کد خبر : 12736
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۹:۱۶

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور: قیمت گندم در کشورهای همسایه ۲ هزار تومان/ قاچاق گندم و واردات گندم آغاز می شود

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور: قیمت گندم در کشورهای همسایه ۲ هزار تومان/ قاچاق گندم و واردات گندم آغاز می شود

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور گفت: با توجه به اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بالای ٢هزار تومان است،احتمال قاچاق گندم از ایران به کشورهای منطقه را افزایش خواهد داد.   به گزارش آوای سهند، عطالله هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: کشاورزان استان با انتشار نامه‌ای به زمان اعلام و

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور گفت: با توجه به اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بالای ٢هزار تومان است،احتمال قاچاق گندم از ایران به کشورهای منطقه را افزایش خواهد داد.

 

به گزارش آوای سهند، عطالله هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: کشاورزان استان با انتشار نامه‌ای به زمان اعلام و قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعتراض کردند.

وی افزود: گندم که به عنوان محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی مردم نقش اساسی را دارد؛ با نرخ غیرقابل باور ۱۴ هزار و ۷۰۰ ریال اعلام شد که تنها ۱۳ درصد نسبت به پارسال افزایش را نشان می‌داد که این امر موجبات اعتراض شدید کشاورزان به زمان تاخیر دو ماهه و نرخ‌های اعلامی را فراهم کرد.

هاشمی گفت: در اثر پیگیری‌های تشکل‌های کشاورزی به ویژه بنیاد ملی گندم ایران و اعتراضات مکرر کشاورزان سراسر کشور در یک ماهه اخیر براساس اطلاع واصله قیمت خرید تضمینی گندم با دستور مستقیم رئیس جمهور به مبلغ ۱۶ هزار ریال افزایش یافته است.

وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان  قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار داشت:  براساس تبصره ۱، ۲ و ۶ قانون خرید تضمینی مصوب سال ۱۳۶۸، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مطرح در این قانون را با بررسی هزینه‌های واقعی تولید تا آخر تیرماه به دولت پیشنهاد داده و دولت نیز تا پایان شهریورماه قیمت‌های مصوب را از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کند اما بر خلاف اقدامات قانونی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اعلام قیمت خرید تضمینی این محصولات، تعلل دو ماهه شورای اقتصاد در اعلام قیمت گندم و سایر محصولات منجر به بروز مشکلاتی در این بخش شده است.

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور تصریح کرد: متاسفانه شورای اقتصاد در خصوص تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی یا علم و اطلاعات کامل از فرآیند تولید محصولات کشاورزی و وضعیت تولیدکنندگان و تلاش و زحمات آنان را ندارند و یا اینکه از همه این مسائل و مشکلات آگاهند و نمی‌خواهند واقعیات را بپذیرند.

 قیمت‌های غیرمنطقی و ناعادلانه اعلام شده در بخش کشاورزی خصوصاً برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است

وی ادامه داد: قیمت‌های غیرمنطقی و ناعادلانه اعلام شده شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه چنان التهابی در بخش کشاورزی خصوصاً برای تولیدکنندگان ایجاد کرده که قابل باور نیست و همین امر باعث شد که سریعاً تصمیم نهایی خود را گرفته و با وحدت و انسجام سراسری، با عدم کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم اعتراض خود را به دولت اعلام کنند؛ آخر کدام منطق می‌پذیرد که  محصول را با  زحمت شبانه‌روزی تولید کنید و بعد با نصف قیمت تمام شده به فروش برسانید؟

هاشمی خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای کارشناسی بنیادملی گندم ایران هزینه تولید یک کیلو از شروع مرحله کاشت و داشت تا تحویل به مراکز خرید، یک‌هزار و ۹۰۰ تومان برای گندم دیم و یک‌هزار و ۷۰۰ تومان برای گندم آبی عنوان است و پیشنهاد ما به‌صورت میانگین خرید تضمینی یک‌هزار ۸۰۰ تومان است در حالی که قیمت جهانی گندم با ارز ۸ هزار و ۴۰۰تومانی، امروز حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.

رئیس انجمن گند‌م‌کاران کشور  گفت:  سردرگمی کشاورزان در انتخاب نوع کشت در اثر تاخیر در اعلام به موقع نرخ‌های خرید تضمینی، امنیت غذایی کشور را به خطر انداخته و تهدید مهمی برای تداوم خودکفایی محصولات کشاورزی به ویژه گندم، جو و کلزاست.

وی تصریح کرد:  با توجه به اینکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بالای ٢هزار تومان است،احتمال قاچاق گندم از ایران به کشورهای منطقه را افزایش خواهد داد و در نتیجه قاچاق گندم و عدم تحویل گندم به دولت، واردات گندم به کشور آغاز خواهد شد. قیمت‌گذاری نامناسب شورای اقتصاد موجب کاهش سطح زیرکشت گندم جو و کلزا شده است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − دو =