کد خبر : 15581
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

پاییز امسال، آخرین گام ثبت جهانی ژئوپارک ارس برداشته می‌شود

پاییز امسال، آخرین گام ثبت جهانی ژئوپارک ارس برداشته می‌شود

عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ارزیابان این سازمان پاییز امسال برای آخرین بازدید جهت تایید پرونده و ثبت جهانی آن به جلفا می‌آیند. به گزارش آژانس خبری آوای سهند به نقل از ایرنا، سیدعلی چاوشیان در جریان بازدید از ژئوپارک ارس با اشاره به توجه ویژه یونسکو به ژئوپارک‌ها در راستای نقشی که

عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ارزیابان این سازمان پاییز امسال برای آخرین بازدید جهت تایید پرونده و ثبت جهانی آن به جلفا می‌آیند.

به گزارش آژانس خبری آوای سهند به نقل از ایرنا، سیدعلی چاوشیان در جریان بازدید از ژئوپارک ارس با اشاره به توجه ویژه یونسکو به ژئوپارک‌ها در راستای نقشی که در صنعت گردشگری و توسعه فرهنگی و آموزشی دارند، گفت: شهریورماه امسال پرونده ژئوپارک ارس از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود و ارزیابان این سازمان پاییز امسال برای آخرین بازدید جهت تایید پرونده و ثبت جهانی آن به این منطقه می‌آیند.

وی با بیان اینکه ژئوپارک ارس پس از ژئوپارک قشم در مسیر جهانی شدن است، گفت: مطمئنم اقدامات انجام شده در ژئوپارک ارس، ارزیابان یونسکو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چاوشیان با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی پرونده‌ها انجام اقداماتی مطابق شیوه نامه‌های یونسکو ضروری است، گفت: پس از پذیرش پرونده ارزیابان بین المللی فرایند ارزیابی را انجام می دهند.

وی با اعلام اینکه کل این فرایند یکسال بطول می‌انجامد، اظهارداشت: مطمئنم این پرونده با امتیاز بالا ثبت می‌شود و باعث رونق صنعت توریسم در منطقه خواهد شد.

چاوشیان با اشاره به سرمایه نمادین یا ارزش افزوده ای که ثبت جهانی این ژئوپارک برای منطقه ایجاد می کند، افزایش گردشگران داخلی و خارجی را از تبعات ثبت جهانی این پرونده اعلام کرد.

سازمان منطقه آزاد ارس آذرماه سال گذشته، پرونده ژئوپارک ارس را به یونسکو فرستاد.

این ژئوپارک شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری دارند.

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 − 13 =