کد خبر : 11935
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۸:۰۹

دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد/ جان مردم؛ قربانی سهم گروه های سیاسی از کابینه

دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد/ جان مردم؛ قربانی سهم گروه های سیاسی از کابینه

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد و اگر استیضاح دو وزیر توسط مجلس انجام نمی شد، هیچ تغییری در کابیه شاهد نبودیم.   به گزارش  اوای سهند بنقل از نصر، “احمد علیرضا بیگی” با حضور در تحریریه پایگاه خبری، تحلیلی نصر به سوالات مختلف سیاسی، اقتصادی و

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد و اگر استیضاح دو وزیر توسط مجلس انجام نمی شد، هیچ تغییری در کابیه شاهد نبودیم.

 بیگی

به گزارش  اوای سهند بنقل از نصر، “احمد علیرضا بیگی” با حضور در تحریریه پایگاه خبری، تحلیلی نصر به سوالات مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

وی به بحث تغییر تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: در بحث تغییر کابینه مقاومت سختی وجود دارد و تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم نه در این راستا، بلکه زمانی انجام شد که زمان ماموریت سیف در بانک مرکزی به سر رسیده بود.

دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد

این نماینده مجلس افزود: دولت به تغییر سیاست هایش باور ندارد و اگر استیضاح دو وزیر توسط مجلس انجام نمی شد، هیچ تغییری در کابیه شاهد نبودیم.

بیگی گفت: متاسفانه در این شرایط خاص اقتصادی کشور دولت بر اجرای طرح های غیر ضروری مانند تفکیک وزارتخانه صمت و تعاون، راه و شهرسازی وکار و رفاه اجتماعی اصرار دارد که غیر منطقی است.

وی ادامه داد: این اصرار دولت هم در همان راستای پرداخت سهم شرکای سیاسی دولت است که به جای ۲ وزیر، ۶ وزیر به مجلس معرفی کند.

پیگیری جدی استیضاح وزرای راه و شهرسازی، کشور و صنعت

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر به مطرح شدن طرح استیضاح چند وزیر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: استیضاح وزرای راه و شهرسازی، کشور و صنعت به طور جدی در مجلس پیگیری می شود.

بیگی به حادثه تروریستی اهواز اشاره کرد و افزود: وزیر کشور در حادثه تروریستی اهواز مسئول تامین امنیت بوده است و اینکه گفته شود سایر نیروهای مسلح مسئول تامین بوده اند، قابل قبول نیست و نیروهای مسلح در حلقه های ثانویه و در زمان برگزاری مراسم مسئولیت تامین را بر عهده داشتند.

وی تاکید کرد: در هر حال وزارت کشور مسئول مستقیم تامین امنیت کشور است و وزیر کشور باید در مجلس پاسخگوی عملکرد خود باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در ادامه به عدم احقاق حقوق جان باختگان فاجعه قطار تبریز- مشهد پس از گذشت دو سال اشاره کرد و گفت: چند وقت دیگر وارد سومین سال این حادثه می شویم، اما هنوز حق و حقوق قربانیان ادا نشده و برای خاطیان این پرونده حکمی صادر نشده و برخورد نشده است.

بیگی ادامه داد: چرا باید حادثه ای به این بزرگی باید با چنین قصورهایی مواجه باشد. شما وقتی رانندگی می کنید یک نرم افزار ساده به شما می گوید که چهارراه بعدی چراغ قرمز است یا سبز است و فلان مسیر از لحاظ ترافیکی چه وضعیتی دارد، چرا باید یک سیستم راه آهن و قطاری که حامل ۸۰۰ مسافر بود فاقد یک سیستم ناوبری استاندارد باشد و با برخورد با قطاری دیگر فاجعه قطار تبریز-مشهد را به بار بیاورد؟

وی افزود: ۵۰ نفر از مردم ما در فاجعه قطار تبریز مشهد جان خود را از دست دادند. چطور می شود قبول کرد که یک قطار با ۸۰۰ مسافر و سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت و هزار تن بار با قطار دیگری تصادف کند که شب در مسیر متوقف شده بود.

بیگی گفت: چطور جان ۵۰ انسان را می توان با لفظ ساده خطای انسانی نادیده گرفت؟ ما سه ماه تلاش کردیم که وزیر راه را به مجلس بکشانیم و استیضاحش کنیم، اما موفق نشدیم؛ چرا؟ چون مجلس متاثر از یک آقایی بود و تا به رحمت خدا نرفته بود، نتوانستیم آخوندی را به مجلس بکشانیم.

