کد خبر : 1687
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۹:۰۰

پارکینگ مصلی تبریز احداث می‌شود

پارکینگ مصلی تبریز احداث می‌شود

مدیرعامل بنیاد خیریه مصلي حضرت امام خمینی(ره)، با تاکید بر اینکه پارکینگ مصلی خارج از حریم ارک تبریز احداث می‌شود، گفت: این پروژه طبق مطالعه و برنامه‌ریزی انجام شده و هیچگونه آسیبی به بنای تاریخی ارک تبریز نخواهد زد بلکه موجب ثبات و دوام آن خواهد شد. به گزارش نگاه به نقل از ایسنا،  حجت‌الاسلام موسی

مدیرعامل بنیاد خیریه مصلي حضرت امام خمینی(ره)، با تاکید بر اینکه پارکینگ مصلی خارج از حریم ارک تبریز احداث می‌شود، گفت: این پروژه طبق مطالعه و برنامه‌ریزی انجام شده و هیچگونه آسیبی به بنای تاریخی ارک تبریز نخواهد زد بلکه موجب ثبات و دوام آن خواهد شد.

به گزارش نگاه به نقل از ایسنا،  حجت‌الاسلام موسی محمدی در نشستی با اصحاب رسانه ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار کرد: هر گونه اظهار نظر بدون آگاهی کامل از موضوع در دین مقدس اسلام درست نیست، از این رو برای قضاوت در مورد امری ابتدا باید از آن اطلاعات کامل به دست آوریم.

وی ادامه داد: محوطه‌ای که مصلای امام خمینی(ره) در آن قرار دارد به طور مجموع شش هکتار است، که یک هکتار و ۸۰۰ متر آن شامل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بوده و قسمتی از آن نیز شامل زیر زمین و تالار است، ظرفیت این تالار هزار و ۵۰ نفر است.

وی افزود: در کنار مصلای امام‌ خمینی(ره) کتابخانه‌ای نیز ایجاد شده است که همزمان برای هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد، ظرفیت این کتابخانه بعد از چندماه به دو هزار نفر افزایش می‌یابد که اکنون ۱۲ هزار نفر عضو دارد و اکثر اعضای آن را مردان تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به وضعیت بحرانی ماشین‌هایی که در اطراف ارک تبریز و مصلای امام خمینی(ره) در ایام مختلف پارک شده و ترافیک و ناهنجاری ایجاد می‌کنند، اضافه کرد: ما در راستای ایجاد خدمات رفاهی برای شهر و با توجه به اینکه وجود پارکینگ در این مکان به شدت احساس می‌شد، اقدام به برنامه‌ریزی در این راستا کردیم.

وی با تاکید بر اینکه عملیات احداث پارکینگ متوقف شده است تا کارشناسان میراث فرهنگی و مصلی مورد را بررسی کرده و اعلام کنند، تاکید کرد: قبلا در این ادعا بودند که آثار تاریخی بر روی زمین قرار دارد که بعد از گودبرداری اکنون ادعا می‌کنند که آثار مذکور زیر زمین این مکان گودبرداری شده قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ما یقین داریم هیچ گونه آثار تاریخی چه در رو و چه در زیر این مکان وجود ندارد، تاکید کرد: مکانی که برای احداث پارکینک در نظر گرفته شده است خارج از حریم ارک تبریز بوده و ۶۰ متر با آن فاصله دارد، این پارکینگ زیرزمینی بوده و با ظرفیت ۴۵۰ خودرو، هیچ فضای بیرونی را اشغال نمی‌کند، و برعکس باعث تثبیت و فضای سازی و بهسازی محوطه‌ی ارک تبریز خواهد بود.

مدیرعامل بنیاد خیریه مصلی حضرت امام خمینی(ره) اضافه کرد: احداث این پارکینگ با مطالعات قبلی آغاز شده و کاملا مبنای علمی دارد، این پارکینگ هیچ گونه ضرری به ارک تاریخی تبریز نرسانده و بلکه موجب تثبیت و پایداری آن خواهد بود، مکان در نظر گرفته شده برای این پارکینگ ده متر از خانه‌ی فتح‌الله یف فاصله داشته و همچنین ۴۰ متر نیز با مصلی فاصله داشته و چهار متر نیز با دیوار کوچه ارک فاصله دارد.

وی با تاکید بر اینکه پارکینگ در محلی احداث می‎شود که بنیاد خیریه مصلی پول پرداخت کرده و از صاحبانشان خریده است، تشریح کرد: خاکبرداری از این مکان در همان عمقی برداشته شده که از اطراف ارک تبریز برداشته شده است و همچنین در اطراف این مکان شمع کوبیده می‌شود تا ثبات و پایداری زمین آن را بیشتر کند.

وی با اشاره به اینکه این محل در گذشته گاراژ اتوبوس بوده و بیش از ۳۰۰ سال است که خرابه مانده است، تاکید کرد: پارکینگ احداث شده زیرزمینی است و هیچ آثاری بر روی زمین نخواهد داشت و روی آن نیز فضای سبز کار شده و برای گردشگران و مردم فراهم می‌شود تا در جوار آن بتوانند استراحت کنند.

حجت‌الاسلام محمدی با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم هیچگونه تشنجی در استان به وجود بیاید، بیان کرد: پیش بینی شده بود که این پروژه دو ماه قبل آغاز و در مهر ماه سال ۹۶ نیز تمام شود، اما با توجه به شرایط پیش آمده این امر متوقف شد و در صورت رفع موانع ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: نظر میراث فرهنگی بر این است که احتمالا آثاری از زمان ایلخانیان در عمق این زمین باقی مانده باشد، ما نیز منتظر نظر و بررسی های میراث فرهنگی هستیم و نتیجه نیز هرچه باشد ما قبول خواهیم کرد اما ما یقین داریم که هیچ آثاری بر زیر این زمین وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه گودبرداری انجام شده در مکان احداث پارکینگ هنوز به کف خانه‌ی فتح‌الله یف نیز نرسیده است، تشریح کرد: در ۲۸ مرداد ماه سال جاری و قبل از شروع عملیات، جلسه‌ای با مسئولان برگزار کرده و ضرورت احداث پارکینگ را بیان کردیم که در این جلسه شهردار منطقه هشت تبریز، آقای وحیدکیا و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشتند و در نتیجه موضوع مورد نظر نیز مورد تایید حاظران قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمدی در خصوص عواملی که کشورها را به سمت پیشرفت و آبادانی هدایت می‌کند، بیان کرد: جامعه‌ای می‌تواند به سمت پیشرفت حرکت کند که تمامی بخش‌های آن فعال بوده و در جهت توسعه و آبادانی حرکت می‌کند.

وی در این خصوص اضافه کرد: مسئولان جامعه باید به آینده‌ی شهر فکر کنند، خرابه ماندن یک محوطه هرگز در شان جمهوری اسلامی ایران نیست، ما باید در جهت آبادانی شهرمان تلاش کنیم، برخی در ظاهر شعار می‌دهند اما در تلاش هستند که خرابه‌های شهرمان را خرابتر کنند.

وی با اشاره به اینکه این پارکینگ ۱۰ متر از حیاط فتح‌الله یف فاصله خواهد داشت، افزود: می‌خواهیم با زیباسازی و فضای سازی محوطه این حیاط محیطی مناسب برای گردشگری مردم فراهم شود.

مدیرعامل بنیاد خیریه مصلی حضرت امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه ما هرگز مخالف فضاسازی و بهسازی در محوطه‌ی ارک تبریز نیستیم و تنها کسانی مخالف هستند که عقده دارند، بیان کرد: مقرر است که با مشورت میراث فرهنگی در قسمت جنوبی ارک تبریز محلی به صورت چهارباغ ایجاد شود، این سنت از زمان امیرکبیر مانده است.

وی گفت: امروز بحث ایجاد پارکینگ در رسانه‌ها به موضوع شیرینی تبدیل شده و دروغ‌ها و تهمت‌های فراوانی را در این خصوص ایراد می‌کنند، اما این مسائل به انصاف نبوده و باید در جامعه درست اطلاع رسانی شود تا مردم به درستی از کم و کیف آن آگاه شده و بدانند که این موضوع به نفع شهرمان بوده و هیچ گونه آسیبی به بافت تاریخی شهرمان نمی‌زند.

وی با اشاره به اینکه ترور شخصیت بدتر از ترور شخص است، یادآور شد: امام جمعه‌ی وقت ما با تمام تلاش و کوشش در راستای خدمت رسانی به جامعه شبانه‌روز وقت می‌گذارد و به حق می‌توان گفت که هیچ امام جمعه‌ای به اندازه‌ی آیت‌الله مجتهد شبستری موفق عمل نکرده‌است؛ چرا که این عالم بزرگ بسیار در تلاش برای خدمت رسانی به مردم هستند.

وی ادامه داد: باید دست به دست هم داده و حول محور امام جمعه عزیز شهرمان در جهت آبادانی و عمران جامعه تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان از احداث مسجدی در شهرک مرزداران خبر داد و افزود: این مسجد با فضای ۶۰۰ متر بدون ستون بوده و حسینیه آن نیز ۸۰۰ متر مساحت دارد که به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی تاکید کرد: پروژه‌ی مصلی نیز عظمت فراوانی دارد که زیر نظر آیت‌الله شبستری احیا شد و تاکنون نیز همانند آن در استان ما ساخته نشده است.

گفتنی است؛ در این نشست جمعی از اهالی رسانه به همراه کارکنان بنیاد خیریه مصلی، از فرآیند و وضعیت پارکینگ و همچنین فاصله‌‌ی آن با ارک تبریز به بازدید از محوطه پرداخته و از کم و کیف ماجرا باخبر شدند.

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 1 =