کد خبر : 19077
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

حادثه ریزش کوه در نتیجه عدم رعایت ضوابط فنی / ریشه علت در مشاوری که مهر تایید به تفکیک ها زده!!

حادثه ریزش کوه در نتیجه عدم رعایت ضوابط فنی / ریشه علت در مشاوری که مهر تایید به تفکیک ها زده!!

بابایی اقدم در خصوص حادثه ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز گفت:درواقع ایراد اصلی، کاربری اراضی غیر فنی و بدون رعایت ضوابط فنی و به ویژه توپوگرافی محل است. فریدون بابایی اقدم  در گفتگو با  در خصوص حادثه ریزش کوه در خیابان شهید ولی پور شهرک باغمیشه تبریز گفت: این اتفاق بخاطر عدم رعایت ضوابط شهرسازی

بابایی اقدم در خصوص حادثه ریزش کوه در شهرک باغمیشه تبریز گفت:درواقع ایراد اصلی، کاربری اراضی غیر فنی و بدون رعایت ضوابط فنی و به ویژه توپوگرافی محل است.

بابایی: حادثه ریزش کوه در نتیجه عدم رعایت ضوابط فنی / ریشه علت در مشاوری که مهر تایید به تفکیک ها زده!!

فریدون بابایی اقدم  در گفتگو با  در خصوص حادثه ریزش کوه در خیابان شهید ولی پور شهرک باغمیشه تبریز گفت: این اتفاق بخاطر عدم رعایت ضوابط شهرسازی و تدابیر فنی و ایمنی است.

کاربری اراضی بدون رعایت توپوگرافی محل بوده

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با بیان اینکه در ضوابط شهرسازی و به ویژه در مجتمع سازی ها، ضابطه ای وجود دارد که فاصله دو بلوک از یکدیگر حداقل باید ۱/۵ برابر ارتفاع آن ساختمان باشد، اظهار داشت: می توان این ضابطه را به طور مصداقی در این حادثه نیز بررسی کرد. بطور مثال اگر ارتفاع کوه در این خیابان را ۵۰ متر فرض کنیم، فاصله کوه تا بلوکی که احداث شده است، حداقل باید ۱/۵ برابر باشد در حالیکه این موضوع رعایت نشده است و نتیجه این کار منجر به ریزش سنگ ها می شود به ویژه اینکه جنس خاک در این منطقه به گونه ای است که موقع هوازدگی و برخورد آب باران، آزادسازی دامنه اتفاق می افتد که منجر به «زمین لغزش» شده و حرکت دامنه به صخره ها سبب می شود که بخشی از این اتفاق در دامنه رخ داده است.

وی تاکید کرد: درواقع ایراد اصلی، کاربری اراضی غیر فنی و بدون رعایت ضوابط فنی و به ویژه توپوگرافی محل است.

نباید مجوز ساخت ساختمان های مرتفع داده می شد

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد: اصولا باید این خیابان که محدوده کوه و شهرک را از هم جدا کرده، بایستی یک بلوک به فضای سبز یا حداقل فضای باز اختصاص می یافت که احیانا در چنین مواردی ریزشی هم اتفاق می افتاد، وارد منطقه مسکونی نمی شد. در حالیکه تا کمترین فاصله از کوه ساختمان های ۵، ۶ و ۷ طبقه وجود دارد، نباید در این تراکم و موقعیت مجوز ساخت ساختمان هایی با این ارتفاع داده می شد و نباید کاربری مسکونی در این محل تعریف می شد.

ریشه علت در مشاوری که مهر تایید به تفکیک ها زده!!

وی ادامه داد: اصلی ترین علت به مشاوری برمی گردد که مهر تایید به تفکیک های محل، زده است، ضمن اینکه در جریان آماده سازی این منطقه  و حتی در سایر مناطق مانند دماوند و شهرک اندیشه که در بعضی نقاط مجتمع های مسکونی کاملا در قلب کوه احداث شده است که دور تا دور آنها پرتگاه است و اصولا باید تراس بندی ها به درستی انجام می شد که این اتفاق نیفتاده است.

ضرورت شناسایی ساخت و سازهای قدیمی و رفع خطر

بابایی اقدم در ادامه با اشاره به اینکه این اتفاق کمی پیچیده است، بیان نمود: من از روز گذشته تا کنون سه بار به این محل آمده ام و هرگونه اقدامی که از پایین منجر به خاک برداری شود باعث حرکت دامنه ای را می شود و تلی از صخره ها و خاک در بالا وجود دارد و بهترین حالت این است که  بار برداری را از بالا شروع کنیم.

وی در پایان گفت: این احداث ها مربوط به سال ۷۷ و ۷۸ است و در احداث های جدید حدالامکان این موارد رعایت می شود و باید از طرف شورا و شهرداری این ساخت و سازهای قدیمی شناسایی و رفع خطر شود.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − یک =