جان مردم قربانی سهم گروه های سیاسی از کابینه

وی ادامه داد: گناه این مردم چیست که جانشان را باید در حوادث ریلی، هوایی و جاده ای از دست بدهند تا رئیس جمهور صرفاً سهم سیاسی کابینه را از فلان گروه های سیاسی اداء کند؟ این یک نمونه است که در موضوعات مختلف صدق می کند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: ما از به نتیجه رسیدن این پرونده نا امید شده ایم، به خانواده های این عزیزان از دست رفته هنوز جوابی نداریم. دادگاه چرا حکم نمی دهد و کمیسیون عمران چرا نظر تخصصی اش را منتشر نمی کند؟ این ها همه از ناکارآمدی مجلس است و اگر مجلس کارآمد بود این مشکلات پیش نمی آمد.

بانک مرکزی با چاپ پول مطالبات موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز را پرداخت کرد

وی در بخشی از گفتگوی خود با «نصر» به مشکلات تعاونی های مالی و اعتباری اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در مورد تعاونی های مالی و اعتباری غیر مجاز که توانایی پرداخت مطالبات مردم را نداشتند، با چاپ هزار میلیارد تومان پول، مطالبات را پرداخت کرد و باعث افزایش شدید نقدینگی در کشور شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: اکثر بانک ها و موسسات مالی کشور با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می کردند و دولت به دلیل اینکه نمی توانست مستقیماً به این موسسات کمک مالی کند، از طریق افزایش مدیریت شده قیمت ارز و طلا و پیش فروش سکه، ضرر و زیان بانک ها و موسسات مالی از جیب مردم را جبران کرد و آن ها را از خطر ورشکستگی نجات داد.

بیگی گفت: بانک ها با پیش خرید سکه و خرید ارز با قیمت ۳۷۰۰ تومان و فروش آن ها پس از افزایش شدید قیمت، ضرر و زیان انباشته خود را جبران کردند و مطالبات سپرده گذاران خود را پرداخت نمودند.

دولت ۱۶ میلیارد دلار ثروت کشور را بر باد داد

وی در ادامه به شدت از عملکرد دولت و بانک مرکزی در توزیع ارز دولتی در اردیبهشت و خرداد ماه گذشته انتقاد کرد و گفت: عملکرد نادرست دولت در توزیع ۱۶ میلیارد دلار ارز در طی دو ماه اردیبهشت و خرداد، ثروت هنگفتی از کشور را بر باد داد و به جای واردات کالاهای اساسی به کشور، دلارهای دولتی صرف واردات غذای سگ و گربه، خودرو و… شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: آقای سیف و معاونان وی به دلیل عملکرد خود در بانک مرکزی تحت تعقیب قضایی قرار دارند و آقای روحانی برای پوشش تخلفات سیف در بانک مرکزی، وی را به عنوان مشاور پولی و مالی خود منصوب کرد.

بیگی گفت: برخی نمایندگان برای چند رای در فلان شهرستان مصالح ملی را قربانی می کنند. ما اگر سال قبل رئیس جمهور را به مجلس می کشاندیم، قطعاً خیلی از مسائل پیش نمی آمد و ترمز خیلی از مشکلات کشیده می شد. رئیس جمهور به مجلس امد و از ۵ سوال مطرح شده، ۴ سوال به عملکرد رئیس جمهور وارد بود. خب نتیجه چه شد؟ بدانید رئیس جمهور شخصاً دستور داد که قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان شود. این جرم نیست؟

منابع کشور را به آتش کشیده ایم

وی ادامه داد: منابع کشور را به آتش کشیده ایم و به تمام مصارف ارزی کشور ارز دولتی تخصیص داده شد و حد فاصل فروردین تا خرداد ۱۶ میلیارد دلار ثروت ملی به حراج گذاشته شد، در حالی که با توجه به پیش بینی آینده باید مدیریت درستی در تخصیص ارز صورت می گرفت تا مردم امروز شاهد نباشند که ثروت شان به یک دهم سال پیش تقلیل یافته است.

این نماینده مجلس افزود: رئیس بانک مرکزی در معرض اتهام قرار گرفته که این اتفاقات عمدی بوده و ناشی از سوء تدبیرهاست.

