاچه‌های در حال خشک مأموریت ویژه‌ای دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان با اشاره به بوته کاری، نهال کاری، و قرق مراتع در شهرهای آذرشهر، عجب‌شیر و بناب گفت: هر سال حدود ۸ الی ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریز گردهای نمکی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ریزگردها موجب بروز مشکلات در شمال غرب کشور حتی تا گیلان و کرج واهد شد گفت: در حاشیه دریاچه ارومیه گیاهانی همچون گز و گونه قره‌داغ و آتلی‌پلکس در ۳۶۰۰ هکتار کشت شده و تا آخر این سال ۲۰ هزار هکتار مطلق قرق انجام شده است.

وی از اجرای ۳۵۰ هکتار توسعه گونه قره‌داغی در شهرستان عجب‌شیر و بناب خبرداد و گفت: ۴ هزار هکتار به صورت دست کاشت در محیط حاشیه دریاچه ارومیه پوشش گیاهی ایجاد شده است.

به گزارش سهند دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

شهرستان عجب‌شیر با ۷۱ هزار جمعیت و قرارگرفتن در ساحل شرقی این دریاچه، بیشترین آسیب را از خشک شدن آن متحمل می‌شود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =