کد خبر : 30130
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

نشنال اینترست: ایران بیش از ۵۰۰۰۰ موشک دارد

نشنال اینترست: ایران بیش از ۵۰۰۰۰ موشک دارد

به گزارش نگاه به نقل از نشنال اینترست، کلیپی که در سال ۲۰۲۰ از رسانه‌های ایران از موشک میان‌برد سجیل پخش کردند، سجیل ۱۸ متری را نشان می دهد که می‌تواند نامزد اصلی حمل کلاهک‌های اتمی باشد. این خبرگزاری در تلاش برای اثبات اینکه ایران توانایی حمل کلاهک هسته ای را هم اکنون هم دارد

به گزارش نگاه به نقل از نشنال اینترست، کلیپی که در سال ۲۰۲۰ از رسانه‌های ایران از موشک میان‌برد سجیل پخش کردند، سجیل ۱۸ متری را نشان می دهد که می‌تواند نامزد اصلی حمل کلاهک‌های اتمی باشد. این خبرگزاری در تلاش برای اثبات اینکه ایران توانایی حمل کلاهک هسته ای را هم اکنون هم دارد به بررسی موشکل سجیل پرداخت. این خبرگزاری با نقل قول از فابیان هینز، محقق مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای جیمز مارتین نوشت: «وضعیت سجیل مدتی است که زیر سوال رفته است. دیدن فیلم جدید از استقرار آن و فیلم آزمایشی جدید کاملاً شگفت انگیز است». به گزارش آخرین خبر به نقل از نشنال اینترست، ایران در کل حدود ۵۵۰۰۰ موشک زمین به زمین آماده استفاده دارد و بیشتر آنها مدل های برد کوتاه تری مانند شهاب-۱ و فتح-۱۱۰ هستند. این کشور همچنین دارای موشک های قیام است که می تواند تا ۸۰۰ کیلومتر را طی کند. سجیل دورترین موشک بالستیک این کشور است. طبق گزارش‌ها، این موشک می‌تواند تا مسافت ۲ هزار کیلومتری را طی کند و در تئوری به ایران اجازه می‌دهد تا اهدافی را در سراسر خاورمیانه، اروپای شرقی، آفریقای شرقی و جنوب آسیا مورد حمله قرار دهد. ایران ظاهرا موشکی ندارد که بتواند از خاک ایران به ایالات متحده حمله کند. اما ایران می تواند به منافع ایالات متحده در کشورهای نزدیک ایران ضربه بزند. 


این خبرگزاری افزود: نیروهای ایرانی در ۷ ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۳۰ موشک بالستیک به دو پایگاه عراقی مستقر در نیروهای آمریکایی شلیک کردند که ده‌ها آمریکایی را مجروح کردند. این حملات انتقام تهران برای ترور سرلشکر قاسم سلیمانی در ۲ ژانویه ۲۰۲۰ بود. جفری لوئیس، کارشناس موشکی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، عکس‌های لاشه هواپیمای حملات ژانویه ۲۰۲۰ را مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که موشک‌های دخیل در این حملات احتمالاً قیام هستند. قیام مانند بسیاری از راکت های کوتاه برد ایران گونه ای از موشک قوی اسکاد است. وزن کلاهک انفجاری قوی قیام حدود ۷۸۰ کیلوگرم گزارش شده است. اما سجیل که موشکی کاملا ایرانی است. همراه با پیشرفت‌های دیگر، کلاهکی به وزن نزدیک به یک تن را در خود جای داده است. مرکز راهبردی و بین‌المللی واشنگتن دی‌سی: «استفاده از سوخت جامد باعث پیشرفت این مدل شده است. اگرچه این موشک اندازه، وزن و برد مشابهی با انواع شهاب-۳ دارد، استفاده از سوخت جامد در آن یک پیشرفت بزرگ است. پیشران جامد زمان پرتاب فوری را فراهم می کند» از آنجایی که موشک‌های سوخت جامد لازم نیست بلافاصله قبل از پرتاب سوخت شوند، به راحتی قابل حمل و نقل هستند.  اینکه مهندسان ایرانی چگونه بر این موانع غلبه کرده‌اند ناشناخته است، اما به نظر می‌رسد که آنها سیستم‌های هدایت شهاب را اصلاح کرده‌اند. خبرگزاری دیگری با اشاره به سجیل گفت: «از آنجایی که طراحی اش جدید است، ایران احتمالاً باید قبل از عملیات موشک، آن را تحت آزمایش‌های زیادی قرار دهد».

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =