کد خبر : 13683
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲

حواشی بی پایان سفر پاشینیان به ایران / تهدید به اعتراضات خیابانی آذری‌ها بر علیه تهران

حواشی بی پایان سفر پاشینیان به ایران / تهدید به اعتراضات خیابانی آذری‌ها بر علیه تهران

بعد از اظهارات وقیحانه‌ی روزهای گذشته در رسانه‌های مختلف آذری بر علیه ایران ،این بار رئیس حزب خلق آذربایجان از جدایی آذری‌های ایران و اعتراضات خیابانی سخن گفته است. به گزارش آوای سهند به نقل ازآناج، با وجود گذشت بیش از یک هفته از سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران هنوز هم حاشیه‌های این سفر

بعد از اظهارات وقیحانه‌ی روزهای گذشته در رسانه‌های مختلف آذری بر علیه ایران ،این بار رئیس حزب خلق آذربایجان از جدایی آذری‌های ایران و اعتراضات خیابانی سخن گفته است.

به گزارش آوای سهند به نقل ازآناج، با وجود گذشت بیش از یک هفته از سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران هنوز هم حاشیه‌های این سفر هر روز با تیترهای پر رنگ و لعاب ضدایرانی ،روزنامه‌ها و سایت‌های جمهوری آذربایجان را پُر می‌کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به حواشی سفر پاشینیان به تهران،گفته است:حضور نخست‌وزیر ارمنستان در باشگاه آرارات و دیدار با هم کیشان ایرانی خود امری نامعقول به نظر نمی‌رسد اما برافراختن چند بنر به زبان ارمنی در مورد مناقشه قره باغ در محل این باشگاه ،اقدامی خودسرانه و غیرقابل پذیرش بوده و به هیچ وجه مورد تایید جمهوری اسلامی ایران نیست.این اظهارات و اعلام ادامه‌ی حمایت ایران از جمهوری آذربایجان توسط رئیس سازمان ارتباطات هم نتوانسته است واکنش‌ها نسبت به سفر پاشینیان را کمرنگ کند.

بعد از اظهارات وقیحانه‌ای که در روزهای گذشته چند تن از به اصطلاح کارشناسان سیاسی آذری در رسانه‌هایی نظیر بیزیم یول،مساوات،ینی چاغ،آذرتاج و … بر علیه ایران داشتند،این بار قدرت حسن قلی اف رئیس حزب خلق آذربایجان به اظهارات ضد ایرانی پرداخته است.

عدم اتخاذ موضع رسمی ایران در رابطه با قره باغ در حضور پاشینیان،نشانه‌ی سیاست‌های شووینیسم فارسی دور از دوستی و ارزش های معنوی و دینی علیه آذربایجان می‌باشد و چنین به نظر می‌رسد ایران که با تحریم‌های سنگین غرب مواجه شده است، قصد دارد از مناسبات نزدیک غرب با ایروان استفاده کند.

رئیس حزب خلق آذربایجان در ادامه‌ی همین مصاحبه که با سایت “اوقات” انجام شده است، باز هم اظهارات دروغ درباره چند میلیون آذری را مطرح و ایران را به سوءاستفاده از طرفداران دینی متهم کرده و می‌گوید:

“دولت آذربایجان باید سیاست شجاعانه ای نسبت به ایران پیش ببرد. سیاستی که در نتیجه آن، ایران باید نسبت به جمهوری آذربایجان و ۳۰ میلیون ترک آذربایجانی که در سرزمین‌های اجدادی خود در ایران زندگی می‌کنند، احترام بگذارد. ایران تلاش می‌کند شهروندان ما را به همکاری جلب کند و تحت پوشش دین طرفداران سیاسی برای خود جمع می‌کند. افشای شبکه جاسوسی ایران توسط سرویس‌های ویژه آذربایجان سخنان ما را تایید می‌کند. در خصوص ماهیت سیاست ایران باید برای شهروندان جمهوری آذربایجان توضیح بدهیم.”

قدرت حسن قلی اف در ادامه‌ی همین مصاحبه سه سیاست پیشنهادی مرتبط با  مردم استان‌های آذری نشین کشورمان، برای انجام اقدامات کشورش علیه ایران، پیشنهاد و می‌گوید:

سیاست اول ما این است که باید کار ایدئولوژیک علیه ایران انجام بدهیم. فرصتی برای روشنفکران و جوانان وطن پرست کشورمان(جمهوری آذربایجان) ایجاد کنیم که علیه جنگ خربکارانه و دینی و جاسوسی ایران، مبارزه کنند و باید پتانسیل ایران برای پیدا کردن طرفدار در جمهوری آذربایجان را به صفر برسانیم.

