کد خبر : 5566
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۷:۳۶

معادله چندمجهولی انتخاب استاندار آذربایجان شرقی

معادله چندمجهولی انتخاب استاندار آذربایجان شرقی

در حالی که گفته می شود دولت برای انتخاب فردی شایسته برای استانداری آذربایجان شرقی تمام نیروهای سیاسی و اتاق فکرهای خود را بسیج کرده اما از گوشه و کنار شنیده می شود که برخی از افراد و شخصیت ها و یا حامیان و اطرافیان آنها، در شبکه های اجتماعی کمپین های حمایتی راه انداخته

در حالی که گفته می شود دولت برای انتخاب فردی شایسته برای استانداری آذربایجان شرقی تمام نیروهای سیاسی و اتاق فکرهای خود را بسیج کرده اما از گوشه و کنار شنیده می شود که برخی از افراد و شخصیت ها و یا حامیان و اطرافیان آنها، در شبکه های اجتماعی کمپین های حمایتی راه انداخته و از این افراد حمایت می کنند. افرادی که شنیدن نام آنها و انتخاب شان برای استانداری آذربایجان شرقی بیشتر به یک شوخی و طنز شبیه است!

يادداشت : محمد امین خوش نیت

پشت درهای کابینه دولت روحانی چه خبر است؟ چرا تا نوبت به انتخاب استاندار آذربایجان شرقی که می رسد هیئت دولت به تردید افتاده و در آخرین لحظات، حکم های نوشته شده برای افراد ابطال می شود؟

شنیده ها حکایت از آن دارد که انتخاب استاندار آذربایجان شرقی در دولت دوم روحانی، بنا به دلایلی نامعلوم باز هم به تعویق افتاده است. گفته می شود قرار بود در جلسه اخیر کابینه دوم روحانی، قرار بود در کنار انتخاب و تائید حکم استانداری هفت استان کشور، حکم استانداری مجید خدابخش برای آذربایجان شرقی تائید شود. اما در واپسین لحظه که هنوز علت آن مکشوف نشده این حکم به تعویق افتاد.

شیویاری سخنگوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی اما در مورد علت عدم انتخاب استاندار آذربایجان شرقی در جلسه اخیر هیات دولت این امر را به «برخی فرآیند‌ها و قوانین وزارت کشور» مرتبط دانسته و می گوید: زمان برای بررسی گزینه‌های نهایی وجود دارد که این فرصت به تازگی برای استان آذربایجان‌شرقی آغاز شده و به احتمال زیاد استان‌هایی که استاندار معرفی کرده‌اند از هفته‌های گذشته فرآیند قانونی برایشان طی شده و نظر نمایندگان استانی و نماینده ولی فقیه در استان را کسب کرده‌اند!

البته این دو دلی و تردید در صدور حکم والیان آذربایجان شرقی مسبوق به سابقه نیز می باشد. در دولت دوم احمدی نژاد هم آن زمان که حکم استانداری آذربایجان شرقی به نام شخصیت دیگری رقم خورده بود بازگشت خورد و آن طور که بیگی استاندار وقت آذربایجان شرقی خود توصیف کرده، او خود را برای استانداری یکی از استان های جنوب آماده می کرد که به طور ناگهانی حکم او برای آذربایجان شرقی تغییر یافت.

در مورد جبارزاده استاندار سابق هم این اتفاق افتاد. در حالی که بر اساس شنیده ها و موافقت مجمع نمایندگان وقت استان، پوری حسینی برای این استان در نظر گرفته شده بود، پشت درهای بسته کابینه دولت روحانی، قرعه کار به نام جبارزاده زدند.

اکنون و در دولت دوم روحانی هم و در حالی که همه مردم آذربایجان شرقی و مسئولان و نمایندگان در انتظار صدور حکم خدابخش بودند این حکم برگشت خورد و انتخاب استاندار به زمانی دیگر موکول شد. از تک تک نمایندگان مجلس و مجمع نمایندگان استان هم صدای واحدی به گوش نمی رسد.

شنیده ها حکایت از آن دارد که مجمع نمایندگان با برخی از گزینه های مطرح شده برای استانداری آذربایجان شرقی به مذاکره و رایزنی نشسته و شور کرده اند. عکس و تصویر برخی از این نشست ها هم رسانه ای شده است. هر چند که رئیس مجمع نمایندگان،

اجماع نظر «مجمع نمایندگان» بر روی خدابخش !

ضیاءالله اعزازی، رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی در مجلس هر چند که می گوید: در نشست اخیر مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی به صورت مصداقی روی گزینه خاصی برای استانداری آذربایجان‌شرقی بحث نشد و مجمع گزینه خاصی را به صورت مصداقی به دولت معرفی نکرده اما شواهد امر و حرف های نمایندگان حکایت از آن دارد که نظر مجمع نمایندگان استان بر روی خدابخش استوار شده است!

شاید نگاه برخی نمایندگان بر روی برخی اسامی به زعم خودشان ایجابی نبوده اما از لحن آنها چنین برمی آید که بیشتر «نگاه سلبی» داشته اند . تا جایی که شیویاری در خصوص منتشر شدن نام برخی از افراد از جمله پوری حسینی در بین گزینه‌های استاندار، اذعان داشت: این نام به صورت شفاهی بین گزینه‌ها بود ولی به صورت رسمی بین گزینه‌های معرفی شده از طرف وزارت کشور نبود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان اضافه می کند: با توجه به اینکه پوری حسینی یک چهره ملی و زحمت‌کش در کشور بوده ولی به عنوان یک شخص نه به عنوان یک نماینده معتقدم که این فرد نمی‌تواند در مسؤولیت استانداری آذربایجان‌شرقی موفق باشد و بهتر است به عنوان استاندار به استان نیاید!

