کد خبر : 8187
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۰۲

کاهش مخازن آب های زیرزمینی در دشت ها گواه وضعیت بحرانی است/ باید الگوی کشت کشاورزی را تغییر دهیم

کاهش مخازن آب های زیرزمینی در دشت ها گواه وضعیت بحرانی است/ باید الگوی کشت کشاورزی را تغییر دهیم

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت آب در استان با بحران و چالش های متعدد روبرو است لذا باید در تمامی مصرف ها اعم از شرب، کشاورزی و صنعت ۱۰ الی ۱۵ درصد صرفه جویی کنیم تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم. منابع استراتژیک آب مظلوم واقع شده است و نیازمند یاری

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: وضعیت آب در استان با بحران و چالش های متعدد روبرو است لذا باید در تمامی مصرف ها اعم از شرب، کشاورزی و صنعت ۱۰ الی ۱۵ درصد صرفه جویی کنیم تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم. منابع استراتژیک آب مظلوم واقع شده است و نیازمند یاری و کمک همگان است.

 یوسف غفارزاده

به گزارش آوای سهند ، ” یوسف غفارزاده” بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد و گفت: هرساله یک الی هفتم تیرماه به مناسبت هفته صرفه جویی مصرف آب از طرف شورای فرهنگی عمومی نام گذاری شده است که اقدامات متعددی از طرف شرکت آب منطقه ای لحاظ می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آب استان از وضعیت منابع آب کشور تبعیت می کند، افزود: وضعیت بارش باران نسبت به بارش میانگین دنیا، ۱٫۳ است؛ به این منظور که میانگین بارش در کشور ۲۴۰ و در دنیا ۷۰۰ است.

غفارزاده ادامه داد: میزان مصرف در شرب، کشاورزی و صنعت دوبرابر میانگین در دنیا است. مصرف سرانه آب در دنیا نزدیک به ۱۳۰ لیتر در شبانه روز است ولی در کشور ما میانگین مصرف نزدیک ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است.

وی با اشاره به اینکه کاهش سالیانه از سطح آب های زیرزمینی در دشت ها به معنای بزرگترین آسیب مخاذن آبی است، افزود: در ایران ۲۵ دشت وجود دارد؛ ازجمله تبعاتی که هر سال با بارش های کم متوجه آن هستیم، کاهش میانگین آب های زیر زمینی در دشت ها و خالی شدن مخازن ها است؛ این درحالی است که برای تشکیل آب های زیر زمینی موجود در دشت ها هزاران سال زمان لازم است و ادامه روند توجه به ذخایر آبی به معنی از دست دادن منابع استراتژیک وخدادادی آب است که عواقب خطرناکی را به همراه دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اذعان کرد: در سال ۹۷ علی رغم اینکه بارش ها نسبت به سال قبل نزدیک به ۵۴ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت ۲۸ درصد افزایش یافته است، اما روان آب رودخانه ها با ۲۸ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت ۵۱ درصد کاهش یافته است.

غفارزاده ادامه داد: اگر روان آب های رودخانه ای افزایش یابد، آب های زیرزمینی نیز تغذیه خواهد شد و کشاورزان از نهرها برای کشاورزی بهره مند خواهند شد.

وی مهم ترین دلایل کاهش روان آب ها را تبدیل برف به باران دانست و گفت: پایه ی روان آب ها برف است و چون بارش برف در فصل زمستان به ندرت اتفاق می افتد، پایداری روان آب ها نیز کاهش می یابد؛ همچنین افزایش ۱٫۵ درصد دمای هوا نسبت به میانگین دراز مدت، بارش های نقطه ای و عدم تداوم و پایداری بارش ها به صورت گسترده ای از جمله دلایل کاهش روان آب ها محسوب می شود.

غفارزاده تصریح کرد: امسال باتوجه به کاهش روان آب ها و افزایش بارش باران ها سدهای موجود در استان به خوبی آبگیری شده اند ولی سه سد علویان، نهند و ستارخان اهر نسبت به سال گذشته با کاهش آبگیری مواجه بودند. ولی امیدوارم امسال تدابیر خاصی را نسبت به این سد ها اتخاذ کنیم.

غفارزاده اذعان کرد: سالانه ۴۰میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی آب استان‌ مصرف می ‌شود که تا به‌حال یک میلیارد و ۲۰۰میلیون مترمعکب به مصرف رسیده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای از اجرای طرح احیا و تعادل ‌بخشی برای تثبیت مصرف ذخایر زیرزمینی خبر داد و گفت: ۴سال پیش مصرف سالانه از ذخایر آب‌ های زیرزمینی استان ۵۰میلیون مترمعکب در سال بود که در حال حاضر توانسته ایم ۱۰میلیون مترمکعب از مصرف‌ مان را کاهش دهیم..

وی اظهار کرد: تامین آب جمعیت دو میلیون ‌نفری تبریز کار آسانی نیست و در راستای تامین منبع ذخایر آبی جید استانی، طرح انتقال آب ارس به تبریز را جزو الویت هایمان قرار دادیم.

وی همچنین از افتتاح سد کلقان در ۲۳کیلومتری بستان‌ آباد با ۲۱میلیون‌ مترمکعب حجم مخزن آب در شهریورماه امسال و همچنین سد حاجی ‌لار در ورزقان با ۵۰میلیون مترمکعب مخزن آب به زودی خبر داد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: وضعیت آب در استان با بحران و چالش های متعدد روبرو است لذا باید در تمامی مصرف ها اعم از شرب، کشاورزی و صنعت ۱۰ الی ۱۵ درصد صرفه جویی کنیم تا بتوانیم آب را مدیریت کنیم. منابع استراتژیک آب مظلوم واقع شده است و نیازمند یاری و کمک همگان است.

غفارزاده با اشاره به اینکه لازم است تا ما نوع الگوی کشت های کشاورزی خود را تغییر دهیم، اظهار کرد: ما با یک متر مکعب فقط یک کیلو محصول برداشت می کنیم در حالی که کشورهای پیشرفته و متوسط دنیا با استفاده از تکنولوژی های روز، از یک مترمکعب آب، چهار کیلو محصول برداشت می کنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هیچکس بحران آب را جدی نگرفته است و باور نکرده است که حیات بدون آب ممکن نیست؛ ولی ما می توانیم با استفاده از فناوری های جدید، تغییر افکار و نگرش، فرهنگ سازی، افزایش سواد کشاورزی و سواد مصرف آب در راستای صرفه جویی آب قدم برداریم.

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 5 =