کد خبر : 8284
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۷ تیر ۱۳۹۷ - ۷:۴۵

هوشمندسازی شهر شیوه ای برای توسعه پایدار شهری + فراخوان شهرداری تبریز

هوشمندسازی شهر شیوه ای برای توسعه پایدار شهری + فراخوان شهرداری تبریز

 استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری های نوین در حوزه اینترنت اشیا در فرایند ایجاد شهر هوشمند نقش پر رنگی دارد از سویی شهر هوشمند به عنوان شیوه ای برای توسعه  پایدار شهر مطرح شده است و این موضوع لزوم تلاش برای  تحقق بخشیدن به اهداف شهر هوشمند را دو چندان کرده

 استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری های نوین در حوزه اینترنت اشیا در فرایند ایجاد شهر هوشمند نقش پر رنگی دارد از سویی شهر هوشمند به عنوان شیوه ای برای توسعه  پایدار شهر مطرح شده است و این موضوع لزوم تلاش برای  تحقق بخشیدن به اهداف شهر هوشمند را دو چندان کرده است.

 

 

به گزارش آوای سهند، شهر هوشمند به عنوان چشم انداز توسعه شهری طی سال های اخیر در کانون توجه شهرداری های کشور از منظر مدیریت شهری قرارگرفته است و نتیجه ای که از بررسی کارشناسانه به دست آمده است گویای این است که برای توسعه زندگی پایدار، “هوشمند سازی” و راه حل های مبتنی بر نوآوری مورد نیاز است.

مفهوم “شهر هوشمند”، از دیدگاه سازمان های مختلف، پاسخی به فرآیند شهرسازی، توسعه اقتصادی و افزایش درخواست برای زندگی پایدار توسعه یافته معنی می شود که می توان به مجموعه ای از داده‌های مربوط به کلیه سیستم‌های فیزیکی شهری نظیر سیستم حمل‌و‌نقل وپارکینگ‌ها، سیستم روشنایی معابر، جمع آوری زباله، سیستم آبیاری فضای سبز، کنترل آب و برق و گازساختمان‌ها، سامانه‌های امنیت عمومی و …  که همگی در یک سامانه مرکزی جمع‌آوری و پردازش می‌شود، اشاره کرد.

اتوماسیون شهرداری، خدمات الکترونیکی شهروندی، زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، مدیریت هوشمندسازی (وجود ساختار مدون) و پایدارسازی توسعه شهر هوشمند انجام شد.

بنابراین امروزه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات به‌ویژه دولت الکترونیک که از ارکان شهرهای هوشمند به شمار می‌رود، به‌طور جدی در حال پیگیری است و هرگونه تعلل در تحقق هوشمند سازی شهر سبب می‌شود رتبه کشور نیز درزمینهٔ ارتباطات و فناوری اطلاعات جهان کاهش یابد و ازاین رو تلاش برای تحقق شهر هوشمند اهمیت دو چندان یافته است.

این گزارش حاکی است، یکی از اولویت های توسعه شهر هوشمند تنظیم رابطه اجزای مختلف مدیریت شهری در توسعه پایدار مطرح شده است و چیزی که باعث ایجاد تفاوت بین شهر هوشمند و  پایدار شهر می شود، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و فناوری های نوین در فرایند ایجاد شهر پایدار است، بنابراین می توان گفت شهر هوشمند به عنوان شیوه ای برای توسعه  پایدار شهر مطرح شده است .

از دیگر ویژگی های شهر هوشمند می توان به اقتصاد هوشمند (smart economy)، مردم هوشمند (smart people)،زندگی هوشمند (smart live)، محیط هوشمند (smart environment) و شهرداری هوشمند (smart government) اشاره کرد که اگر توجه بیشتری به این ویژگی ها کرد می توان متوجه شد که داشتن شهر هوشمند نیازمند پایه و اساسی با عنوان شهرداری هوشمند است.

این گزارش می افزاید، متولی اصلی هوشمندسازی شهرها  شهرداری می باشد و  این ارگان برای دست یابی به هدف هومند سازی شهر نیازمند همکاری با فعالان کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و اینترنت اشیا است.

شهرداری تبریز که در حوزه اتوماسیون، زیرساخت و هوشمندسازی مدیریت شهری قدم های مثبتی برداشته است و تعامل با شهرداری را راه حلی برای تحقق هوشمند سازی می داند، فراخوانی برای بهره گیری از توان اطلاعاتی و دانش فنی کارشناسان فعال در این حوزه در راستای تحقق بخشیدن به اهداف شهر هوشمند داده است.

طبق این فراخوان، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز درخواست کرده است، تمامی شرکت هایی که طرح و یا ایده ای جهت مشارکت و سرمایه گذاری در زمینه شهر هوشمند دارند، طرح های خود را به دبیرخانه این سازمان به آدرس تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان مقصودیه و مصلی ارسال نمایند، برای کسب اطلاعات بیشتر به  وب سایت yon.ir/nJC4G مراجعه کنید.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − یازده =