کد خبر : 13322
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

درختان تبریز قربانی بی توجهی به قوانین/ضوابط کمیسیون ماده ۷ای که خاک می خورد

درختان تبریز قربانی بی توجهی به قوانین/ضوابط کمیسیون ماده ۷ای که خاک می خورد

 شنیدن خاطرات و یا دیدن عکس هایی که گویای باغ شهر بودن تبریز در زمان گذشته بود، برای مسافران یا کودکان این شهر که این حکایت ها را می شنوند تبدیل به داستانی باور نکردنی شده است، چرا که تصویری که امروز این کلانشهر از خود به نمایش می گذارد تنها وجود ساختمان ها، خیابان

 شنیدن خاطرات و یا دیدن عکس هایی که گویای باغ شهر بودن تبریز در زمان گذشته بود، برای مسافران یا کودکان این شهر که این حکایت ها را می شنوند تبدیل به داستانی باور نکردنی شده است،

چرا که تصویری که امروز این کلانشهر از خود به نمایش می گذارد تنها وجود ساختمان ها، خیابان هاو میادین بدون درخت است و یا کافی است که از آسمان نگاهی به تبریز بی اندازند و تنها چیزی که به چشم می خورد سقف های نقره ای ساختمان های شهر باشد. هر کسی که این ها را بنیند در دل خود پوزخندی می زند که این شهر زمانی پر از باغات بوده است و حالا شده این،شوخی نکنید! از طرفی برای کودکان این شهر رفتن به پارک و مکانی سر سبز تبدیل به رویا شده است و احتمال دارد به پارکی که هر روز برای بازی می روند، فردا با صحنه دلخراش قلع و قمع درختان روبرو شوند.

این گزارش حاکی است، چندین سال پیش برای تشخیص باغات شهرداریَ مکلف به تشکیل کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۷ شد که شامل آئین نام اصالح قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها بود. مصوبه ای که در تاریخ ۱۳/۵/۱۳۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام و به منظور نظارت بر حسن اجرای این ماده تشکیل داد.

طبق قوانین این کمیسیون درخواست قطع و جایجایی هر گونه درخت در معابر و اماکن عمومی ، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حریم شهر توسط مالکین ، متولیان ، متصدیان و اشخاص مسئول می بایست حتماً در کمیسیون مذکور مطرح و پس از صدور مجوز این کمیسیون اقدام گردد و بدیهی است کلیه اشخاص و مالکین و همچنین کلیه دستگاه های ارائه دهنده خدمات شهری )از قبیل آب، فاضالب، گاز، برق، مخابرات، شرکت پخش فرآورده های نفتی و سازمان های وابسته به شهرداری و …( موظفند قبل از انجام هر گونه اقدام و عملیات عمرانی که مستلزم قطع درختان و یا تخریب فضای سبز باشد، عالوه بر سایر مجوزهای الزم،از شهرداری )کمیسیون موضوع ماده ۷ آیین نامه( مجوز اخذ نمایند.

همچنین شهرداری مکلف است قبل از صدور پروانه ساختمانی برای بررسی هر نوع تغییر وضعیت درختان امالک واراضی موضوع ماده۱ اين آئین نامه وصدور پايان کار آن دسته از امالکی که پس از صدور پروانه ساختمانی وضعیت وتعداد درختان موجود در عرصه آنها دچار تغییر شده است موضوع را از کمیسیون های ماده ۷ آئین نامه ودر مورد باغات واقع در حريم شهرها قبل از صدورپروانه ساختمانی ،مراتب را از دبیرخانه کمیسیون تبصره يک ماده يک قانون حفظ کاربری اراضی زارعی وباغ ها مستقر در سازمان جهاد کشاورزی استان استعالم نمايد.

طبق ماده ۵ کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز ، برای قطع و جابجايی هر گونه درخت در معابر و اماکن عمومی، دولتی و خصوصی واقع در محدوده و حريم شهر، با درخواست مالکین، متولیان، متصديان و اشخاص مسئول اين اماکن، در موارد زير پس از تصويب کمیسیون موضوع ماده ۷ اين آيین نامه شهرداری مکلف به صدور مجوز می باشد و در تبصره۲‌ تاکید شده است که اولويت با انتقال درختان در فصل مناسب با نظارت شهرداری و با رعايت اصول علمی و فنی می باشد و در صورت اجتناب ناپذير بودن قطع درخت و عدم امکان واکاری می بايد با رعايت اصول ايمنی به ازای درخت هايی که اجازه قطع آن از طرف کمیسیون ماده ۷ اين آئین نامه صادر می شود به تعداد دو برابر مجموع محیط ها در محل تعیین شده که شهرداری معین می کند غرس نمايد.

همچنین، ماده ۱۲ این کمیسیون به منظور حفظ، نگهداری واحیای باغات وزمین های مشجر، شورای اسلامی شهر موظف است به منظور حفظ و نگهداری باغات خصوصی، دستورالعمل های تشویقی برای ساخت وساز محدود دراین املاک را در چهارچوب قوانین وضوابط شواری عالی شهرسازی ومعماری ایران تهیه وتصویب نمایند.

طبق ماده ۱۳ وزارت مسکن وشهرسازی وشهرداری ها موظفند درجهت حفظ باغات مخصوصاَ در شهرهایی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از استاندارد است در مطالعات طرح جامع شهرها حتی الامکان باغات را در کاربری فضای سبز پیش بینی نمایند و در تبصره ۱ این ماده آماده است که شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر شرایطی فراهم نمایند تا با خرید باغات محدوده شهر، بوستان های شهری در آنها احداث و در اختیار عموم قرار گیرد.

همچنین، طبق تبصره ۳ این ماده، شهرداری ها موظفند در شهرهایی که سرانه فضای سبز آنها کمتر از استاندارد است، برنامه پنج ساله ادواری برای حفظ و گسترش فضای سبز شهر را تهیه و به تصویب شورای اسلامی شهر برسانند.

این گزارش می افزاید، حال این سوال مطرح می‌شود که با وجود قانون های اینچنینی و لزوم نظارت به عدم قطع درختان در شهرها طی روزهای اخیر موضوع قطع درختان در گوشه گوشه تبریز، چندین برابر به گوش می خورد و در شهری که با مشکلات آلودگی فراوان دست و پنجه نرم می کند و تنها امید تنفس آن به درختان باقی مانده است با کاهش فضای سبز گره حل مشکل آن کورتر شد.

از طرفی، در حالی که قشر طبیعت دوست جامعه در حال مجادله و مخالفت با قلع و قمع درختان موجود در سطح شهر هستند و خبر قطع درختان منطقه ارسباران در رسانه پیچید، حال این سوال مطرح می شود که وقتی با وجود قوانین و کمیسیون، ضعف در مدیریت برای حفظ فضای سبز شهری داریم ، چگونه از جنگل های وسیع محافظت کنیم؟!

 

گلناز پورنامی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − چهارده =