کد خبر : 25336
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

لازمه الحاق به تبریز حذف کد آبادی است/ کرونا در روستاها سفیدتر از شهرها است

لازمه الحاق به تبریز حذف کد آبادی است/ کرونا در روستاها سفیدتر از شهرها است

تقی کرمی، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان وضعیت اقتصادی، اجتماعی روستاهای استان پرداخت.

تقی کرمی، مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان وضعیت اقتصادی، اجتماعی روستاهای استان پرداخت.

به گزارش نگاه، تقی کرمی مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی در جمع اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت روستاهای استان اظهار داشت:  ۳۰۷۷ روستا در کل استان وجود دارد از این تعداد شورای اسلامی  در ۱۹۰۹ روستا فعال است.  ۱۹۴۸دهیاری در قانون مصوب بوده که از این تعداد ۱۹۳۸ دهیاری فعال داریم، شرط انتخاب دهیار هم وجود ۳۰ خانوار یا ۱۵۰ نفر ساکن در روستا می باشد.

کرمی بابیان اینکه در برخی روستاها شورای روستا وجود ندارد گفت: برخی از مردم رغبتی برای شورا شدن ندارند یا به دلیل تخلفات اعضای شورا شورای همان روستا منحل شده است در حدود ۷۶۴ روستا فاقد دهیار هستند و ۲۷۰۹ روستا در استان دارای سکنه می باشند.

مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم حضور دهیاران در روستاها یادآور شد: نهاد دهیاری اولین بار در تیرماه سال ۷۷ شکل گرفت کارکردها وظایف مختلفی بر عهدۀ دهیاران است ۲۵۰۰ پروژه عمرانی در دو سال اخیر به بهره برداری رسیده است و ۱۰۹ پروژه با اعتبار ۳۲ میلیارد آماده کلنگ زنی و افتتاح است.

کرمی ادامه داد: علی رغم اینکه دهیاری‌ها نهادی خودکفا غیردولتی هستند فقط در استان آذربایجان شرقی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان دهیاران کمک شده است هیچ ارگانی به روستاهای فاقد دهیاری کمک نمی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج با اشاره به الحاق برخی از روستاها به شهر تبریز تاکید کرد: برخی از  روستاها در سالهای اخیر با هماهنگی وزارت کشور و شورای عالی معماری در طرح تفصیلی به تبریز الحاق شدند. لازمه الحاق این روستاها به تبریز حذف کد آبادی آنها می باشد تا انجام یافتن حذف کد آبادی نمیتوان اقدامی انجام داد بنابراین تا الحاق کامل نمی‌توان دهیاران را حذف کرد. هر زمانی وزارت کشور کد آبادی را حذف کند ارائه خدمات انجام میشود ولی تا آن زمان نمی‌شود روستاها را بلاصاحب گذاشت.

وی با بیان اینکه در بند الف برنامه ششم توسعه دولت مکلف است هر سال برای ۵ هزار روستا سند اشتغال صحیح کند گفت:  اجرای این برنامه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است. روستاهایی که بیشترین ظرفیت در حوزه های مختلف را دارا هستند در این طرح قرار گرفته با همکاری ۲۱ فرماندار در استان  انجام میشود. البته امکان مطالعه برای هر روستا وجود ندارد بنابراین از هر شهرستان ۳ روستا انتخاب شدند در نتیجه ۶۵ روستا ماده مطالعه قرار گرفت  داده ها را به مرکز تحقیقات توسعه دانشگاه آزاد ارجاع دادیم و طرح مطالعاتی در اردیبهشت ماه امسال تمام شد. این طرح باید عنوان الگوی رفتاری تمامی دستگاه های اجرایی مورد استناد قرار گیرد چرا که هدف اصلی اشتغال زایی است. مداخلات دولتی و بخش خصوصی در راستای این سند انجام میگیرد. این سند الگوی موفقی برای روستاها خواهد بود برای ۵۰۰ روستا سند در حال تهیه است و برای ۱۳۸۰ و روستا موظف هستیم سند اشتغال تهیه کنیم.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی تاکید کرد علیرغم ظرفیت بوم گردی استان در سال ۹۷ در حوزه بوم گردی ضعیف بودیم درطی دو سال گذشته برای ۳۰۰ مرکز بوم گردی مجوزهای لازم شده است و دهیاران موظف هستند بسترها را فراهم کنند.

وی با اشاره به وضعیت کرونا در روستاهای استان گفت: وضعیت روستاها در قیاس باشهرها  مطلوب است. بخش عمده‌ای از روستاها در وضعیت سفید قرار دارند و برخی نیز در وضعیت زرد، البته در این میان روستاهایی با وضعیت قرمزهم دیده می‌شوند. مراسمات عروسی و عزا در روستاها عاملی برای انتقال بیماری کرونا به شمار می‌رود و از روستاییان عزیز خواهشمندیم تا بازگشت به شرایط عادی از برگزاری چنین مراسماتی خودداری کنند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + هشت =