کد خبر : 38572
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹

معاون فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی:

آخرین وضعیت ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان

آخرین وضعیت ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان
معاون‌ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: پرونده برای ثبت جهانی روستایی تاریخی کندوان تشکیل شده که ایراد اصلی آن مداخلات آن است که باید به سرعت رفع شود.

به گزارش نگاه، وحید نواداد، معاون‌ میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق گردشگری مرند و جلفا در گفتگو با فارس اظهار کرد: موضوع پارکینگ در ارگ تبریز منتفی است، محوطه‌سازی فتح‌الله‌اوف هم امسال شروع می‌شود.

وی در خصوص مرمت و بازسازی بناهای تاریخی گفت: در موضوعات مرمت چیزی به نام اتمام وجود ندارد زیرا بنا همیشه نیاز به مرمت دارد؛ بنای ارگ نیز استثنا نبوده و همیشه نیاز به مرمت دارد.

نواداد با بیان اینکه به موضوع ثبت جهانی باید با عنوان ظرفیت نگاه کنیم نه فرآیند رقابت، گفت: همیشه میراث جهانی بشریت در ثبت جهانی مدنظر است و وابستگی منطقه در آن اهمیت ندارد.

معاون فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: در ثبت جهانی گاها یک تفکر اشتباه عام وجود دارد که که باید فلان چیز به اسم ما زده می‌شد ولی فلان شهر زودتر اقدام کرد در حالی که در ثبت جهانی میراث برای کل بشر اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم که موضوعاتی مثل ثبت جهانی در پارامترهای ارزیابی و‌ گردشگری مهم است، افزود: ولی از ۲۴ اثر ثبتی از دهه پنجاه تا الان دو پرونده اعم از کلیساهای ارامنه، بازار تاریخی استان برای استان آذربایجان‌شرقی است و به عبارتی بخش اعظم این تعداد فقط برای شمالغرب کشور است.

نواداد خاطرنشان کرد: با توجه به پاندمی کرونا شورای ثبت جهانی برگزار نمی‌شد از این‌رو پرونده‌هایی از قبیل جنگل‌نشینان ارس، شیخ شهاب الدین اهری هم باقیمانده است و به یونسکو ارسال شده و امسال هم ثبت جهانی کشور از استان ما خواهد بود.

وی متذکر شد: هر سال از هر کشور فقط یک اثر اجازه برای ثبت جهانی دارد و به خاطر همین نمی‌توان هر سال این سهم را به استان آذربایجان‌شرقی داد.

معاون میراث فرهنگی استان با اشاره بر اینکه وزارتخانه بیشتر به دنبال پرونده‌های زنجیره ای است، گفت: برای مثال وزارتخانه ۵۰ کاروانسرا در کل کشور را به یک پرونده زنجیره‌ای برای ثبت جهانی تبدیل کرده و اینگونه پرونده‌ها باعث می‌شود تا ظرفیت کشور افزایش یابد.

وی ادامه داد: خود یونسکو علاقمند به پرونده‌های مشترک بین‌المللی است از این‌رو جمهوری اسلامی ایران در خصوص ثبت جهانی پل‌های خداآفرین با جمهوری آذربایجان توافق کرده است تا یک پرونده مشترک داشته باشد.

نواداد گفت: پرونده برای ثبت جهانی روستایی تاریخی کندوان هم تشکیل شده که ایراد اصلی آن هم مداخلات آن است که برایمان گرفته‌اند که باید سریع رفع شود.

وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی ۴۰ ثبت ملی در زمینه خوراکی دارد و کلاً در همه چیز ظرفیت بسیار بزرگی وجود دارد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − سه =