کد خبر : 37549
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰

گزارش روز

گره‌کور نوسازی ساختمان های ناایمن نیازمند توجه مدیریت استانی و افزایش اختیارات است

گره‌کور نوسازی ساختمان های ناایمن نیازمند توجه مدیریت استانی و افزایش اختیارات است

  زمین لرزه هفته پیش درشهرستان خوی و در پشت سر آن زلزله شدید در ترکیه و سوریه زنگ خطر و هشداری برای شهر زلزله‌خیز تبریز است. بیش از ۵۷ درصد جمعیت کشور در ۱۸ شهر سکونت دارند از این رو برای حل معضل سکونت گاه‌های ناپایدار نیازمند توجه ویژه است. ویرانگری زلزله در کلانشهر

 

زمین لرزه هفته پیش درشهرستان خوی و در پشت سر آن زلزله شدید در ترکیه و سوریه زنگ خطر و هشداری برای شهر زلزله‌خیز تبریز است. بیش از ۵۷ درصد جمعیت کشور در ۱۸ شهر سکونت دارند از این رو برای حل معضل سکونت گاه‌های ناپایدار نیازمند توجه ویژه است. ویرانگری زلزله در کلانشهر تبریز وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم بیش از نیمی از جمعیت شهر سکونت‌گاه‌های غیر استاندارد زندگی می کنند.

نگاه آذربایجان: وحید یوسفی || اما جو روانی حاکم باعث شد شایعه احتمالی وقوع زلزله در تبریز متاثر از گسل ترکیه در محافل مجازی و حقیقی چند روز شدت گرفت م که علی بیت الهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی این موضوع را تکذیب کرد و گفت:گسل مسببِ زلزله ترکیه، ربطی به گسل‌های ایران ندارد و احتمال وقوع زلزله در تبریز را تحت تاثیر فعالیت گسل «آناتولی شرقی» رد می‌کنیم.

برخلاف ضرب المثل معروف ایرانی، حادثه همیشه خبر می کند حالا که زمین لرزه ای گریبان شهر را نگرفته است باید اقدام به نوسازی سریع بافت فرسوده کلانشهر تبریز به همت مدیران شهری و استانی انجام شود.

بازآفرینی بافت فرسوده کلانشهر تبریز نیازمند تخصیص بودجه دولتی است

شهردار تبریز معتقد است: بازآفرینی بافت فرسوده کلانشهر تبریز با جمعیت بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیازمند تخصیص بودجه دولتی است.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: دولت امسال برای بافت فرسوده کلانشهر مشهد بودجه ویژه ای تخصیص داده و در سال آینده نیز اعتبارات خوبی برای بازآفرینی بافت فرسوده شهر مشهد در نظر گرفته شده است بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد کلانشهر تبریز نیز باید همچون دیگر شهرها سهم بسزایی در بودجه دولتی داشته باشد که در این زمینه با نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی مذاکراتی انجام شده است.

بافت ناکارآمد شهری بیشترین آسیب را در مواقع بحرانی همچون زلزله را می‌بیند و باید قبل از وقوع هر حادثه‌ای علاج و چاره جویی برایش انجام داد.

جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری شهر تبریز در محدوده حدودا ۱۳ هزار هکتاری زندگی می کنند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار می کند: محدوده شهر تبریزقریب به ۲۳ هزار هکتار است که از این که حدود ۱۰ هزار هکتار آن اراضی مربوط به مناطقی نظیر پارک بزرگ با مساحتی حدود ۶۰۰ هکتار، فرودگاه، پایگاه دوم شکاری، جنگلبانی با ۱۲۰ هکتار و باقی مانده آن را به اصطلاح بافت پر شهر می گوییم. به عبارت دیگر جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری شهر تبریز محدوده قریب به ۱۳هزار هکتاری زندگی می کنند.

هریک از ساختمان های نا ایمن موجود در شهر به مثابه پلاسکوی است که منتظر حادثه ای برای فرو ریختن است متاسفانه حل اساسی این موضوع منوط به هماهنگی بیشتر از بین نهادهای دخیل در نوسازی این ساختمان ها است.

شناسایی ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تبریز/سیاست‌های تشویقی شهرداری تبریز در بافت‌های حاشیه‌ و فرسوده شهر

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز می‌گوید: ۲۹۰ ساختمان بالای ۱۰طبقه، ۲۸۵ ساختمان کمتر از ۱۰طبقه و یک هزار و ۲۵۰ ساختمان پنج طبقه در تبریز وجود دارد.

محمد عزتی ادامه می دهد: یکی از سیاست‌های تشویقی شهرداری تبریز در بافت‌های حاشیه‌ و فرسوده شهر، ارائه تسهیلات عوارض رایگان در تراکم مجاز این بافت‌ها است که در تعرفه عوارض سال ۱۴۰۲ این موضوع همچنان پابرجا است.

وی تصریح می کند: ۲۰۰ ساختمان ناایمن در تبریز شناسایی شده و با هماهنگی نهاد های دخیل اخطاریه صادر شده است.

بیشترین آمار ساختمان‌های ناایمن تبریز در بافت مرکزی شهر قرار دارد

شهردار منطقه ۸ تبریز در خصوص آمار ساختمان های ناایمن تبریز اظهار می‌کند: ۷۰ درصد ساختمان های ناایمن در مرکز شهر قرار دارند که منطقه آماده هرگونه همکاری در حوزه ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن از جمله صدور پروانه ساختمانی است. پاساژ امت یکی از این ساختمان های نا ایمن پنج طبقه، سطح حوزه است که روزانه دو هزار نفر از شهروندان در این مکان تردد دارند.

رضا جانفشان نوبری ادامه می ‌دهد: میراث فرهنگی محدودیت ارتفاع در بافت تاریخی را اعمال می‌کند که مانع از مرمت ساختمان‌های ناایمن می‌شود.

محدودیت ارتفاع طبق ضوابط میراث و نوسازی ساختمان های ناایمن شهر تبریز

علیرضا نوای باغبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص پاساژ امت که یکی از ساختمان های ناایمن تبریز اظهار می‌کند: این مرکز تجاری پرتردد اکنون کاملا ناایمن و آسیب پذیر شده است. با این حال، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فقط برای احداث دو و نیم طبقه در سازه جدید، مجوز صادر کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در این باره می‌گوید: میراث فرهنگی دخالت مستقیمی در این موضوع ندارد بلکه مدیریت شهری و اداره کل مدیریت بحران استانداری از مراجع دخیل در این موضوع هستند از طرفی قریب به ۳۰ ساختمان ناایمن در بافت تاریخی شهر تبریز به ما معرفی شده است .

وحید نواداد ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما در این ساختمان‌ها نیز  نوسازی عین به عین این ساختمان هاست اما  ۴ ساختمان از نظر ضوابط بافت تاریخی بایستی تعداد طبقات تعدیل شود چرا که در محدود بازار تبریز واقع شده است.ناگفته نماند تصمیم گیری نهایی بر این موارد در کمیسیون ماده پنج و توسط مدیران ارشد استانی انجام می‌شود.

امادر خصوص‌ نوسازی این ساختمان ها  موضوع کمی فراتر از ضوابط میراث است چرا محرکه اصلی آن،  مالکین ساختمان ها و سرمایه گذران بخش مسکن در کنار مدیریت شهری و اداره کل مسکن و شهرسازی  هستند تا با نوسازی  مساکن خویش با بلایی طبیعی مانند زلزله مقابله کنند.

نکته حائز اهمیت ماجرای نوسازی ساختمان های نا ایمن شهرهای کشور منوط به توجه روز افزون مدیران ارشد استانی در خصوص حل مشکلات موجود بین بخشی شهرداری و میراث فرهنگی است چرا که حداقل خواسته مالکین پاساژها و ساختمان ناایمن، نوسازی از طریق عین به عین است و به عبارتی شهروندی که ۳۰ متر مغازه در یک پاساژ دارد به شرطی موافق نوسازی است که مساحت قبلی مغازه خود را در سازه جدید الاحداث حفظ کند چرا که کمیسیون ماده پنج در خیلی موارد می تواند برای حل مشکل لاینحل ساختمان های ناایمن چاره جویی کند.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

7 − شش =