کد خبر : 43188
تاریخ انتشار : شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰

هشدار تگرگ و سیلاب در آذربایجان‌شرقی

هشدار تگرگ و سیلاب در آذربایجان‌شرقی
رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از روز یکشنبه تا شب چهارشنبه، رگبار متناوب باران و در نواحی مستعد تگرگ موجب سیلابی شدن رودحانه ها می شود .

به گزارش نگاه، «محمد امیدفر»، روز شنبه افزود: نقشه های پیش‌یابی هواشناسی نشان می دهد که سامانه بارشی در اثر شرایط فصلی و محلی تقویت می شود و احتمال غرش آذرخش، وزش باد گاهی به نسبت شدید و خیزش گرد و خاک وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شدت بارش ها در نواحی شمالی و مرکزی استان بیشتر خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به شدت بارش ها، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد بنابراین مردم از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به شدت غرش آذرخش در برخی مناطق، گفت: برای پیشگیری از برخورد آذرخش، مردم در روزهای بارانی از رفتن به ارتفاعات و قرار گرفتن زیر درختان در فضای باز خودداری کنند.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به رخداد تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک و در برخی نواحی به ویژه نیمه جنوبی استان احتمال خیزش و یا نفوذ گرد و خاک وجود دارد.

وی خواستار انجام اقدامات لازم در خصوص مهار آبگرفتگی و سیلاب های احتمالی، احتیاط در ترددهای جاده ای، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی، محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و سقف گلخانه ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان شد.

سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز با هشدار به کشاورزان نسبت به بارش‌های سنگین و وقوع سیل های مهیب در برخی از مناطق استان مانند سراب، از آنان خواسته است اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از بروز خسارت به محصولات کشاورزی انجام دهند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =