کد خبر : 18050
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵

پرهیز هیئت‌های مذهبی از ورود به بازی‌های جناحی/ بازار تبریز، نماد عزاداری آذربایجان

پرهیز هیئت‌های مذهبی از ورود به بازی‌های جناحی/ بازار تبریز، نماد عزاداری آذربایجان

حجت‌الاسلام شعبانی گفت: خطوط قرمز سازمان تبلیغات، حرکت های جناحی هیئت های مذهبی است، ما هیات سکولار نداریم دیانت ما عین سیاست ماست.

به گزارش سهند، حجت الاسلام و المسلمین حسن شعبانی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبیین برنامه های سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: ماه محرم و صفر فرصت استثنایی برای تزریق معنویت و تجدید عهد با ارمانهای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و یکی از ویژگی ماه محرم نسبت به ماه رمضان، تجلی عقل و احساس در قالب واقعی است.

وی گفت: در ماه محرم علاوه بر حضور حداکثری مردم، همبستگی ملی اتفاق می افتد چرا که در عزاداری ها صنوف و طبقات و گرایشات و احزاب فراموش می شود و همه‌زیربیرق امام حسین(ع) جمع می‌شوندکه این یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

شعبانی یاد آور شد: علاوه بر مذهبی بودن این حرکت عظیم مردمی، تجمع و عزاداری ها اقدامی استراتژیک برای‌ ملت و انقلاب است و حتی اصل انقلاب هم الگو گیری از حرکت امام حسین(ع) بود.

وی با تاکید بر لزوم حفظ ماهیت اصلی عزاداری بیان داشت: هیئت های حسینی به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین تشکل مردمی هستند که کاملا غیر وابسته به نهاد های دولتی به شمار می‌روند و صفر تا صد مراسمات توسط مردم برنامه ریزی و مدیریت می شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات  با اشاره به آمار مادحین و مبلغین تصریح کرد: در استان ۴۸۰۰ نفر مداح و ۱۲۷۴ نفر مبلغ بومی وجود دارد که ۱۰۱۰ نفر از این مبلغان مرد و ۱۶۴ نفر خانم هستند  و در کل ۱۶۱۸ نفر مبلغ دینی تربیت و ساماندهی شده و در مساجد حضور پیدا کنند.

شعبانی همچنین اظهار داشت: ساعات مشخصی برای عزاداری ها در نظر خواهیم گرفت که بخشی از عزاداری ها در مساجد و حسینه ها و بخش دیگر در خیابان ها برای شور عظمت حسینی برنامه ریزی شده و به زودی اعلام خواهیم کرد.

وارد جریانات انحرافی و جناحی نشوند

وی با تاکید به موضوعات حاشیه ای هیئات مذهبی متذکر شد: با نزدیک شدن یه  ایام انتخابات، هیئات مذهبی توجه ویژه ای به برنامه های خود داشته باشند چراکه  فرد یا افرادی  به قصد شایبه سیاسی  وارد هیئت های مذهبی شوند، هیات سکولار نداریم دیانت ما عین سیاست ماست ولی ورود و  تبلیغ برای جریان خاص در شان هیات نیست.

مدیرکل سازمان تبلیغات در ادامه افزود:  هیئت های مذهبی و عزاداری باید برخی ملاحظات را رعایت کنند، ساعات شروع و ختم مراسم را طبق برنامه اعلام شده رعایت نمایند و در بحث نذورات، خانواده و مناطق کم بضاعت را بیشتر مد نظر قرار دهند 

وی همچنین در بخش دیگر از سخنان خود به محتوای مداحی ها و منبرهای هیئتها اشاره کرد و گفت: باید محتوای اشعار و مداحی ها سازنده و جهت دهنده و ناظر به نیاز فکری و فزهنگی باشد؛ ازپرداخت به مساعل خرافی و منحرف و غیر مستند پرهیز نمایند چرا که برخی جریانات با اهداف خاص و انحرافی در صدد تاثیر گذاری بر محتوای هیئت ها هستند  که باید هوشیار باشیم.

شعبانی با تاکید بر ممانعت از تخریب چهره  هیئت های حسینی در جهان ابراز داشت: برخی جریانات انحرافی شاید در قبال ارائه کمک های مالی، خواستار تغییر در محتوا و اشعار شوند .نحوه عزاداری ها شاید در سطح جهانی چهره بدی از پیروان اهل بیت(ع)  نشان دهد این خط قرمز ماست و نهادهای انتظامی و امنیتی به عنوان موضوع ناهنجار در این موراد برخورد خواهند کرد.

توانمند سازی مبلغان از طرف سازمان تبلیغات

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر استفاده از علوم روز  در منبرها سازمان، اظهار داشت: سازمان تبلیغات، در برنامه های کلان مدیریتی خود، بحث توانمند کردن طلاب و روحانیون و مبلغان را دارد و در راستای ارتقاء فرهنگی گام های بزرگی خواهیم برداشت.

شعبانی گفت: مخاطب های منبرهای کنونی ما در مساجد، مدارس، حسینیه ها  و خیابان ها با مخاطبان دهه شصت خیلی تفاوت دارند، این رده سنی با تمام تکنولوژی های روز دنیا در ارتباط است و اطلاعات زیادی دارد و اگر مسئولین امر و طلاب و مبلغان در این راستا حرکنی نکنند، یک خلا فرهنگی ایجاد می‌گردد که ما در این مورد نیروهایمان را توانمند خواهیم کرد.

وی همچنین به اهمیت حفط  عزاداری بازار تبریز اشاره کرد و متذکر شد: بازار تبریز به عنوان محل تمرکز و هیات حسینی به عنوان حرکت اصیل باید حفظ و تقویت شود. تجمعات عزاداری در گوشه و کار نباید عزاداری اصیل بازار تبریز را تحت الشعاع قرار دهد.

خدا نکند روزی را که مساجد دولتی شود

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مردمی بودن مساجد اشاره کرد و گفت: خدا نکند روزی را که مساجد دولتی شوند؛ دولت فقط باید در عرصه فرهنگی سیاست گذار و برنامه ریز شود و مردم باید اداره کنند.

شعبانی افزود: به عنوان خادمان‌ مسجد باید تسهیل گر‌ حضور مردم شوند مساجد با پول مردم ساخته می شود بنابراین کسی حق ندارد مانع مردم شود، مساجدبرای مردم است.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =