کد خبر : 1768
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

آخوندی؛ مسکن مهر، تصادف ریلی تبریز-مشهد، استیضاح و دیگران

آخوندی؛ مسکن مهر، تصادف ریلی تبریز-مشهد، استیضاح و دیگران

به گزارش نگاه ،«آخوندی علاوه‌بر معذرت‌خواهی باید از سمت خود استعفا کند.» این جمله‌ای است که در روزهای اخیر بین نمایندگان مجلس ردوبدل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و باید در انتظار روز استیضاحی باشد که گویا قرار است بعد از بررسی برنامه ششم توسعه به آن رسیدگی شود. استیضاحی که

به گزارش نگاه ،«آخوندی علاوه‌بر معذرت‌خواهی باید از سمت خود استعفا کند.» این جمله‌ای است که در روزهای اخیر بین نمایندگان مجلس ردوبدل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و باید در انتظار روز استیضاحی باشد که گویا قرار است بعد از بررسی برنامه ششم توسعه به آن رسیدگی شود. استیضاحی که برای بار دوم گریبانگیر وزیر راه و شهرسازی شده. او که مهر ماه سال ۹۴ برای پاسخگویی به فقدان زیرساخت‌های لازم در حوزه راه و مسکن و مخالفت با مسکن مهر، وضعیت جاده‌ها، ترافیک شدید و فوت و مجروح شدن مردم؛ مورد بازخواست نمایندگان مجلس قرار گرفته بود توانست با ۷۲ رأی موافق‌، ۱۷۵ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع به استیضاح؛ از این مهلکه جان سالم به در ببرد. اما سری دوم استیضاح با توجه به تصادف ریلی دو قطار بر انتقادها دامن زده به‌طوری که نمایندگانی موافق دولت مانند آقایان مطهری و جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز دیگر دست و دلشان برای دفاع از وزیر راه می‌لرزد. به‌ویژه که باید در کنار ماجراهای مسکن مهر و تصادف ریلی قطار؛ عیدانه پنج میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان شرکت فرودگاه‌ها را نیز اضافه کنید. همه اینها دست به دست هم داده تا این روزها صدای بسیاری را در انتقاد از وزیر راه دربیاورد و علامت سؤال‌های زیادی را به‌وجود آورد. در این گزارش به بررسی اتفاقات پیش روی وزیر راه پرداخته‌ایم.  نخستین استیضاح آقای عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مربوط به مجلس نهم شورای اسلامی می‌شود که در آن زمان رأی‌ها به نفع او تمام شد و وزیر ماند. اما تصادف قطار سمنان کار دست وزیر داد و او در آستانه استیضاح، برای بار دوم در مجلس دهم قرار گرفت. گفته می‌شود آخوندی سیاسی‌ترین وزیر دولت روحانی است که نمایندگان حامی دولت حامی سفت و سخت او هستند؛ اما با توجه به حادثه ریلی که اتفاق افتاد دیگر کاری از دست حامیان دولت برنمی‌آید و نظر آنها نیز با نظر سایر نمایندگان مجلس جهت استیضاح وزیر همسو شده است. به‌طوری که تا کنون امضای موافقان استیضاح وزیر به بیش‌از ۸۰ امضا رسیده.
آقای رضا شیران، نماینده مجلس یکی از مخالفان وزیر راه است و در مجلس گفته بود: «اگر بستگان وزیر هم در این قطار بودند، نحوه خدمات‌رسانی به این شیوه اجرا می‌شد یا نه؟ مسافران این قطار می‌گویند حتی وقتی هلی‌کوپتر آمده، وسایلی برای خاموش کردن آتش نداشته است. این سوءمدیریت راه‌آهن را نشان می‌دهد که کمترین وسایل را برای مهار آتش در اختیار نداشته است. از ۲ ماه پیش پیگیری‌هایی را از کارگران راه‌آهن مشهد انجام دادم و متاسفانه متوجه شدم این کارگران از سه ماه پیش تاکنون حقوق نگرفته‌اند. این در حالی است که مدیرکل راه‌آهن مشهد و معاونان حقوق خود را دریافت کرده‌اند اما به کارگران حقوق نداده‌اند.»
