کد خبر : 17490
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱

چالش تصویب شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز در صحن علنی شورای شهر

چالش تصویب شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز در صحن علنی شورای شهر

 بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز که توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برای فراهم نمودن بستر برای سرمایه گذاران ارائه شد تا مورد تایید اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز قرار گیرد. به گزارش سهند بنقل از نصر، اما بررسی این شیوه نامه توسط اعضای شورا اسلامی کلانشهر تبریز به چالشی چند

 بررسی شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز که توسط رئیس کمیسیون برنامه و بودجه برای فراهم نمودن بستر برای سرمایه گذاران ارائه شد تا مورد تایید اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز قرار گیرد.

به گزارش سهند بنقل از نصر، اما بررسی این شیوه نامه توسط اعضای شورا اسلامی کلانشهر تبریز به چالشی چند ساعته تبدیل شد و ظاهرا اهلیت یک سرمایه گذار برای این اعضا مهم تر از مفاد شیوه نامه بود زیرا بحث از جایی بالا گرفت که تا کنون در شیوه‌نامه نحوه تایید اهلیت سرمایه‌گذاران مشخص نشده است و چرا که از نظر اعضای شورا بسیاری از سرمایه گذاران پروژه‌های تبریز عمدتا مشکل اهلیت دارند و از این رو پروژه ها نیمه تمام باقی می ماند.

محمدباقر بهشتی،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در حین ارائه گزارش در خصوص شیوه نامه با بیان اینکه ️کمیسیون برنامه بودجه و مرکز پژوهش ها شورا در جلسات متعدد و کار کارشناسی این شیوه نامه را بررسی کرده است،گفت: شیوه نامه سرمایه گذاری باید برای افراد سرمایه گذار بستر فراهم کند و با کمترین بروکراسی پیچیده نیز کارها انجام شود.

در ادامه سونیا اندیش، نائب رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز با مطرح کردن این سوال که ️در این شیوه نامه، روش انتخاب سرمایه گذار و تشخیص اهلیت این سرمایه گذاران چگونه خواهد بود؟، گفت: پروژه های سرمایه گذار که دچار مشکل هستند و نیمه کاره رها شده بخاطر عدم اهلیت سرمایه گذار بوده و آنچه در این شیوه نامه من مشاهده نکردم موضوع اهلیت سرمایه گذار است که در این شیوه نامه به آن اشاره نشده است.

وی افزود: طرح ها در پروژه های سرمایه گذاری چگونه ارایه می شود؟ بطور مثال پیش از این در ساخت لونا پارک یک صفحه توضیح کوچک در خصوص ساخت داده شده و ریز این طرح توضیح داده نشده است.

فرج محمد قلی زاده، دبیر شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این خصوص گفت: منشا اصلی مشکلات مشارکت در اهلیت سرمایه گذاران است که هیچ اشاره ای به آن نشده است، ️موضوع بعدی تضامین است که اصلا بحثی در این خصوص در این شیوه نامه نشده است و بحث شفافیت است که اصلا شفافیت قضایا مورد بحث قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: از اختیارات هیات عالی این است که سرمایه گذار چگونه انتخاب می شود و مشخص نشدن شیوه های این روش کاملا غیر قانونی است.

در ادامه عبداله تقی پور، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز اذعان داشت: سرمایه گذاری نداریم که در صف منتظر تدوین این شیوه نامه باشند، اگر سرمایه گذار پروژه ای در نظر دارد. جایگاه قانونی رسیدگی به این موضوعات شورا است، ️وقتی بحث از اهلیت سرمایه گذاری است در چند پروژه از این حوزه ناموفق بودیم،آیا صرف ارایه حساب بانکی میتواند ملاک عمل اهلیت سرمایه گذار باشد؟

وی افزود: وقتی تضمین اخذ شده ناچیز تر از رقم درآمد رسوب مبالغ واریزی به حساب سرمایه گذار است. چرا اصرار به تصویب این شیوه نامه داریم؟جایگاه تصمیم گیری شوراست و اگر پروژه ای برای سرمایه گذاری وجود دارد به شورا ارجاع دهید.

غلامحسین مسعودی ریحان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار با بیان اینکه ️برخی از پروژه های فعلی که در وضعیت نیمه کاره رها شده بدون توجه به شیوه نامه و قوانین اجرایی واگذار شده است.️عامل ناموفقیت این پروژه ها شیوه نامه نیست، بلکه مجری شیوه نامه است که با دستورات نامتعارف و خارج از شیوه نامه به اجرای این پروژه ها اقدام شده است.

همچنین، فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت:  ️تصویب شیوه نامه به جای اینکه عاملی برای تسهیل باشد گاهی مانع می شود‌، این شیوه نامه بسیار چکش کاری شده و طی دو سال بررسی شده و بسیار قابل قبول است.

وی اضافه کرد:در تهران شهر آفتابی وجود دارد که شهر نمایشگاهی است. این پروژه ها در شهرهای ما با بروکراسی های اداری بالا مواجه خواهد شد که عملا مانع از سرمایه گذاری می شود.️ما سرمایه های انسانی بسیاری در حوزه سرمایه گذاری داریم که از آنها استفاده نمیکنیم و این باعث تاسف است.

شهرام دبیری نیز در خصوص این شیوه‌نامه و محاسن و معایب آن گفت: این شیوه‌نامه به عنوان چارچوب کلی خوب است اما برخی مطالب در آن وجود ندارد؛ به عنوان مثال در گذشته برای ضابطه مندی با توجه به حجم و نوع سرمایه‌گذاری تسهیلاتی به سرمایه‌گذار داده می‌شد که این مساله در این شیوه‌نامه مشخص نشده است.

این گزارش حاکی است،اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز بعد از بررسی دستورجلسه اول که  شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری تبریز شامل می شد، کلیات این شیوه نامه را با در نظر گرفتن این امر که احکام و‌مقررات پیش بینی شده در این شیوه نامه در صورتی لازم الرعایه است که با احکام پیش بینی شده در قوانین و‌مقررات فرا دستی مخالف نباشد، تصویب شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − هشت =