کد خبر : 1281
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۷:۴۲

پروژه آزادراه مرند ـ تبریز ـ بازرگان به زودی اجرایی می‌شود/ چاره‌ای جز احداث ۵ نیروگاه جدید در آذربایجان‌شرقی نداریم

پروژه آزادراه مرند ـ تبریز ـ بازرگان به زودی اجرایی می‌شود/ چاره‌ای جز احداث ۵ نیروگاه جدید در آذربایجان‌شرقی نداریم

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه استاندار آذربایجان‌شرقی در ارتباط با اجرایی شدن پروژه اتوبان مرند ـ تبریز ـ بازرگان گفت: این پروژه به زودی اجرایی خواهد شد. به گزارش نگاه به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن میانه ـ تبریز، اظهار داشت: هفته گذشته با

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه استاندار آذربایجان‌شرقی در ارتباط با اجرایی شدن پروژه اتوبان مرند ـ تبریز ـ بازرگان گفت: این پروژه به زودی اجرایی خواهد شد.

به گزارش نگاه به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت ظهر امروز در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن میانه ـ تبریز، اظهار داشت: هفته گذشته با حضور استاندار آذربایجان شرقی جلسه‌ای را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی در مورد اتوبان مرند ـ تبریز ـ بازرگان برگزار کردیم و امیدواریم با تصمیماتی که در آن جلسه اتخاذ شد بتوانیم این طرح را که برای ما بسیار مهم است هر چه زودتر اجرایی کنیم.

وی با اشاره به عدم توافق نهایی با سرمایه‌گذار ترک این پروژه افزود: برای اجرای این پروژه با توجه به قطعه‌بندی شدن آن پیمانکاران جایگزین وجود دارد و قطعا با نظارت‌هایی که استاندار و نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌شرقی در این ارتباط داشته و مجدانه و مستمر این طرح را از رئیس جمهور، معاون اول ایشان و سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌کنند تردیدی نداریم که این طرح به زودی به سامان خواهد رسید.

چاره‌ای جز احداث ۵ نیروگاه جدید در آذربایجان شرقی نداریم

وی در مورد احداث پنج نیروگاه توسط شرکت‌های ترک در تبریز هم گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد مشکلات مربوط به تامین خوراک و گاز این پروژه باید برطرف شود و این پروژه نیز چاره‌ای جز اجرایی شدن ندارد.

گزارش حاکی است؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور در ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۴در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی چند طرح را آغاز و عملیات اجرایی آن را آغاز کرد.

یکی از طرح‌های مهمی که از طریق ویدئو کنفرانس دستور آغاز عملیات اجرایی آن را صادر کرد آزاد راه تبریز – مرند بود.

طول این پروژه ۲۵۳ کیلومتر و میزان سرمایه‌گذاری برای آن، ۵۸ هزار میلیارد ریال بوده و سرمایه‌گذار آن، شرکت BERGIZ ترکیه به میزان ۶۵ درصد و وزارت راه و شهرسازی به میزان ۳۵ درصد اعلام شد.

مدت زمان اجرای این طرح، ۵ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹) بوده و بخش خصوصی ۱۸ سال بهره‌برداری از آن را بر عهده خواهد داشت.

در این روز وزیر راه و شهرسازی در ارتباط ویدیو کنفرانسی محل آغاز عملیات اجرایی این پروژه با محل برگزاری جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران آذربایجان‌شرقی که با حضور رئیس جمهور همراه بود، گفت: آزاد راه تبریز ـ مرند ـ بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر و با همکاری سرمایه‌گذار خارجی با دولت احداث می‌شود.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه شرکت ترکیه‌ای برگیز ۶۵ درصد پروژه را انجام می‌دهد، افزود: ۳۵ درصد کار احداث این پروژه برعهده دولت است، البته ما باید اراضی مورد نیاز را نیز تملک کنیم.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه طرح ۵۸۰۰ میلیارد تومان است، ادامه داد: این طرح در چهار فاز مختلف و از تبریز به صوفیان و از صوفیان به مرند و سپس به بازرگان اجرا می شود. برآورد اولیه برای اتمام این طرح پنج سال است.

آخوندی به اهمیت این پروژه و نقش آن در رونق اقتصادی و توسعه کشور و شمال غرب کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه باعث افزایش حمل و نقل می شود و همچنین می تواند در جهت توسعه تجارت بین غرب و شرق نقش مهمی داشته باشد.

وزیر دولت یازدهم با اشاره به اینکه اجرای این پروژه منافع خوبی برای ما و ترکیه خواهد داشت، گفت: دولت ترکیه دسترسی مطمئنی با اجرای این طرح به خلیج فارس پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه این طرح سه باند رفت و سه باند برگشت دارد، ابراز داشت: این طرح در جهت صلح و افزایش بیش از پیش مناسبات اقتصادی دو طرف ایران و ترکیه موثر است.

بعد از ۱٫۵ سال راه و شهرسازی در روزهای گذشته با وجود اینکه کاری در این زمینه انجام نشده بود از توقف این پروژه خبر داد که موجب اعتراض تند استاندار آذربایجان‌شرقی  قرار گرفت و آن را گناه بخشودنی دانست.

استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از سنگ‌اندازی برخی‌ها در مسیر اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی، آن را جفا در حق چهار میلیون نفر مردم استان دانست و اعلام کرد: همه دستگاه‌های استانی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی حداکثر تلاش خود را انجام داده‌اند و ادامه راه منوط به همکاری دستگاه‌های ملی است.

اسماعیل جبارزاده، با اظهار گله‌مندی از عدم همکاری بدنه برخی از وزارتخانه‌ها در اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در استان، گفت: اگر همکاری دستگاه‌های ملی با استانی انجام می‌شد در سه سال گذشته طبق پیش‌بینی‌ها سه میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی انجام می‌شد.

وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی که به استان جذب‌شده‌اند هیچ‌کدام برای واردات کالای ساخته‌شده نیست، بلکه برای کار عمرانی است، اما متاسفانه برخی شیطنت‌ها وجود دارد تا این کار انجام نشود.

جبارزاده با بیان این‌که بارها اعلام کرده‌ایم اولویت ما در واگذاری پروژه‌ها با شرکت‌های داخلی است، گفت: به شرطی این کار را انجام می‌دهیم که این شرکت‌ها توان فنی و مالی لازم و کافی را داشته باشند، اما در پروژه‌های مهمی مثل آزادراه تبریز- بازرگان یا ساخت نیروگاه‌های کلاس اچ ناچار به جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم.

وی با بیان این‌که سنگ‌اندازی در مسیر توسعه استان گناه بزرگی است، افزود: کسانی که با شیطنت‌ها و نامه‌نگاری‌های خود مانع اجرای پروژه‌های عمرانی در استان می‌شوند ظلم بزرگی در حق مردم استان مرتکب می‌شوند.

جبارزاده تصریح کرد: ما با مردم عهد و پیمان بسته‌ایم که با تمام وجود برای آنان کار کنیم و هیچ‌کس نخواهند توانست در این مسیر ما را خسته کنند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − شش =