کد خبر : 1385
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۷:۵۳

تلاش‌های کمسیون شهرسازی و معماری شورا در خصوص رفع ایرادات طرح جامع تبریز به نتیجه رسید

تلاش‌های کمسیون شهرسازی و معماری شورا در خصوص رفع ایرادات طرح جامع تبریز به نتیجه رسید

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز گفت: تلاش‌های چند ساله کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز  درخصوص رفع ایرادات ساختاری سومین طرح جامع تبریز به نتیجه رسید. به گزارش نگاه، منطقه آذربایجان‌شرقی، فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: حذف بیش از شش هزار هکتار از اراضی شمالغرب شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز گفت: تلاش‌های چند ساله کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز  درخصوص رفع ایرادات ساختاری سومین طرح جامع تبریز به نتیجه رسید.

به گزارش نگاه، منطقه آذربایجان‌شرقی، فریدون بابایی اقدم در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: حذف بیش از شش هزار هکتار از اراضی شمالغرب شهر که در طرح تفصیلی مصوب شهر، جزو لاینفک از محدوده شهر تبریز بوده‌اند و پیشنهاد جهات توسعه پیشنهادی شهر در قالب سناریوی سهند محور در ضلع جنوبی اتوبان شهید کسایی و مسکوت گذاشتن ایرادات طرح تفصیلی اشکال عمده سازمان فضایی و کاربری اراضی مصوب شده طرح در شورای برنامه ریزی استان بود.

وی افزود: تضییع حقوق مکتسبه موضوع ماده ٤ قانون مدنی کشور دال بر عطف به ماسبق نبودن قانون، امری بود که از اولین لحظات اطلاع از تصمیمات غیرقانونی و غیرفنی طرح جامع، مبنای اعتراضات مان در کمسیون شهرسازی و معماری، صحن شورای اسلامی کلانشهر تبریز، کارگروه امور زیربنایی استان و محافل علمی و حرفه‌ای شد.

وی‌ گفت: ضمن حضور فعالانه در تمامی جلسات کارگروه امور زیربنایی استان در سازمان راه و شهرسازی و استانداری آذربایجانشرقی، در کمسیون شهرسازی جلسات متعددی را به بررسی و استماع گزارش مهندسین مشاور طرح جامع اختصاص دادیم و حتی جلسه‌ای را در دانشگاه تبریز به منظور بهره‌مندی از نقطه نظرات پژوهشگران و صاحبنظران حوزه برنامه‌ریزی شهری با حضور اساتید دانشگاه و اعضای کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر برگزار کردیم.

بابایی اقدم اضافه کرد: علی‌رغم صراحت قانونی در ضرورت نقش افرینی شوراهای شهر در بند ٣٤ ماده ٧١ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای شهر، با مضمون بررسی و تأیید طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی و حریم شهر، این فرآیند به درستی طی نشد و به دعوت از نماینده شورای شهر به کارگروه امور زیربنایی بسنده شد و نهایتا پس از اعتراض‌های مکرر مبنی بر عدم لحاظ نمودن نقش قانونی شورای شهر در فرایند بررسی طرح، صرفاً خلاصه گزارش سناریوی مصوب کارگروه در شورای شهر مطرح شد که همین امر هم مورد اعتراض‌مان واقع شد.

وی ادامه داد: به عنوان رییس کمسیون شهرسازی شورای شهر، ماحصل جمع بندی‌های مان از ایرادات طرح جامع را در صحن شورای شهر مطرح کرده و ایرادات طرح مشتمل بر ١١ بند بعنوان نقطه نظرات شورای شهر تبریز به سازمان راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کارگروه ارسال شد. لیکن در کمال ناباوری متوجه تصویب طرح در جلسه مورخ ١٣٩٥/١٢/٢٦ در شورای برنامه ریزی استان بدون وقع نهادن به نظرات شورای شهر و کمسیون تخصصی آن شدیم.

این عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: ناگزیر مراتب اعتراض خود را نسبت به این بی توجهی بارها در قالب حمایت از حقوق مردم و محفوظ نگاه داشتن حق خود به عنوان نماینده مردم در شکایت از مراجع تصویب طرح درصورت عدم لحاظ نکته نظرات شورای شهر در صحن شورای شهر و کمسیون مان ابراز داشتیم، تا اینکه در مورخ ١٣٩٥/٥/١١، اولین جلسه بررسی طرح جامع شهر تبریز پیرو جلسات مورخ ١٣٩٥/٥/٦ و ١٣٩٥/٥/١٠ کمیته فنی شورا‌ی عالی شهرسازی و معماری کشور برگزار شد و در قالب ١٣ بند از کمیته فنی خواسته شد که بررسی های لازم انجام گرفته و به شورای‌ عالی گزارش شود.

وی ادامه داد: کمیته فنی شورای‌ عالی شهرسازی و معماری کشور جلسات متعددی را برای بررسی مجدد طرح تشکیل داد که بنده از طرف شورای اسلامی کلانشهر تبریز در تعدادی از این جلسات حضور پیدا کرده و مراتب اعتراض شورای شهر را به طرح جامع مصوب شده در استان در قالب مصوبه شورای شهر و با تبیین دلایل متقن قانونی و فنی و شهرسازی و ضرورت حمایت قاطعانه از حقوق شهروندان تبریزی بعنوان نماینده مردم به سمع و نظر اعضای کمیته فنی رسانده و خواهان بازنگری ساختاری و اساسی در طرح بویژه در سازمان فضایی شهر و محدوده ها و حرایم و جهات توسعه شهری شدم و نهایتا مقرر شد بازدیدی میدانی از شهر تبریز و موارد مطروحه در جلسات متعدد کمیته فنی توسط اعضا انجام گیرد.

بابایی اقدم افزود: علاوه بر هیات اعزامی از تهران، نمایندگان شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری و بنده در قالب بازدید میدانی طی دو روز ضمن بازدید از  محدوده ‌های حذف شده از شمالغرب و غربی شهر اعم از فرودگاه، اوغلی، شهرک صیاد شیرازی، منطقه سهلان، الوار علیا، شهرک بعثت، منطقه صنعتی و کارگاهی مایان، منطقه صنعتی قراملک و جاده صنعت، کجوار، شهرک صنعتی تبریز ٤، اناخاتون، دامنه های شمالی سهند، شهرک خاوران، مناطق شرقی شهر تبریز اعم از کندرود، باغ یعقوب و  اراضی پیرامون منطقه باسمنج، امتداد ٤٢ متری، پارک جنگلی ارم و عینالی و محدوده تاریخی و فرهنگی شهر، طی جلسه ای که در سازمان راه و شهرسازی استان برگزار گردید، موارد و ضرورت های دال بر رفع اشکالات اساسی طرح مطرح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور و بازدیدهای میدانی از شهر تبریز و محدوده های پیرامونی منجر به تشکیل جلسه دوم شورای عالی در وزارت راه و شهرسازی شد که تأمین کننده بخش قابل توجهی از نکته نظرات کمسیون شهرسازی شورای شهر به ویژه عدم حذف مناطق شمالغرب بدلیل موضوع حقوق مکتسبه و بررسی‌های تکمیلی جهات توسعه سهند محور بود. متعاقب این جلسه، جلسه دیگری توسط کمیته فنی شورای عالی درخصوص موارد ارجاعی از شورایعالی برگزار گردید که در ان جلسه بدلیل مقاومت سرسختانه مشاور طرح در خصوص پافشاری بر حذف مناطق شمالغرب بررسی‌های مجدد در این خصوص انجام گرفت و همچنین الزامات إلحاق برخی مناطق روستایی از جمله اناخاتون، کجوار، خلجان، فتح اباد، الوار علیا و سهلان، اوغلی و کندرود به شهر تبریز مورد تاکید قرار گرفت.

بابایی اقدم تأکید کرد: نهایتا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در جلسه مورخ ١٣٩٥/٨/٢٤ طرح جامع تبریز را بصورت مشروط در قالب ٣١ بند تصویب نموده و در مورخ ١٣٩٥/٩/١٥ به دکتر جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی ابلاغ کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز در ادامه گفت : در جریان برگزاری جلسات متعدد  در وزارت راه و شهرسازی کشور و بازدیدهای میدانی تلاش کردیم که نکته نظرات مطروحه توسط کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و موارد مصوب در جلسات شورای شهر تبریز را مبنی بر ایرادات طرح تفصیلی مصوب از جمله تخریب پارک جنگلی ارم و اختصاص ان به سایر کاربری ها در طرح تفصیلی مصوب و طرح جامع پیشنهادی مشاور عیناً به سمع و نظر اعضای کمیته فنی که متشکل از ١٣ دستگاه دولتی عضو شورایعالی شهرسازی و معماری کشور برسانیم  که نتیجه تمام تلاشها و کوشش هایمان بی پاسخ نماند.

وی افزود: تامل بر بندهای ٣١ گانه مصوبه فوق مؤید، لحاظ شدن نکته نظرات کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز و به ثمر نشستن زحمات مان در فرایند بسیار طولانی بررسی و تصویب طرح جامع در ممانعت از تصویب طرح مخالف با روح عدالت اجتماعی و حاکمیت مسائل فنی و علمی و تخصصی  و پاسداشت حقوق شهروندی می باشد که منجر به تجدیدنظر ساختاری و اساسی در طرح مصوب شورای برنامه ریزی استان  شد.

‌بابایی اقدم، در پایان  با اشاره به این‌ که اولین طرح جامع تبریز در سال ۴۹، دومین ۷۴ و سومین طرح در سال ۹۵ مصوب می‌شود، از تمامی دست اندرکاران تهیه، بررسی و تصویب طرح جامع اعم از همکاران شورای اسلامی کلانشهر تبریز، اعضا و کارشناسان کمسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، مهندسین مشاور نقش محیط، استانداری اذربایجانشرقی، کارشناسان حوزه شهرسازی سازمان راه و شهرسازی استان، سازمان میراث فرهنگی استان، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست استان، مجموعه دستگاه‌های خدمات رسان و شهرداری تبریز و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری کشور خصوصاً دکتر پیروز حناچی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و اعضای کاربلد و توانمند و دلسوز کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قدردانی کرده و خواستار تسریع در انجام و ملحوظ نمودن مصوبات ٣١ گانه شورایعالی شهرسازی و معماری کشور توسط مهندسین مشاور طرح با هماهنگی سازمان راه و شهرسازی و شهرداری درخصوص تصویب مشروط طرح جامع شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − دوازده =