کد خبر : 13070
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۸:۲۸

حیدربابایا سلام، صادرات هنر آذربایجان به خارج از کشور است

حیدربابایا سلام، صادرات هنر آذربایجان به خارج از کشور است

کارگردان نمایش “حیدربابایا سلام” گفت: حیدربابایا سلام، صادرات هنر آذربایجان به خارج از کشور است به گزارش آوای سهند، نمایش موزیکال “حیدربابایا سلام” به نویسندگی و کارگردانی “عبدالحسین لاله” و تهیه‌کنندگی محسن خدابنده از فردا (۲۸ آذر ماه) در مجتمع فرهنگی، هنری الف تبریز بر روی صحنه خواهد رفت. کارگردان نمایش گفت: این نمایش در

کارگردان نمایش “حیدربابایا سلام” گفت: حیدربابایا سلام، صادرات هنر آذربایجان به خارج از کشور است

به گزارش آوای سهند، نمایش موزیکال “حیدربابایا سلام” به نویسندگی و کارگردانی “عبدالحسین لاله” و تهیه‌کنندگی محسن خدابنده از فردا (۲۸ آذر ماه) در مجتمع فرهنگی، هنری الف تبریز بر روی صحنه خواهد رفت.

کارگردان نمایش گفت: این نمایش در سال ۷۱ در یک سالن ۲۰۰ نفری بر روی صحنه رفت و زمانی بود که حتی در پایتخت ایران رکورد تماشای نمایش های صحنه ای تا این حد ثبت نشده بود، لذا اگر تلاش‌های استاندار وقت آذربایجان شرقی – عبدالعلی‌زاده – نبود به طور حتم این صحنه در سال‌های دهه ۷۰ نیز بر روی صحنه نمی رفت.

عبدالحسین لاله ادامه داد: در این اثر فولکولوریک صحنه ای، موسیقی و تئاتر با هم آمیخته شده و نهایت زیبایی را به وجود آورده است تا تماشاگران بتوانند در فضای آن دوران قرار گیرند.

وی با اشاره به مشارکت ۷۵ نفر از عوامل متعدد در این نمایش موزیکال افزود: از این تعداد، ۵۰ نفر بازیگر مرد و زن به ایفای نقش می پردازند، ۲۰ نفر در عرصه موسیقی و سایرین نیز به عنوان دست اندرکاران پشت صحنه به فعالیت خواهند پرداخت.

لاله در بخش دیگری از اظهارات خود به جزئیات اجرای نمایش موزیکال حیدربابایا سلام پرداخت و اضافه کرد: در مجموعه حیدر بابایا سلام، استاد شهریار در قالب حس، کوه معروف حیدربابا، عشق و مادر توصیف شده و سعی بر آن است در اقتباس از منظومه حیدربابایا سلام هیچگونه خیانتی انجام نشود مضاف بر آنکه موسیقی نمایش نیز از ملودی های آذربایجان الهام گرفته شده است.

کارگردان نمایش موزیکال حیدربابایا سلام از اجرای صحنه ای این اثر در مدت زمان اولیه ۱۰ روزه خبر داد و تاکید کرد: پس از تبریز نیز در شهرهای اردبیل، تهران، استانبول، آنکارا و باکو بر روی صحنه خواهد رفت.

لاله، شیوه گفتاری بازیگران این نمایش را به سبک مصطلح زبان ترکی آذربایجانی منظومه استاد شهریار دانست و گفت: زیرا زبان ترکی لهجه های مختلفی دارد اما ریشه همه آنها یکی است و در نمایش حیدربابایا سلام نیز سعی شده که شیوه گفتاری خود استاد شهریار رعایت شود تا برای همگان در تمام مناطق داخل و خارج کشور قابل فهم باشد لذا می توان گفت این نمایش، صادرات فرهنگ و هنر آذربایجان به خارج می باشد.

کارگردان نمایش موزیکال حیدربابایا سلام در پایان اظهارات خود با انتقاد شدید از برخورد بی تفاوت گونه صداوسیما به عنوان رسانه ملی کشور خاطرنشان کرد: هیچگونه حمایتی از این نوع نمایش های فولکوریک به انجام نمی رساند لذا مسئولان متولی استان باید بدانند که اگر قصد دارند این نوع آثار به صورت ملی در کشور مطرح شوند باید اقدامی جدی انجام دهند زیرا اگر رسانه‌ها همکاری نکنند هیچگونه پیشرفتی در خصوص اعتلای فرهنگ و هنر آذربایجان حاصل نخواهد شد!

شایان ذکر است نمایش موزیکال حیدربابایا سلام از ۲۸ ماه جاری به مدت ۱۰ روز از ساعت ۱۹ در مجتمع فرهنگی، هنری الف بر روی صحنه خواهد رفت.

🔷 شهرام صادق زاده

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 18 =