کد خبر : 6965
تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۹:۵۳

جفت پوچ؛ دستانی خالی برای تبریز ۲۰۱۸

جفت پوچ؛ دستانی خالی برای تبریز ۲۰۱۸

قصه از آنجایی شروع شد که تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب کردند و نگرانی شهروندان تبریزی را از این بابت دوچندان کردند. به گزارش نگاه، هنگامی که شاه اسماعیل صفوی در اوایل سده شانزدهم میلادی در تبریز، تشیع را به عنوان مذهب رسمی جامعه ایران اعلام کرد، به خوبی می‌دانست که

قصه از آنجایی شروع شد که تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب کردند و نگرانی شهروندان تبریزی را از این بابت دوچندان کردند.

به گزارش نگاه، هنگامی که شاه اسماعیل صفوی در اوایل سده شانزدهم میلادی در تبریز، تشیع را به عنوان مذهب رسمی جامعه ایران اعلام کرد، به خوبی می‌دانست که مردمان آذربایجان به راحتی می‌توانند این مذهب را برای همیشه در حافظه تاریخی کشور ثبت کرده و نقش بسزایی در فراگیر کردن تشیع در جامعه ایفا کنند چرا که غیرت بی کران مردم این دیار و عشق و علاقه آنان به پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) تمام نشدنی است.

با این حال، با تشکیل دولت صفوی و انتخاب تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام، روح تازه ای در کالبد سیاست و مذهب ایران دمیده شد و بسترهای تشیع در کشور بیش از پیش بارورتر شد که امروز این مسئله را می‌توان نیز از معماری‌های اسلامی آن روزها به خوبی احساس کرد.

اکنون با گذشت قرن‌ها از آن ایام تاریخ ساز، کلانشهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در ۲۰۱۸ انتخاب شده است اما باید دید تاکنون چگونه به استقبال این عنوان رفته ایم.

دی ماه سال ۱۳۹۴ تبریز در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد و فرصت دو ساله به این کلانشهر از همان سال آغاز شد.

پس از کش و قوس های فراوان جبارزاده استاندار وقت آذربایجان شرقی از اواخر سال ۱۳۹۵ کلید افتتاح ستاد تبریز ۲۰۱۸ را در استانداری به درب این رویداد انداخت و زهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در اوایل سال گذشته به تشکیل ستاد ملی تبریز ۱۳۹۷ تاکید کرد.

اما قصه شروع نشده از جایی به پایان رسید که ردیف بودجه‌ی رویداد «تبریز ۲۰۱۸» از ۷۰۰ میلیارد به ۱۰ میلیارد تومان در لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۷ کشور کاهش یافت. اما در این راستا مسئولان وقت شهرداری تبریز به گفته خودشان منتظر بودجه‌ ملی نمانده و با وجود مشکلات مالی، ساماندهی محور تاریخی و گردشگری تبریز را آغاز کرده و با شتاب فراوانی پیگیری می‌کند.

اما پروژه های همچون مقبره الشعرا، میدان آذربایجان و چندین پروژه ی دیگر نه تنها به پایان نرسیدند بلکه وضع کنونیشان در سال ۲۰۱۸ بدتر از سال های گذشته شده که این امر باعث آزار شهروندان تبریزی و گردشگران داخلی و خارجی شده اند.

حتی عملکردی که مسئولان امر در خصوص تبریز ۲۰۱۸ تاکنون به مردم ارائه داده اند همان عملکردی است که در سایر استان های کشور در نوروز امسال انجام داده اند.

جالب اینجاست که تاریخ افتتاح رویداد تبریز ۲۰۱۸ بارها تغییر یافته و حتی حضور روسای جمهور کشورهای مختلف در مراسم افتتاح «تبریز ۲۰۱۸» کمرنگ تر شده است.

 اکنون مردم منتظر پاسخ این سئوال هستند، چه اراده ای باعث شد که این قصه شروع نشده به پایان برسد!

یادداشت از شاهین بدرحیدری

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =