کد خبر : 42203
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲

۲۰ درصد شبکه آب آذربایجان شرقی فرسوده است

۲۰ درصد شبکه آب آذربایجان شرقی فرسوده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در ارتباط با میزان فرسودگی تاسیسات آب استان نیز گفت: متاسفانه حدود ۲۰ درصد شبکه‌ ما فرسوده است و باید سالانه در شهرها حدود ۴ درصد تجهیزات تغییر کند که در شبکه‌ تبریز تنها ۲ درصد اتفاق افتاده است.

به گزارش نگاه، محمد خانی در نشست بررسی چالش‌های و راهکارهای حل بحران آب در نشست تخصصی مهندسی آب در تالار شهید باکری تبریز اظهار کرد: متوسط بارندگی کشور و جهان در هر سال آبی به ترتیب ۲۵۰ میلی‌لیتر و ۷۵۰ میلی‌لیتر است و ما جزو کشورهای خشک و نیمه‌ خشک محسوب می‌شویم. البته کشورهای دیگری نیز هستند که در وضعیت بدتری نسبت به ما قرار دارند.

وی ادامه داد: این آمار می‌طلبد که ما بیش از سایر کشورها در بحث بهینه‌سازی و رعایت الگوی مصرف فرهنگ‌سازی کنیم.خانی با بیان اینکه شاخص ملی متوسط مصرف آب شرب بازای هر نفر در هر شبانه روز ۱۵۰ لیتر است، افزود: متاسفانه ما در اکثر مصارف جزو جمعیت پرمصرف محسوب می‌شویم به‌طوریکه متوسط مصرف ما در سطح استان بالای ۲۰۰ و در تبریز بالای ۲۳۰ لیتر می‌باشد.

اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف تبریز و ناهمواری، منجر به قطعی آب می شودمدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار مترمکعب در روز در تبریز آب مصرف می‌شود و با توجه به اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف تبریز و ناهمواری، منجر به قطعی آب می‌شود.وی تاکید کرد: مصارف غیر معمول آب در تبریز موجب تغییر هیدرولیک جریان آب شده و در صورت بروز قطعی، موقتی بوده و ربطی به خشکسالی ندارد و اگر شهروندان عزیز ۲۰ درصد از مصرف روزانه‌ی آب را کاهش دهند، قطعا مشکلات فعلی رفع می‌شود.

مدیرکل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: حدود نیم قرن پیش به‌ازای هر ایرانی، ۶ هزار متر مکعب آب قابل شرب در دسترس بود که اکنون به یک‌هزار و ۵۰۰ رسیده است. این کاهش به علت کاهش بارندگی و افزایش جمعیت است و بقیه مربوط به تغییرات اقلیمی است.

خانی در خصوص اتفافات تابستان امسال و قطعی چند روزه‌ی آب برخی مناطق تبریز نیز گفت: از حدود ۶۵ درصد آب زرینه‌رود، ۳۰ درصدش به چاه‌ها می‌رفت و ۳۵ درصد ایزوله بود و درصورت وقوع هرگونه اتفاق و خشک شدن یکی از منابع تامین، امکان رساندن آب از دیگر منابع وجود نداشت و اتفاقات مرداد ماه باعث شد کل تبریز را به زرینه‌رود وصل شود و نقاطی که وابسته به نهند بود، به چاه‌ها وصل شد و در حال حاضر کل مناطق تبریز بدون سد نهند نیز آب دارد و تاثیر این موضوع در تابستان نمود پیدا خواهد کرد و آب سد نهند برای تابستان حفظ شده است.

وی افزود: در طول ۶۵ سال اخیر کلا ۱۰۰ حلقه چاه در تبریز ایجاد شده بود در حالیکه تنها در پنج سال اخیر ۵۵ حلقه چاه جدید ایجاد شده است و با توجه به ضرورت رعایت حریم ۴۰ کیلومتری، دیگر امکان احداث چاه جدید و حتی سد جدید وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرار نیست به تناسب افزایش جمعیت و کاهش بارندگی، به دنبال ایجاد تاسیسات جدید برویم. چراکه این کار درست نیست و ما باید تمام زیرساخت‌های فعلی را به سمت رعایت الگوی مصرف (از جمله تفکیک مصارف شرب، کشاورزی و صنایع) سوق دهیم.خانی تاکید کرد: علی‌رغم انجام مطالعات کافی و طرح‌های مختلف، هر کارشناس به زعم خود کار کرده و موضوعاتی چون آمایش سرزمینی، جمعیت پذیری و … در شهر و روستاها نادیده گرفته شده است.وی در ارتباط با میزان فرسودگی تاسیسات آب استان نیز گفت: متاسفانه حدود ۲۰ درصد شبکه‌ ما فرسوده است و باید سالانه در شهرها حدود ۴ درصد تجهیزات تغییر کند که در شبکه‌ تبریز تنها ۲ درصد اتفاق افتاده است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =