کد خبر : 6727
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷

چهارشنبه را نسوزانیم!

چهارشنبه را نسوزانیم!

فلسفه نزدیک شدن به بوته آتش در چهارشنبه سوری در دوران باستان، سپردن ناپاکی‌ها و بدسگالی‌ها(بداندیشی) به آتش بود، ولی اینک برخی از نوجوانان ما با هربار ترقه‌بازی، یک اندام بدن خود را به آتش می‌سپارند نتیجه ای جز پشیمانی و حسرت را در باقی عمر فرد برجای نمی گذارد.        چهارشنبه‌سوری که با

فلسفه نزدیک شدن به بوته آتش در چهارشنبه سوری در دوران باستان، سپردن ناپاکی‌ها و بدسگالی‌ها(بداندیشی) به آتش بود، ولی اینک برخی از نوجوانان ما با هربار ترقه‌بازی، یک اندام بدن خود را به آتش می‌سپارند نتیجه ای جز پشیمانی و حسرت را در باقی عمر فرد برجای نمی گذارد.

چهارشنبه را نسوزانیم!
    

 

چهارشنبه‌سوری که با نام‌های جشن چهارشنبه پایان سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود یکی از جشن‌های ایرانی هاست که در شب واپسین چهارشنبه سال (از غروب سه‌شنبه) برگزار می‌شود و اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است.
طبق آیین باستان در این روز آتش بزرگی بر افروخته می شود که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود که این آتش معمولاً در بعد از ظهر زمانی که مردم آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند آغاز می‌شود و در زمان پریدن می‌خوانند: «زردی من از تو، سرخی تو از من». این جمله نشانگر مراسمی برای تطهیر و پاک‌سازی مذهبی است که واژه «سوری» به معنی «سرخ» به آن اشاره دارد.

به بیان دیگر مردم خواهان آن هستند که آتش تمام رنگ پریدیگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و بجای آن سرخی و گرمی و نیرو به آنها بدهد.اما متاسفانه سال هاست این رسم نیاکانمان با انحرافاتی در مراسمات آن منجر به بروز وقایع تلخی در کشور می شود که فقط در طی دوسال اخیر دهها مورد قطعی عضو و مرگ و میر را به نام خود ثبت کرده است.
طبق بررسی های انجام شده متاسفانه سن افرادی که آسیب میبینند نگران کننده است طوری که اغلب مصدومین در رده سنی ۱۰تا۲۰سال قرار دارند که به تبع این موضوع میزان آسیب دیدگی های دانش آموزی در سال گذشته به بیش از ۴۰درصد رسیده است که توجه به مسائل خود مراقبتی و آموزش ها را بیشتر نشان می دهد.
آسیب‌های چهارشنبه سوری دو دسته هستند؛ یکی آسیب‌هایی که به جسم افراد وارد می‌شود مثل سوختگی و نابینایی و دسته دوم آسیب‌های روانی است، یعنی در برخی مواقع به لحاظ روانی تاثیر گذار است و باعث ناراحتی مردم می‌شود. فرض کنید فرد مسنی در حال عبور از خیابان است، ترقه‌ای جلوی پای او منفجر می‌شود که او را شوکه می‌کند و باعث ناراحتی‌اش می‌شود.ناگفته نماند که ناگوارترین موضوع در مورد آسیبهای احتمالی هم متاسفانه ضربه دیدن چشم انسان است که شاید صدمات وارده مانع از بینایی فرد در طول عمر خود شود.

بنابر آمارهای موجود تلفات آخرین چهارشنبه سال رو به کاهش می باشد ولی برای رسیدن به شرایط ایده آل هنوز فاصله زیادی داریم که نیاز به فرهنگ سازی های لازم است؛ در این راه بهره گیری از ابزارهای فرهنگ و رسانه ای در راستای آگاه سازی و شناساندن زمینه های آسیب های اجتماعی و پیامدهای حوادث ناگوار به ویژه در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری نقش موثری در پیشگیری از بروز این گونه وقایع و آسیب های تلخ جانی و مالی در این ایام خواهد شد.
فلسفه نزدیک شدن به بوته آتش در چهارشنبه سوری در دوران باستان، سپردن ناپاکی‌ها و بدسگالی‌ها(بداندیشی) به آتش بود، ولی اینک برخی از نوجوانان ما با هربار ترقه‌بازی، یک اندام بدن خود را به آتش می‌سپارند نتیجه ای جز پشیمانی و حسرت را در باقی عمر فرد برجای نمی گذارد.

طبق روال هر ساله سازمان آتش‌نشانی مثل سال‌های گذشته در شب چهارشنبه‌سوری امسال نیز در آماده‌باش کامل به سر میبرد و ضمن آمادگی تمام ایستگاه‌های فعال در سطح شهر، نیروهای زیادی را نیز به منظور گسترش و تامین ایمنی این شب در نقاط مختلف مستقر می‌کند که از ساعاتی قبل از آغاز این جشن در محل‌های مشخص حاضر شده و تا پایان و زمان عادی شدن اوضاع حضور خواهند داشت.ای کاش وقتی تنها به خوشی های زودگذر و مصنوعی چهارشنبه سوری فکر میکنیم اندکی هم با تامیل در رفتارهای خود به آتش نشانانی فکر کنیم که با عملکرد اشتابه خود آنها را در شب عید به دردسر می اندازیم. هنوز یادمان نرفته در جریان حادثه پلاسکو انبوه پست ها و لایک ها در حمایت از آتش نشانان فداکار منتشر شد. کاش این بار هم به اندازه یک لایک زحمت این عزیزان را کم کنیم و هشتگ #چهارشنبه_سوری بی خطر را عملی کنیم.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − دوازده =