با تصویب لایحه FATF به شدت مخالف هستم

احمد علیرضا بیگی در مورد سرنوشت لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: من با تصویب لایحهFATF به شدت مخالف هستم، اما متاسفانه مجلس این طرح را تصویب خواهد کرد و هیات رئیسه در تصویب این لایحه در مجلس نقش آفرینی می کند.

وی افزود: FATF یک کنوانسیون بین المللی است که کشورهای محدودی در آن عضویت دارند و با عضویت ایران در این کنوانسیون شاهد خواهیم بود که امریکا و هم پیمانانش راحت تر خواهند توانست به ایران فشار اقتصادی وارد کنند و به این اقدامات خود صورت قانونی نیز خواهند بخشید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: FATF همه مبادلات پولی و بانکی کشورهای عضو را تحت نظر می گیرد و با عضویت ایران در این کنوانسیون مدیریت مالی و پولی کشور در اختیار بیگانگان قرار خواهد گرفت.

بیگی گفت: اصل اینکه این کنوانسیون از تامین مالی تروریسم و پولشویی پیشگیری می کند خوب است، اما اینکه تعریف از تروریسم چیست و به چه کسی و گروهی اطلاق می شود، محل اختلاف خواهد بود.

وی ادامه داد: اینکه دولت گفته است ما به FATF اعلام کرده ایم که مصادیق تروریسم را شورای امنیت ایران مشخص خواهد کرد، قابل پذیرش و اجرایی نیست چرا که هر گونه تغییری در این کنوانسیون باید به تصویب همه کشورهای عضو برسد که قطعاً نخواهد رسید.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: دولت برای اینکه مجلس را به پذیرش این لایحه قانع کند، در ترجمه فارسی این کنوانسیون دستکاری کرد که موجب رسوایی دولت بود.

بیگی تاکید کرد: ورود ایران به این کنوانسیون به نفع مصالح ملی نیست و ما این را بارها اعلام کرده ایم.

با طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس موافقم

وی در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نیز گفت: من کاملاً موافق این طرح هستم و از تصویب آن حمایت می کنم، اما برخی نمایندگان در مصاحبه هایشان از این طرح حمایت کردند، اما به فوریت رای آن رای منفی دادند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: برخی نمایندگان مجلس به بهانه احتمال ایجاد فشار روی نمایندگان مجلس در بررسی طرح ها و لوایح مختلف با این طرح مخالفت کردند و از شفاف شدن آرای نمایندگان واهمه دارند.

بیگی گفت: نماینده ای که از ایجاد فشار در شهرستان و از سوی افراد و مقامات مختلف واهمه دارد و نمی تواند با فشارهای وارده مقابله کند، بهتر است عطای نمایندگی مجلس و قانون گذاری را به لقایش ببخشد.

پوری حسینی هم فروشنده سهام است و هم خریدار سهام

وی در ادامه به واگذاری سهام گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز اشاره کرد و گفت: وضعیت کنونی گروه ماشین سازی تبریز پس از واگذاری نشان می دهد ابتدای امر کسانی که در سازمان خصوصی سازی نشسته اند، اهلیت این کار را ندارند و اشکال جدی که به آقایان خصوصی ساز وارد است این است در عین حال که فروشنده سهام هستند، خریدار سهام نیز هستند و من در گذشته هم در گفتگو با همین نصرنیوز این موضوع را مطرح کردم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: همین آقای پوری حسینی که سهام ماشین سازی تبریز را واگذار کرده، خودش در مقام واگذار کننده سهام، خریدار سهام هم بوده است و الان هم پرونده ایشان مفتوح است.

ضوابط واگذاری های اصل ۴۴ را در فروش سهام گروه ماشین سازی تبریز رعایت نکرده اند

بیگی خاطرنشان کرد: در رابطه با واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز وقتی از آقایان خصوصی سازی می پرسیم چرا ماشین سازی تبریز را اینگونه واگذار کرده اید، می گویند این کارخانه دولتی نبوده و ما به وکالت از صندوق بازنشستگی فولاد این سهام را به فروش رساندیم؛ یعنی قبول می کنند که ضوابط واگذاری های اصل ۴۴ را در فروش سهام گروه ماشین سازی تبریز رعایت نکرده اند و در این باره ابهامات و اشکالات بسیار جدی وارد است این یک بحث حقوقی ساده است چرا که قبل از واگذاری سهام به همین آقایی که الان بازداشت است، حقوق کارکنان کارخانه ماشین سازی توسط دولت پرداخت شده است.

