کد خبر : 39742
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۶

توسعه روابط با جنوب شرق آسیا، اولویت‌ آذربایجان‌شرقی

توسعه روابط با جنوب شرق آسیا، اولویت‌ آذربایجان‌شرقی
استاندار آذربایجان شرقی توسعه روابط تجاری با کشور‌های جنوب شرق آسیا را از اولویت‌های این استان دانست.

به گزارش نگاه، عابدین خرّم امروز در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان ایران و کشور‌های جنوب شرق آسیا گفت: این کشور‌ها رشد اقتصادی چشمگیری داشته‌اند و یکی از اولویت‌های استان در روابط تجاری و اقتصادی هستند.

وی با انتقاد از ارتباط ضعیف با کشور‌های جنوب شرق آسیا در گذشته اظهار کرد: در دولت گذشته، روابط خارجی بر روی غرب متمرکز و از ظرفیت کشور‌هایی مانند جنوب شرق آسیا غفلت شد.

استاندار با اشاره به ظرفیت‌های زیاد تبریز در حوزه مبادلات بین‌المللی ادامه داد: تبریز تا چند دهه قبل دروازه ورود مظاهر نوین تمدن به ایران بود و محور توسعه مناسبات سیاسی ایران با کشور‌های منطقه به شمار می‌رفت.
خرّم به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های علمی، فناوری، پزشکی و دارویی نیز اشاره کرد و گفت: تبریز از لحاظ بازرگانی نیز سابقه طولانی دارد، به گونه‌ای که نخستین اتاق بازرگانی کشور ۱۱۷ سال قبل در تبریز تاسیس شده است.

وی افزود: آذربایجان شرقی دروازه ارتباط ایران با اروپا محسوب می‌شود و می‌تواند در تسهیل ترانزیت کالا‌های صادراتی اندونزی نقش ایفا کند.

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز در این دیدار گفت: اندونزی یک کشور بسیار بااهمیت برای ایران و جزو پنج کشور نخست در تعاملات خارجی است که متاسفانه به اندازه کافی دیده نشده است.

محمد بروجردی به جایگاه اقتصادی اندونزی اشاره کرد و گفت: بر اساس برآورد نهاد‌های بین المللی، اندونزی تا سال ۲۰۳۰ جزو چهار اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد.
وی سفر رئیس جمهور به اندونزی را مهم توصیف و اظهار کرد: در دولت سیزدهم موفق شدیم اتفاقات خوبی در حوزه روابط دوجانبه رقم بزنیم که سفر رئیس جمهور به این کشور و امضای ۱۲ قرارداد دوجانبه همکاری میان تهران و جاکارتا، اوج آن بود.

سفیر ایران در اندونزی ادامه داد: در دولت سیزدهم، زمینه‌های کاری فراوانی با اندونزی فراهم شده و بعد از سفر رئیس جمهور به بالاترین سطح رسیده است.
بروجردی به میزان تبادلات اقتصادی ۲ کشور نیز اشاره کرد و گفت: اکنون مبادلات تجاری ۲ کشور ۱.۲ میلیارد دلار است که بنا به دستور رئیس جمهور باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.
وی تاکید کرد: با توجه به اتفاقات حوزه دانش بنیان کشورمان، دستیابی به رقم پنج میلیارد دلار در ۲ سال آینده دور از انتظار نیست.

اندونزی چهارمین کشور پرجمعیت جهان بعد از چین، هند و آمریکا و پرجمعیت‌ترین کشور از لحاظ ترکیب جمعیتی مسلمان در جهان است.
این کشور با بیش از ۱۷ هزار جزیره، بزرگ‌ترین مجمع‌الجزایر جهان محسوب می‌شود و مردمان آن دارای زبان، نژاد و خرده‌فرهنگ‌های مختلفی هستند. مناطق مختلف این مجمع‌الجزایر دارای خرده‌فرهنگ‌های جاوه‌ای، دایاک، سوندانی، پراناکان، بتاوی، مدوری و باتاک است.

اندونزی به ۳۴ استان تقسیم‌شده است و شهر‌های مهم آن جاکارتا، سورابایا، مدان، جوک جاکارتا، باندونگ، بالی، باندا آچه هستند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × یک =