تا اینجای کار به این نتیجه می رسیم که مجمع نمایندگان چندان با گزینه مهم و حساس و اعتدال گرایی به نام «پوری حسینی» موافق نیست. جالب ترین بخش ماجرا جایی است که می بینیم نظر استاندار اصولگرا و اسبق آذربایجان شرقی( بیگی) و شبستری (معاون سیاسی جبارزاده و سرپرست فعلی استانداری) که از قضا در جریان انتخابات مجلس تنشا و اختلافات زیادی باهم داشتند و در طی چهار سال گذشته در هر فرصتی که پیدا کرده اند علیه هم سخن گفته اند این بار و به طور عجیبی، بر روی یک نام به توافق رسیده اند: خدابخش!

ماجرا و معادله وقتی پیچیده تر می شود که بدانیم که از برآیند حرف ها و مذاکرات نمایندگان در مجمع، چنین برداشت می شود که نمایندگان هم موافق خدابخش برای تصدی کرسی استانداری هستند! از نمایندگان اصلاح طلب لیست امید بگیرید تا نمایندگان اصولگرایی مانند: بیگی و سعیدی!

جلسه مجمع نمایندگان استان با خدابخش نشان از آن دارد که خدابخش یک گزینه جدی تر است و به عمارت استانداری نزدیک تر شده است . برای اینکه این مجمع تاکنون با هیچ یک از گزینه های دیگر تا این سطح به مذاکره ننشسته است.

یعقوب شیویاری سخنگوی مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی اظهار می کند: این جلسه با حضور بیش از ۱۲ نفر از نمایندگان استان و خود آقای خدابخش برگزار شد که هدف اصلی جلسه تبیین معیارهای تعیین شده نمایندگان برای سمت استانداری برای گزینه‌های معرفی شده از طرف وزارت کشور بود.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز هم اظهار داشته: از بین گزینه‌های پیشنهادی فقط یک گزینه از طریق وزارت کشور برای مجمع نمایندگان استان مطرح شده که آن هم آقای خدابخش است!

 

نظر امام جمعه تبریز بر روی کیست؟!

رئیس مجمع نمایندگان، قطعه دیگری از پازل یا فرآیند انتخاب استاندار را تکمیل می کند و می گوید: «در دیداری که مجمع با نماینده  ولی فقیه در استان و امام جمعه نیز داشتیم، این موارد مطرح شد و حجت‌الاسلام آل‌هاشم نیز با نظرات مجمع در انتخاب استاندار همسو هستند!»

بدین ترتیب می توان چنین برداشت کرد که بر اساس گفته های این نماینده، امام جمعه تبریز هم مایل به استاندار شدن خدابخش هستند! هر چند که خود آیت الله آل هاشم هرگز چنین چیزی را به صراحت ابراز نکرده و این موضوع را علنی و رسانه ای نکرده اند.

 

نام هایی فقط برای مطرح شدن!

در حالی که گفته می شود دولت برای انتخاب فردی شایسته برای استانداری آذربایجان شرقی تمام نیروهای سیاسی و اتاق فکرهای خود را بسیج کرده اما از گوشه و کنار شنیده می شود که برخی از افراد و شخصیت ها و یا حامیان و اطرافیان آنها، در شبکه های اجتماعی کمپین های حمایتی راه انداخته و از این افراد حمایت می کنند. افرادی که شنیدن نام آنها و انتخاب شان برای استانداری آذربایجان شرقی بیشتر به یک شوخی و طنز شبیه است! برخی از افراد حتی پا را از این هم فراتر نهاده و مطالب کانال های خبری چنین حکایت می کنند که: آقای دکتر فلانی، دعوت شخصیت ها و دانشگاهیان برای تصدی استانداری آذربایجان شرقی را پذیرفتند!» و بدین ترتیب، می خواهند نشان دهند که به میل خویش نیامده اند و منت شان را کشیده اند! یاد آن ضرب المثل شیرین ترکی آفتادیم که می گفت: اوغلان ائوین ده خبر یوخدور، قیز ائوین ده تویدو! (در خانه پسر خبری نیست اما در خانه دختر، عروسی است!)

شیویاری نماینده میانه در این باره می گوید: انتشار برخی اسامی به هیچ‌وجه بین گزینه‌های معرفی شده از طرف وزارت کشور نبوده و باید منتظر باشیم که اصلح‌ترین فرد برای استان انتخاب شود!

سعیدی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی هم با رد برخی از اسامی مطرح شده می گوید: «انتخاب استاندار توسط هیات دولت و خود ریاست جمهوری و نمایندگان وی انتخاب می‌شود و تصمیم‌گیرنده نهایی هیات دولت است. در حال حاضر جو رسانه ای در استان حاکم بوده و برخی نام‌هایی عنوان شده، اصلاً مطرح نیستند و به احتمال زیاد یا خودشان مطرح می‌کنند و یا از طریق جریانی مطرح می‌شوند. حتی نام برخی افراد که اصلاً مطرح نبوده نیز بر سر زبان‌ها افتاده که ناشی از مطرح شدن از طرف خود افراد، جریانات سیاسی و منفعت‌ طلبی برخی افراد دیگر است!»

به هر حال، این هفته هیات دولت روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسه رسمی خواهد داشت. پیش بینی می شود تکلیف استانداری آذربایجان شرقی در یکی از این دو جلسات مشخص شود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − چهارده =