وی گفت: خود صندوق بازنشستگی فولاد اعلام کرده که ما در بحث مالکیت ادعایی در گروه ماشین سازی تبریز نداریم و این ابهامات دستمایه طرح تحقیق و تفحص از واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز بوده که در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصویب شده است.

بازداشت خریدار سهام ماشین سازی تبریز و مرتبطان وی با اتهامات سنگین مالی

بیگی افزود: از طرفی دیگر با توجه به بازداشت خریدار سهام گروه ماشین سازی تبریز و افراد مرتبط با وی که اتهامات جدی و سنگین مالی دارند و هنوز هم در بازداشت به سر می برند، لزوم تحقیق و تفحص از این واگذاری را جدی تر می کند.

وی تاکید کرد: این نشان می دهد که واگذارکنندگان سهام ماشین سازی اهلیت نداشته اند و ضمن اینکه خریدار سهام گروه ماشین سازی تبریز هم مشخص شده است که اهلیت لازم برای مدیریت ماشین سازی تبریز را ندارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر تصریح کرد: شما دیدید تمام موضوعاتی را که نمایندگان مردم در مجلس درباره واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز مطرح می کردند، رئیس سازمان خصوصی سازی سینه سپر می کرد و می گفت اهلیت خریدار سهام ماشین سازی تبریز را محرز کرده ایم.

سهام ماشین سازی تبریز باید به دولت برگردد

بیگی تاکید کرد: در واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز اصل اهلیت سهامدار رعایت نشده است، در حالی که نمایندگان مجلس بارها و بارها در این خصوص تاکید کرده بودند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر افزود: واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به صورت رد دیون به صندوق بازنشستگی فولاد ایران غیر قانونی بوده است و سازمان خصوصی سازی بعدا با همین بهانه سهام کارخانه ماشین سازی تبریز را بدون رعایت اصول خصوصی سازی و به وکالت از صندوق بازنشستگی واگذار کرد.

بیگی با تاکید بر اینکه در واگذاری سهام ماشین سازی تبریز ابهامات متعددی وجود دارد، گفت:  رئیس سازمان خصوصی سازی بر خلاف قانون از انتشار جزئیات معامله واگذاری سهام ماشین سازی امتناع کرده است.

وی ادامه داد: صنعتی به بزرگی ماشین سازی تبریز که پایه و اساس توسعه صنعت کشور است، به یک فرد بی سواد که حتی توانایی امضاء کردن هم ندارد واگذار شده و تبعات این اقدام غیر مسئولانه اکنون در وضعیت تولید کارخانه ماشین سازی تبریز نمود پیدا کرده است.

واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز غیر قانونی انجام شده است

این نماینده مجلس به تخلفات مالی خریدار سهام ماشین سازی تبریز و بازداشت وی توسط مراجع قانونی اشاره کرد و گفت: کسی که با اعتبار ماشین سازی تبریز از دولت و بانک مرکزی چند صد میلیون یورو ارز به نرخ دولتی گرفته و یک یورو آن را در ماشین سازی تبریز هزینه نکرده است، مشخص است که چه سوداهایی در سر داشته و اهلیت مدیریت گروه ماشین سازی تبریز را ندارد.

بیگی گفت: واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز مبهم و از نظر ما غیر قانونی انجام شده است و باید سهام این کارخانه استراتژیک برای تعیین تکلیف دوباره به دولت بازگردد.

وی تاکید کرد: در بحث خصوصی سازی و واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز نمایندگان مجلس بسیار حساس هستند و طرح تحقیق و تفحص از واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز به امضاء نمایندگان مجلس رسیده و پس از تصویب در صحن علنی مجلس به اجرا درخواهد آمد.

این نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر ادامه داد: در بحث واگذاری سهام شرکت کشت و صنعت دشت مغان هم عملکرد سازمان خصوصی سازی بسیار پر ابهام و سوال برانگیز است و نمایندگان استان اردبیل در این خصوص بیشتر پیگیر هستند و ما هم کمک شان خواهیم کرد.

وی در پایان تاکید کرد: ما قطعا اجازه نخواهیم داد ماشین سازی تبریز به عنوان صنعت مادر کشور صدمه ببیند و از همه ابزارهای موجود در این خصوص بهره خواهیم برد.

* گفتگو از امیر کریم زاد شریفی – محمد سهرابی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =