کد خبر : 29150
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱

لایروبی کانال و انتقال آب به تالاب بین المللی «قوری گول» انجام شد

لایروبی کانال و انتقال آب به تالاب بین المللی «قوری گول» انجام شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به خشک شدن تالاب قوری گول، گفت شرکت آب منطقه ای با توجه به ناهماهنگی هایی که به وجود آمد و وضعیت بحرانی تالاب، دیگر منتظر تخصیص بودجه نماند و برای لایروبی و انتقال آب به تالاب قوری گول اقدام کرد.

به گزارش نگاه، “یوسف غفارزاده” در سلسله نشست های دانشجوی مطالبه گر در گام دوم انقلاب اسلامی که پیش از ظهر امروز با موضوع خشک شدن تالاب قوری گول و علل و پیامدهای آن در دانشگاه تبریز برگزار شد، با تاکید بر اهمیت اکولوژیکی و زیست محیطی تالاب بین المللی قوری گول، افزود: تالاب قوری گول یک تالاب کوچک با وسعت متوسط ۱٫۴ کیلومتر مربعی است که از تغییر عوامل محیطی تاثیر زیادی می پذیرد.
 
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی و پراکندگی نزولات آسمانی، افزود: برای حفظ تالاب قوری گول از سال ۷۲ طرح ایجاد کانال انتقال آب از حوضه مجاور ارتفاعات سهند تصویب و در سال ۷۶ این طرح به بهره برداری رسید. حوضه آبریز قوری گول خود به تنهایی جوابگوی نیاز آبی تالاب نبود و این طرح برای کمک به تغذیه این تالاب بین المللی اجرا شد.
 
غفارزاده ادامه داد: توسط این کانال سالانه یک الی یک و نیم میلیون متر مکعب آب وارد تالاب قوری گول می شود و زنده نگه داشتن این تالاب در سال های گذشته مدیون اجرای این طرح است.
 
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی تالاب قوری گول و همه تالاب های کشور است، گفت: آب منطقه ای تنها متولی تامین حقابه تالاب قوری گول است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بهره برداری خارج از ظرفیت از حوضه آبریز تالاب قوری گول را عامل دیگری از مشکل تامین آب این تالاب دانست و افزود: صدها کارخانه، اتوبان زنجان-تهران، راه آهن، توسعه باغات و… همگی با مجوز هم بوده اند که با ظرفیت آبی منطقه سازگار نبوده اند و به عبارتی بارگذاری توسعه در منطقه بیش از ظرفیت آن بوده است.
 
غفارزاده در مورد بهره برداری از کانال انتقال آب به تالاب قوری گول، گفت: از سالی که این کانال احداث شده است، سازمان برنامه و بودجه سالانه اعتبار مرمت تخصیص می داد و شرکت آب منطقه ای به عنوان دستگاه اجرایی کار مرمت و بهره برداری و انتقال آب به تالاب را انجام می داد، اما سال گذشته سازمان برنامه اعلام کرد که عملیات بهره برداری از این کانال بر عهده حفاظت محیط زیست گذاشته شده و ردیف بودجه ای تخصیص نداد و تالاب به این وضعیت افتاد.
 
وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای با توجه به ناهماهنگی هایی که به وجود آمد و وضعیت بحرانی تالاب، دیگر منتظر تخصیص بودجه نماند و برای لایروبی و انتقال آب به تالاب قوری گول اقدام کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: ما دستگاه اجرایی هستیم و فرقی نمی کند که ما متولی انتقال آب به تالاب باشیم یا حفاظت محیط زیست. این موضوع باید مشخص شود و یک دستگاه متولی امر مشخص شده و به طور مرتب به وظیفه خود عمل کند.
 
غفارزاده در پایان گفت: ما باید به عقب برگردیم، نمی توان از یک حوضه آبی بیشتر از توان آن بهره برداری کرد و صنایع پرمصرفی مانند صنایع فولادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مستقر کرد و انتظار کم آبی هم نداشت.
 

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 + 17 =