عیدانه ۵ میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان شرکت فرودگاه‌ها
طبق نامه معاونت توسعه مدیریت و منابع (آقای محمدرضا امامی) آمده است: در اجرای دستورالعمل ماده ۴۱ ضوابط اجرایی بودجه سال ۹۵ ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مصوبه هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها اجازه داده می‌شود به هر یک از کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، قانون کار، قرارداد مشخص و معین و کارگری مبلغ ۵۰ میلیون ریال به‌صورت علی‌الحساب «به مناسبت میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم؟ص؟» پرداخت شود. به گزارش فارس پرداخت چنین رقمی به هریک از کارکنان شرکت فرودگاه‌های کشور بابت مبعث رسول اکرم؟ص؟ در حالی انجام شد که این ارقام برای بخش‌های دیگر وزارت راه متفاوت بود. به‌عنوان مثال بخشی از کارکنان وزارت راه مبلغ سه میلیون ریال بابت عیدانه مبعث دریافت کردند و سهم کارکنان راه‌آهن از عیدانه مبعث یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود. در نامه رفاهی راه‌آهن درباره پرداخت عیدانه ولادت پیامبر؟ص؟ و امام جعفر صادق؟ع؟ و هفته حمل‌ونقل آمده است: «با عنایت به نامه شماره ۱۳۳۳۰۶ / ۱۰۰ / ص مورخ ۲۳/۹/۹۵ قائم مقام مدیرعامل به مناسبت فرارسیدن هفته حمل‌ونقل و اعیاد مبارک ولادت پیامبر اکرم؟ص؟ و امام جعفر صادق؟ع؟ به منظور تقدیر و تشکر از تلاش همه همکاران در این صنعت به استناد ماده ۴۰ قانون الحاق موادی و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اجازه داده می‌شود مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به همکاران رسمی، پیمانی، ثابت شرکتی، روز مزد، قرارداد کار معین و مشخص، مشاوره‌ای (ساعتی) دارای حکم کارگزینی، روحانیون شاغل تمام وقت که در آبان ۹۵ حقوق دریافت کردند و همچنین پلیس راه‌آهن که در آبان‌ماه امسال مزایا دریافت کرده‌اند از محل سایر خدمات رفاهی به صورت کمک‌های غیرنقدی در متمم پنج آبان پرداخت شود.» پرداخت رقم ۵۰ میلیون ریال به بهانه عیدانه به کارکنان شرکت فرودگاه‌های کشور در حالی انجام شده است که شرکت فرودگاه‌ها مدعی است طبق مصوبه ۱۱ مردادماه ۱۳۹۵ شورای حقوق و دستمزد لازم بود ۶۵ درصد بخشی از احکام کارگزینی کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد معین و مشخص و روزمزد کارگری شرکت فرودگاه‌ها افزایش یابد مشروط بر اینکه کمک‌های رفاهی از جمله هزینه لباس، هزینه سفر و پاداش‌های ۶ ماهه حذف شود و این ۶۵ درصد جایگزین آن شود. در واقع ظاهراً عنوان شده است که این پنج میلیون تومانی که به هریک از کارکنان شرکت فرودگاه‌ها داده شده است به‌صورت علی‌الحساب بابت همین افزایش ۶۵ درصدی از تاریخ ۱۱ مرداد بوده است. چنین دست‌و دلبازی در پرداخت مزایا به کارکنان شرکت‌های دولتی در حالی انجام می‌شود که وزیر راه و شهرسازی گفته بود که باید هزینه‌های دولت را کاهش دهیم و دست در جیب دولت نکنیم.
تلاش آخوندی برای استفاده سیاسی از مسکن مهر
با وجود آنکه پیکان اتهامات به سمت آخوندی بسیار است اما او تلاش دارد از مسکن مهر به‌عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کند و نظر موافقان دولت را به سمت خود جلب کند. به همین دلیل روز گذشته در سخنانی باز هم به موضوع مخالفتش با مسکن مهر پرداخت و گفت: «با طرح مسکن مهر از همان روز اول وزارتم مخالف بودم و همچنان هم مخالفم و دوبار هزینه مسکن مهر را برگرداندم و تاوان آن را هم دادم. اگر هزینه‌ای در ایران انجام شود برگرداندن آن سخت است، به‌عنوان نمونه هزینه یارانه یا مسکن مهر برگردانده نشد، البته من ۲بار هزینه مسکن مهر را برگردانم و تاوان آن را دادم. همچنان بر موضع خودم درباره منافات طرح مسکن مهر با منافع ملی و همچنین هدررفت بودجه کشور اصرار دارم و به مخالفتم با این طرح ادامه می‌دهم و هزینه آن را هم می‌پردازم. از همان ابتدای تصدی وزرات می‌توانستم به جای مخالفت با مسکن مهر هر روز هزاران واحد آن را افتتاح کنم اما معتقدم که این طرح به زیان کشور است.»
استیضاح بعد از رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه
از آنجایی که اعتراض‌ها بر عملکرد نادرست وزیر راه پابرجاست موافقان استیضاح این سؤال برایشان مطرح است چرا هنوز وزیر جهت استیضاح به مجلس فراخوانده نشده است. در این زمینه آقای محمدرضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: «ورود مجلس به جزئیات رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه مانع از در دستور قرار گرفتن استیضاح وزیر راه و شهرسازی شده است. استیضاح را در نخستین فرصت کاری در دستور کار کمیسیون قرار دارد. استیضاح وزیر راه و شهرسازی همچنان بیش از ۸۰ امضاء دارد؛ اما به‌دلیل ورود مجلس به بررسی لایحه برنامه ششم توسعه رسیدگی به این استیضاح فعلاً در دستور کار نیست. حقیقت این است که بدنه شرکت راه‌آهن از مدیریت خود رضایت ندارد و در این مجموعه نگرانی‌هایی وجود دارد.»
مطهری و جعفرآبادی نیز در انتظار روز استیضاح هستند
آقای علی مطهری، نایب رییس مجلس را می‌توان یکی از پشتیبان‌های پروپا قرص وزیر راه دانست که این روزها با توجه به اتفاقاتی که افتاده چاره‌ای جز رضایت به استیضاح آخوندی ندارد و می‌گوید: «از کمیسیون عمران سپاسگزاریم که این گزارش را ارائه داد. آنچه در این گزارش و سایر گزارش‌ها مسلم است، خراب بودن دستگاه کنترل، آموزش‌های ضمن خدمت اپراتورهای کنترل مسیر، بی‌مسوولیت اپراتور قبلی و بعدی که به مدیران بالادستی برمی‌گردد، بوده است. همچنین ضعف در کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان بعد از وقوع حادثه نشان می‌دهد در وقوع این حادثه و جان باختن هموطنانمان، سایر دستگاه نیز ضعف داشتند. همه این عوامل حاکی از ضعف وزارت راه است و این وزارتخانه در وقوع حادثه فوق مقصر است که باید پاسخگو باشد که این‌گونه حوادث تکرار نشود.»
در کنار آقای مطهری به‌عنوان یک نماینده موافق دولت می‌توان از آقای غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت یاد کرد که در سخنانی با اشاره به کمیسیون عمران درباره سانحه ریلی سمنان گفت: «بنده به این گزارش اعتراض دارم چون این گزارش داستان و قصه است. ۵۰ نفر از هموطنانمان زنده زنده در آتش سوختند اما مجلس نقش خود را درباره این حادثه به‌خوبی ایفا نکرد. چون چند ماه تا پایان دولت باقی مانده هر وزیری هر کاری خواست انجام بدهد. در حادثه ریلی سمنان وزیر راه مقصر است.»  نماینده مردم رشت با خطاب قرار دادن علی مطهری، نایب‌رییس مجلس گفت: «استیضاح را به صحن مجلس می‌کشانیم تا همه وزرا بدانند که تا دقیقه ۹۰ باید به مردم و نمایندگان آنها پاسخگو باشند. بنده شنیده‌ام که لاریجانی اعلام کرده که استیضاح وزیر راه الآن به‌صلاح نیست.» علی مطهری نایب‌رییس مجلس نیز در پاسخ به این سخنان گفت: «استیضاح وزیر راه و شهرسازی طبق روال در حال پیگیری است.»

منبع: صبح نو
امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − یک =