کد خبر : 38929
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۴

۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد

۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد
در شهرهای تبریز، مرند، سهند و شهر بخشایش به حالت سربه سر با وضعیت شکننده روبه‌رو هستیم

به گزارش نگاه، محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های آبرسانی ورزقان برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۷۲ نقاط شهری استان و دوهزار و ۷۰۰ نقاط روستایی و عشایری استان خدمات ارائه می‌دهد. روستایی است.

وی با بیان اینکه در نقاط شهری ۲۷۰ میلیون مترمکعب مصرف و مابقی نیز پرت مجاز شبکه در سطح استان است، افزود: این خدمات برای ۴ میلیون نفر با تبریز جوان تولید آب شرب در ۱۵ متر مکعب بر ثانیه در نقاط شهری و روستایی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با ابراز تاسف از اینکه ۴ شهر استان در حالت سربه سر اداره می‌شوند، توضیح داد: حالت سر به سری یعنی تولید و مصرف برابر و وضعیت شکننده است و این بدان معناست که آب بیشتر برای تولید ندارد و این برابری تولید و مصرف حاکی از شکننده بودن وضعیت است.

وی ادامه داد: در حالت سر به سری هرگونه قطعی برق و اتفاقات تاسیساتی مردم با قطعی آب مواجه خواهند بود.

خانی گفت: طبیعی است که در فصل پیک مصرف و گرمای هوا تمام تاسیسات به طور تمام وقت استفاده شود و هر چه ظرفیت وجود دارد را استفاده کند که این موضوع بر قطعی آب منجر می‌شود.

وضعیت شکننده آب در ۴ شهر آذربایجان‌‍شرقی

وی یادآور شد: در شهرهای تبریز، مرند، سهند و شهر بخشایش به حالت سربه سر با وضعیت شکننده روبه‌رو هستیم ولی تلاش بر این است که از این وضعیت گذر کنیم و اعتباراتی که برای این پروژه‌ها تخصیص یافته است صرفا برای کنترل وضعیت است.

وی یادآور شد: استان آذربایجان‌شرقی همیشه جزو پنج استان برتر در مدیریت مصرف انتخاب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: امسال نیز اگر همکاران شرکت همانند سال‌های گذشته همت به خرج دهند و مردم نیز در بحث مصارف رعایت کنند و از استفاده غیرضروری آب پرهیز کنند و ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، نه تنها در این ۴ شهر بلکه در تمام نقاط استان می‌توان تابستان را سپری کرد.

وی با اشاره بر اینکه در وضعیت بارندگی با وجود سیلاب و بارندگی همچنان به طور متوسط ۱۵ درصد از حالت نرمال عقب‌تر هستیم، گفت: این بارش‌ها نقطه‌ای و توده‌ای بود که این کمبود بارش منجر شد تا ۴ سد با وضعیت نامناسب روبه‌رو شود.

خانی گفت: سد ستارخان در ارسباران و سد نهند تبریز از وضعیت ذخیره ناگواری روبرو است.

وی هفته صرفه‌جویی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه فصل پیک پیش رو است از این‌رو چنین هفته‌های برای تاکید بیشتر این است که باید روی صرفه جویی آب و مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان توضیح داد: دیدگاه دولت سیزدهم برای آب و محیط زیست متفاوت‌تر است و اعتبارات نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر اختصاص می‌یابد از این‌رو در جریان این دولت اجرای پروژه‌ها با شتاب بیشتری روبرو شده است.

وی ادامه داد: مجموعه ستارخان یکی از پروژه‌های آبرسانی استان در طول ۴۰ سال اخیر است که برای ۸۸ روستا و به صورت یک جا با ۷۵ درصد پیشرفت در حال انجام است.

خانی گفت: امید است با تامین اعتبار تا پایان سال این پروژه به طور کامل نهایی شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های دیگر نیز به حالت مجتمع و مسیرهای دور است. مجتمع آبرسانی فاز دوم آزادگان ارس، برای آبرسانی قشلاقات خداآفرین و کلیبر طی مذاکرات انجام گرفته به ۶۸ روستا رسید این پروژه در نوع خود یک پروژه بزرگ است و جزو پروژه‌های آبرسانی بزرگ در طول سی سال اخیر استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: در مرحله دوم جهاد آبرسانی که مصادف با دور دوم سفر ریاست جمهوری بود، ۵۰ میلیارد تومان پول نقد اضافی علاوه بر اعتبار خود پروژه اضافه شد و تعداد روستاها نیز ۵۰ مورد افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد، گفت: همه این پروژه‌ها طبق شعار وزارتخانه است که باید همه از آب پایدار و نهایی بهره‌مند باشند.

خانی تاکید کرد: با توجه به اینکه پروژه‌ها در انتهای کار هستند مستلزم تامین اعتبار برای اتمام پروژه‌هاست.

وی با اشاره به مجری پروژه‌های جهاد آبرسانی توسط قرارگاه سازندگی سپاه عاشورا گفت: این موضوع منجر شده است که با استفاده از امکانات سپاه و سایر نهادها، اجرای پروژه با سرعت بیشتری روبه‌رو شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: طرح جهاد آبرسانی ابتکار دولت سیزدهم است.

وی در خصوص گلایه مردم میانه از سنگینی آب شرب‌شان، با وجود افتتاح سد گرمی چای، گفت: سد گرمی چای که اخیرا در دور دوم سفر ریاست جمهوری افتتاح شد با ظرفیت آب شرب شهر بود ولی برای مصرف کشاورزی و صنعت و شرب هم تعریف شده است و به عبارتی نیاز کل شهر هنوز آماده نشده است ولی همچنان عملیات اجرای سد ادامه دارد اما مانع بهره برداری از حجم موجود نیست.

خانی ادامه داد: به عبارت دیگر این پروژه مرحله به مرحله افتتاح می‌شود که مرحله اول با هدف شرب بوده است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه − 4 =