کد خبر : 10247
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۶:۴۸

نقش سیاه “بلک واتر” در جنگ های عربستان و امارات

نقش سیاه “بلک واتر” در جنگ های عربستان و امارات

گزارش رسانه ها حقایق بسیاری درباره جنگ عربستان و امارات در یمن که این دو دولت از سال ۲۰۱۵ آن را به راه انداخته اند و نقش شرکت های امنیتی بدنام در این جنگ که مهمترین شان بلک واتر است را افشا کرده اند. در مارس ۲۰۱۵ ریاض و ابوظبی حمله به یمن را آغاز

گزارش رسانه ها حقایق بسیاری درباره جنگ عربستان و امارات در یمن که این دو دولت از سال ۲۰۱۵ آن را به راه انداخته اند و نقش شرکت های امنیتی بدنام در این جنگ که مهمترین شان بلک واتر است را افشا کرده اند.

در مارس ۲۰۱۵ ریاض و ابوظبی حمله به یمن را آغاز کردند، جنگی که انتظار می رفت کوتاه باشد اما به درازا کشید و خسارت انسانی فراوانی به بار آورد و این دو دولت را به استخدام مزدورها کشاند که در میان آن ها می توان به اریک پرنس موسس شرکت بدنام بلک واتر و شرکت گلوبال انترپرایز کلمبیایی اشاره کرد.

وبسایت آمریکایی لوبلاگ اشاره کرده است که امارات و عربستان از ارتشی خصوصی از مزدوران در جنگ یمن استفاده می کنند و امارات از آغاز جنگ با توجه به ضعف توان نظامی اش از پیمانکاران نظامی در یمن و لیبی استفاده کرده است.

نقش سیاه بلک واتر
گزارش های امنیتی و رسانه ای غربی حاکی از این است که بلک واتر سالهاست شریک اصلی داخلی و خارجی امارات و تا حدی کمتر عربستان شده است و این همکاری در سال های بهار عربی با توجه به نگرانی های ابوظبی و ریاض از کشیدن دامنه این تحولات به کشورشان بیشتر شده است و در جنگ یمن بیش از پیش نمایان شد.

بلاک واترِ بدنام به دلیل رسوایی های عملیات قتل و شکنجه در عراق پس از حمله آمریکا به این کشور از سوی اداره اوباما در سال ۲۰۰۹ تحت فشار قرار گرفت اما موسس آن توانست فعالیت این شرکت را با نام های دیگر از جمله «آکادمی» از سر بگیرد و به قراردادهایی برای حمایت و افزایش امنیت زیر ساخت ها در امارات دست یافت و همکاری اش به جنگ یمن نیز کشیده شد.

در نوامبر ۲۰۱۵ روزنامه نیویورک تایمز از ارسال ۴۵۰ مزدور اهل آمریکای جنوبی از پاناما، السالوادور، شیلی و کلمبیا از سوی پرنس و شرکتش به درخواست امارات برای جنگ در یمن پرده برداشت، عددی که بعدها به ۱۵۰۰ جنگجو افزایش یافت.

روزنامه تایمز در گزارشی از به خدمت گرفتن صدها مزدور از کلمبیا توسط امارات به عنوان ارتش خصوصی اش از طریق بلک واتر پرده برداشت، همچنین وبسایت کانترپانچ آمریکایی نیز از صدها نیروی اهل کلمبیا، پاناما، مکزیک و شیلی که در کنار امارات در یمن می جنگند خبر داده است. این روزنامه تاکید کرد بلک واتر در سال ۲۰۱۰ یعنی پنج سال پیش از آغاز جنگ یمن توانسته بود قراردادی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار با ابوظبی ببندد که بر اساس آن حمایت از لوله های نفتی، برج های مهم و حمایت لجستیک از ارتش امارات و مهار اعتراضات داخلی بر عهده این شرکت گذاشته شد.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به تاریخ ۱۵ می ۲۰۱۱ می نویسد پرنس توافق مهمی با ولیعهد ابوظبی محمد بن زاید به قیمت ۵۲۹ میلیون دلار بسته است که به موجب آن ۸۰۰ نیرو که بیشتر آنان اهل کلمبیا و آفریقای جنوبی هستند را برای جنگ زیر لوای نیروهای اماراتی آماده کند.

در همین راستا، وبسایت آمریکایی لوبلاگ اشاره کرد که امارات به ظاهر پرنس را برای اهداف دفاعی به خدمت گرفت، اما اتفاق های بعد به خصوص در یمن و لیبی ثابت کرد که تکیه اماراتی ها بر پیمانکاران خارجی برای اهداف بلندپروازانه نظامی و اطلاعاتی بوده است.

مجله اینتیلیجنس آنلاین که به طور ویژه دستگاه های اطلاعاتی در جهان را رصد می کند در نوامبر ۲۰۱۷ تاکید کرد که پرنس دو خلبان مزدور برای عملیات ویژه امارات در یمن که از پایگاه محرمانه امارات در لیبی هدایت می شد فراهم کرده است.

همچنین گزارش های خبری از عملیات نظارتی و جمع آوری داده هایی درباره ساکنان محلی یمن توسط شرکت بریتانیایی اس سی ال برای امارات خبر داده اند.
دفتر حقوقی آنسل در بریتانیا در نوامبر گذشته شکایتی را به دفتر دادستان کل دادگاه جنایی بین المللی درباره به کارگیری مزدوران از سوی امارات که در جنایت های جنگی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات در جنگ یمن مرتکب شده اند ارائه کرد.

بلک واتر در عربستان
عربستان نیز همانند امارات آغاز به ایجاد و مستحکم کردن روابط با شرکت بلک واتر کرده است و این همکاری به خصوص با برکشیده شدن محمد بن سلمان وارد مرحله جدیدی شد. گزارش های خبری و اطلاعاتی حاکی از کمک گرفتن ریاض از پرنس و شرکت های امنیتی اش برای فراهم کردن جنگجو برای عربستان در جنگ یمن است.

روزنامه کلمبیایی ال تمبو در اکتبر ۲۰۱۶ خبر داد که ۴۰۰ نیروی بلک واتر با ملیت های کلمبیایی، آمریکایی و مکزیکی در بعضی جبهه های یمن برای نیروهای عربستان می جنگند و برخی از آن ها در جریان نبردها و به خصوص در تعز کشته شدند.

اضافه بر جنگ های خارجی، برخی از نیروهای این شرکت به درخواست ولیعهد عربستان از ابوظبی به ریاض منتقل شده اند. بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی میل این نیروهای بلک واتر بوده اند که به دستگیری برخی از امرای خاندان حاکم و مسئولان عربی در هتل ریتز کارلتون در نوامبر ۲۰۱۷ دست زده اند.

وبسایت سعودی العهد الجدید در جولای ۲۰۱۷ افشا کرد که ۱۵۰ مزدور از شرکت آکادمی از شرکت های زیر مجموعه پرنس یک هفته پس از عزل ولیعهد سابق محمد بن نایف، به عنوان اولین گروه بر اساس قراردادی یک میلیارد دلاری به عربستان وارد شده اند، تعداد این نیروها بعدا به هزار تن افزایش یافت.

روزنامه اسرائیلی هاآرتس در گزارشی که در اواخر جولای ۲۰۱۸ تاکید کرد که پادشاهی عربستان از مزدورانی از آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی در جنگ یمن بهره می گیرد و حدود ۵ میلیارد دلار برای این مزدوران هزینه کرده است.

در همین رابطه یدیعوت احرونوت اشاره کرد که ۱۰ شرکت امنیتی اسرائیلی خصوصی و چند شرکت دیگر وابسته به وزارت امنیت اسرائیل با اسامی غربی توانسته اند به بازار امارات و چند کشور عربی راه پیدا کنند.

با وجود گسترش اعتماد و تکیه ابوظبی و ریاض به شرکت های امنیتی خصوصی و به ویژه بلک واتر در جنگ شان علیه یمن، و میلیاردها دلاری که هزینه کرده اند، اما به نظر می رسد پایان دادن نظامی به این جنگ بر اساس نگاه اکثر تحلیلگران محلی بسیار دور به نظر می رسد و ریختن خون یمنی ها با اسلحه های مزدوران و دیگر متحدان عربستان و امارات ادامه دارد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + شش =