کد خبر : 4642
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

آذربایجان مادر خوبی است اما پدر ایده آلی نیست!

آذربایجان مادر خوبی است اما پدر ایده آلی نیست!

مصاحبه  نصر با دكتر فرشيد بزرگی خواننده موسیقی سنتی ایرانی و هنرمندی که تا چندی دیگر بر قله آواز آذربایجان و ایران خواهد نشست.  به گزارش نگاه ، فرشید بزرگی از جمله خوانندگانی است که با وجود آنکه درس طبابت(پاتولوژیست) خوانده اما علاقه و استعداد عجیبی در موسیقی دارد. «پرده بی گاه» اولین آلبوم  رسمی دکتر

مصاحبه  نصر با دكتر فرشيد بزرگی خواننده موسیقی سنتی ایرانی و هنرمندی که تا چندی دیگر بر قله آواز آذربایجان و ایران خواهد نشست.فرشيد بزرگی

 به گزارش نگاه ، فرشید بزرگی از جمله خوانندگانی است که با وجود آنکه درس طبابت(پاتولوژیست) خوانده اما علاقه و استعداد عجیبی در موسیقی دارد.
«پرده بی گاه» اولین آلبوم  رسمی دکتر بزرگی با آهنگ سازی علی بهرامی است که مراسم رونمایی از این آلبوم روز جمعه، ۲۳ تیرماه در مجتمع صدرا برگزار خواهد شد.
این پاتولوژیست تبریزی می گوید: اساتید بزرگی چون شجریان، لطفی و مشکاتیان بارقه های گرایش وی به هنر را برانگیخته اند.
پای صحبت های این پزشک خواننده تبریزی می نشینیم تا گفتگویی تفصیلی با وی در خصوص هنر و موسیقی داشته باشیم.

“بنده پزشک متخصص پاتولوژی، مسئول و موسس آزمایشگاه پاتولوژی پلاسما در تبریز هستم.
در حال حاضر رشته تخصصی خود را در دانشگاه تبريز تدريس می ‌كنم و همچنین عضوهيئت مديره كانون خوانندگان خانه موسيقی تبريز می باشم که پژوهش به صورت ارائه مقالات هنری و آواز خوانی در تهران جز فعاليت‌های شخصی بنده بوده و رديف، شيوه آواز طاهرزاده و صداسازی را نزدیک ۱۵ الی ۲۰ سال است که برای هنرجويان موسیقی تدریس می کنم.”

***

چه عواملی منجر به شکل گیری شخصیت هنری شما شد؟ و در حقیقت مشوق های شما بودند؟
محيط خانواده من، متناسب با هنر موسيقی و بهره‌مندی از راهنمايی ‌های پدرم می باشد که به داشتن آواز خوش شهرت داشته است. از بابت موسیقی صدا در خانواده ما موروثی بوده و من این صدارا از پدرم به ارث برده ام؛ در کودکی صدایم را با قرائت قرآن کشف کردم که در مسابقات استانی، در مدارس ارومیه رتبه دوم را کسب کردم. سپس در نوجوانی به دلیل ایجاد تحولات روحی و آشنایی با آثار اساتیدی چون شجریان، لطفی، مشکاتیان بارقه های گرایش من را به هنر موسیقی برافروخت تا اینکه به ادبیات کلاسیک و آواز سنتی ایرانی علاقه مند شدم.

88

زمانی که مشغول تحصیل رشته پزشکی عمومی در دانشگاه تهران بودم که دریافت های حسی را در محضر اساتیدی چون استاد “شاپور رحیمی” و “…نوربخش” برای تلفیق شعر و موسیقی بهره مند شدم؛ همچنین در دوره های  کارگاهی آواز استاد شجریان و سبک های قدما و تلفیق شعر و موسیقی استاد محمدرضا لطفی تلمذ کردم.

 

فعالیت هنرموسیقی خود را از چه زمانی آغاز کرده اید؟
بنده فعالیت حرفه ای خود را نزدیک ۲۱ سال با کنسرت خیریه ای که در اردبیل به نفع زلزله زدگان با گروه رودکی برگزار شد، شروع کردم و طی چند سال اخیر، در تبریز با ارکسترهای مختلفی چون سمفونی تبریز، رودکی، رهاب، کسری، شمس تبریزی، روح افزا و اجرا کردم که خوشبختانه با استقبال علاقه‌مندان به حوزه هنرموسيقی مواجه شده ام.

 

مهم ترین اهدافتان در موسیقی سنتی ایرانی چیست؟
یکی از اهداف من در آواز های ایرانی، توجه به مکاتب آواز های قدما است تا  هدفم این است که در آواز ایرانی به مکاتب آوازهای قدما توجه بیشتری داشته باشم و از حالت یکنواختی که در دهه های اخیر رواج پیدا کرده است، دوری جویم. بنظر من بازگشت به جوهره موسيقی اصیل ايرانی و بازنگری سبك قدما، امری ضروری است و تقليد های کورکورانه و عدم خلاقيت درشیوه های مختلف آواز بسیار مضموم می باشد و به آواز های اصیل ایرانی لطمه وارد می سازد چرا که کمتر افرادی به دنبال آثار قدما می روند و تا در آواز های خودشان از حس و احوال آن ها بهره جویند. در نهایت اگر نوآوری ها با درنظر گرفتن جوهره موسیقی اصیل ایرانی باشد، مورد قبول من است.
آقای بزرگی، لطفا توضیحی در خصوص اولین آلبوم خود برای مخاطبان ما ارائه دهید.
آلبوم « پرده بی گاه » با آهنگ سازی علی بهرامی فرد، اولین آلبوم رسمی بنده است که مراسم رونمایی از این آلبوم روز جمعه، ۲۳ تیرماه در مجتمع صدرا برگزار خواهد شد.
این آلبوم یک کار ارکسترالی هست که تعدادی از نوازندگان این گروه، از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران هستند؛ علاوه بر آن اشعار این آلبوم برگرفته از شاعران معاصری چون سیمین بهبهانی، ابتهاج ، شهریار و حافظ است.
سبک این آلبوم تلفیقی از ساز های سنتی ایرانی و کلاسیک غربی است. ویژگی که در این آهنگ سازی دارد، آهنگ سازی مدرن و کلاسیک برپایه موسیقی ایرانی است؛ همچنین این آلبوم به هنرنمایی های ۱۸ نفر از نوازندگان گروه است.
مراحل ضبط به مدت یک سال در استدیو سازوآواز تهران طول کشیده است. جا دارد از بنیان گذار این آلبوم، استاد آذرپیرا که منجر به ارتباط بنده با آهنگ ساز این آلبوم شد، تشکر کنم.

کدام یک از آواز های سنتی یا تک خوانی ها شما را تحت تاثیر قرار داده است؟
متاسفانه در سبک نسل های جدید، به غیر از استاد معتمدی تا به حال آواز های شخص خاصی مرا تحت تاثیر قرار نداده است.

آیا تا به حال در کنسرت هایتان آوازی به زبان ترکی سروده اید؟
بله در کنسرت های اخیری که داشتم، سعی کردم به جهت تنوع و ادای دین به زبان زیبای ترکی و مادری، چند قطعه آواز آذری را اجرا کنم.

 

و سخن آخر…
از بزرگی شنیدم که آذربایجان بسیار مادر خوبی است، اما متاسفانه پدر ایده آلی نیست. چرا که آذربایجان می تواند جوانان خوبی را به جامعه تحویل دهد، اما متاسفانه نمی تواند به خوبی آن ها را مهد خود پرورش دهد. گاهی جوانانمان بخاطر فضاهای تنگ نظری که متاسفانه در جامعه ما نهادینه شده، نا امید شده و مهاجرت می کنند.
اغلب جوانانی که در حال حاضر در زمینه موسیقی و هنر موفق هستند، شاید به دلایل مهاجرت ها و ارتباطات و همدلی هایی که با تمام دنیا بر قرار ساخته اند، منجر شده است.
شاید یکی از دغدغه های اصلی هنرمندان این است که دل هایمان به همدیگر نزدیک نیست یا حمایت های دولتی از هنرمندان سلب شده و یا اینکه کالبد موسیقی آذری در رخوت به سر می برد.

گفت و گو از سحر مغفرت

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × سه =