سیاست دوم ما حمایت از تامین حقوق ملی و فرهنگی ۳۰ میلیون آذربایجانی های ایران باشد و همانگونه که آن‌ها بعد از سفر پاشینیان نشان دادند که در حمایت از آذربایجان از چیزی کم نمی‌گذارند،ما هم باید ایران را برای تامین حقوق ملی و فرهنگی‌شان تحت فشار قرار دهیم.

قدرت حسن قلی اف در ادامه و بیان سیاست سوم پیشنهادی اش،با گستاخی تمام آذربایجان ایران و کشورش را یک کشور قلمداد کرده و مردم استان‌های آذری نشین کشور را به مبارزه بر علیه نظام دعوت می کند و می‌گوید:

“سیاست سوم ما نیز این است که برای وحدت ملی! و فرهنگی در آذربایجان ، رژیم ویزا با ایران باید لغو شود. هر سال حداقل هزاران نفر از همتباران جنوبی ما به صورت رایگان باید به دانشگاه‌های مختلف ما قبول شوند. مراسم‌های فرهنگی مشترکی برگزار شود و ترک‌های آذربایجان ایران باید به مبارزه دموکراتیک بپیوندند و از نیروهای دموکراتیک ایران حمایت کنند.”

رئیس حزب خلق آذربایجان در ادامه‌ی گستاخی‌های خود می‌گوید که باید با تقویت اقتصادی استان‌های آذری ایران،آن ها را به جدایی ازفارس ها ترغیب کنیم و می‌گوید:

“تحولات ایران در مسیر تحریم می‌تواند در دو مسیر حرکت کند.اول اینکه  در نتیجه تقویت همتباران جنوبی ما(استان های آذری نشین ایران) آنها می توانند از فارس ها جدا باشند و دوم تعداد جمعیت آذربایجان ج ن و ب ی باید آن قدر افزایش بیابد که آنها از اقلیت قومی به اکثریت قومی تبدیل شوند و ایران به  یک کشور ترک تبدیل شود.”

نکته،ی مهم در ادامه‌ی سخنان رئیس حزب خلق آذربایجان این است که وی رسما دولت کشورمان را تهدید می‌کند که آذربایجان می‌تواند با اشاره‌ای ،ایران را به هم بریزد و می‌‌گوید:

“سفر پاشینیان به ایران باید دولت آذربایجان را وادار کند تا باکو سیاست خود در رابطه با ایران را مورد بازنگری قرار دهد. فکر می‌کنم ما باید سیاست ایران خودمان را به صورت جدی تغییر دهیم. ایران باید احتیاط کند که همتباران ما در این کشور می‌توانند با یک اشاره آذربایجان به خیابان‌ها بریزند.”

این اظهارات وقیحانه در مورد مردم استان‌های آذری نشین ایران در حالی طرح می‌شود که موضوع تاریخ سفر و حواشی دیدار پاشینیان در باشگاه آرارات تهران،از ابتدا مورد اعتراض اهالی رسانه و صاحبنظران در ایران و به ویژه استان‌های آذری نشین کشورمان بوده و همان هایی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند به حواشی آن سفر اعتراض‌ها کرده‌اند.

روزنامه ی ینی مساوات نیز از سفر پاشینیان به ایران به عنوان “بیداری جنبش ملی آذربایجان ج ن و ب ی” یاد کرده و گفته است دولت تهران هرگز انتظار این همه واکنشها از سوی آذربایجانی‌های جنوب به این مسایل را نداشته و به همین جهت سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مجبور به ادای توضیحات در این خصوص شده است!

این روزنامه نوشته است: اقدامات بی شرمانه پاشینیان در ایران هر چه تلخ بود اما نهایت به نفع ما تمام شد. چون موجب بیداری آذربایجانیهای ایران و همبستگی آنها شده است.

فاضل مصطفی نیز از نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان است و از عدم وجود رهبر کاریزماتیک در ایران می‌گوید.

وی در مصاحبه با روزنامه ینی مساوات گفته است:امروز وجود رهبری همچون ابولفضل ایلچی بیگ بیش از آذربایجان شمالی، بیشتر برای آذربایجان ج ن و ب ی لازم است. امروز ضرورت دارد که یک چنین رهبر ایدئولوژیک در خود آذربایجان ج ن و ب ی وجود داشته باشد. یک روزی امثال محمودعلی چهرگانی چنین نقشی را ایفا می‌کرد اما وی نتوانست مسئولیت جهانی این وظیفه مهم را بر دوش خود بکشد .

درپایان لازم است این نکته را یادآور شویم که هرچند آناج هم جزو اولین رسانه‌هایی بود که به تاریخ سفر و حواشی دیدار پاشینیان در باشگاه ارارات اعتراض کرد اما هیچ کدام از این مسائل دلیل نمی‌شود که برخی گستاخانه درباره تمامیت ارضی ایران و مردم انقلابی استان‌های آذری نشین آن اظهار نظر کنند و همچنان با سکوت وزارت امور خارجه مواجه باشند.

گزارش از امیرفاطمی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =