کد خبر : 40089
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

واکنش ایران به تحولات اخیر ارمنستان و آذربایجان

قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است

قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با مقامات ارمنستان و آذربایجان در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به احتمال درگیری جدید از سوی آذربایجان اظهار نگرانی کرده بودند، اما مقامات آذربایجان به ما پیام دادند که قصدی برای حمله نظامی ندارند.

به گزارش نگاه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آغاز نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تنش‌ها بین جمهوری آذربایحان و ارمنستان گفت: ما با مقامات هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان در تماس هستیم. مقامات ارمنستان نسبت به یک احتمال درگیری اظهار نگرانی کردند اما مقامات آذربایجانی پیام دادند که قصدی را برای درگیری ندارند و نقل و انتقالات اخیر یک اقدام متعارف نظامی قبل از فصل زمستان است. این ماحصل گفتگوهای ما است و ایران تحولات را با جدیت دنبال می‌کند و ما اطمینان می‌دهیم که مرزهای ایران مرزهای امنی است و ما از امنیت مرزها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: موضع ایران ثابت و روشن است. موضع ایران در مورد سرزمین قره باغ که بارها به صراحت بیان شده پوشیده نیست. قره باغ بخشی از جمهوری آذربایجان است و حقوق و امنیت ساکنان باید در چارچوب مشخص تعریف شود. ایران همواره بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌زا تاکید کرده است. همچنین شناسایی متقابل تمامیت ارضی دو کشور گامی مهم در راستای حل اختلافات و رسیدن به صلح و امنیت است. معتقدیم هر اقدامی که بر این موضوع سایه بینداد مورد تایید ما نیست.

کنعانی در خصوص رزمایش آمریکا و ارمنستان گفت: ما حضور نیروهای بیگانه را مخل امنیت منطقه می‌دانیم. تجربه نشان داده که نیروهای بیگانه اهداف خودشان را دنبال می‌کنند و آمریکا هم هیچگاه دنبال صلح و ثبات منطقه نیست. انتظار ما این است که به سازوکارهای منطقه‌ای اهتمام ورزیده شود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × دو =