کد خبر : 11561
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۸:۰۴

تب تند خرید در نبود داروی اعتماد/ انبار یا احتکار خانگی

تب تند خرید در نبود داروی اعتماد/ انبار یا احتکار خانگی

زمانی خریدکردن بیشتر شبیه به یک ژست اجتماعی بود. مردم از اینکه در فلان روز و فلان ساعت خرید رفته‌اند به همدیگر پز می‌دادند و حالشان خوب می‌شد. اما این روزها چیزی که ما از خرید مردم می‌بینیم نه نشانی از لذت دارد و نه شبیه تفریح است سرویس اقتصادی آوای سهند؛ مردم در کشورهای

زمانی خریدکردن بیشتر شبیه به یک ژست اجتماعی بود. مردم از اینکه در فلان روز و فلان ساعت خرید رفته‌اند به همدیگر پز می‌دادند و حالشان خوب می‌شد. اما این روزها چیزی که ما از خرید مردم می‌بینیم نه نشانی از لذت دارد و نه شبیه تفریح است

تب تند خرید در نبود داروی اعتماد/ انبار  یا احتکار خانگی

سرویس اقتصادی آوای سهند؛

مردم در کشورهای پیشرفته در اعتراض به گرانی‌ها از خرید کالاها سرباز می‌زنند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه به حالت قبلی بازگردد زیرا براساس فرمول‌های اقتصادی نیاز بازار، در تعیین قیمت کالاها نقش موثری دارد این درحالی است که ایرانیان با بروز گرانی نه تنها از خرید خود نمی‌کاهند بلکه بر آن می‌افزایند دلیل بروز این گونه رفتارها را باید در نوع فرهنگ هر جامعه جستجو کرد.

خبر یا شایعه نبود یک کالا و به دنبال آن کمیاب یا نایاب شدن آن مردم را برآن داشت که در روزهای اخیر با سرمایه اندک خود به دنبال تامین کالاهای اساسی باشند حال این کالا می‌تواند دارو باشد یا مواد غذایی و یا اقلام بهداشتی.

اشتیاق مردم برای خرید گسترده در روزهای اخیر علیرغم اظهار اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای اساسی و مورد نیاز در کشور باعث کمبود برخی از کالاهای مصرفی و ضروری خانواده‌ها و حتی افزایش قیمت آنها شده است.

برخی از مردم از آینده تصور مبهمی دارند و به همین دلیل واکنش‌هایی که هنگام بروز مشکلات از خود نشان می‌دهند اوضاع را بدتر می‌کند در واقع براساس پیش فرض‌ها و شایعه‌های موجود بدون اثبات صحت و سقم آن‌ها رفتارها و واکنش‌هایی بروز می‌دهند که مشکلی کوچک را به معضل بزرگی برای کشور تبدیل می‌کند.

پدیده روی آوردن مردم به خرید گسترده ، احتمالا خاص کشور ماست از یک سو مقصر بروز این رفتارها نوع فرهنگ و فرهنگ سازی است و از سوی دیگر نقش رسانه ها ، بویژه رادیو و تلویزیون و شبکه های اجتماعی را می‌توان یکی از دیگر از دلایل این رفتارهای وارونه دانست.

Image title


آقاپور: تبدیل شدن شایعه به واقعیت بازار آن را داغ‌تر کرده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح دلایل روی آوردن مردم به خرید گسترده کالاها در روزهای اخیر، گفت: در حال حاضر کشور علاوه بر جنگ اقتصادی با جنگ روانی و رسانه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کند و تاثیراتی که فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی ایجاد کرده به مراتب بیشتر و مخرب‌تر از جنگ اقتصادی است؛ در قرن بیست و یک تبلیغات و رسانه‌ها حتی به جای افراد نیز تصمیم می‌گیرند و نیازسازی و نیازسنجی می‌کنند.

تب تند خرید در هفته‌های اخیر نشات گرفته از فرهنگ حاکم بر کشور است

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل تب تند خرید در هفته‌های اخیر را می‌توان فرهنگ حاکم بر کشور دانست، افزود: فرهنگ توجه به شایعه و در نتیجه روی آوردن به خرید گسترده کالا از دوره قاجار در جامعه گسترش یافت.

آقاپور  با بیان اینکه هر کشوری اصلاحی رایج در جامعه دارد که نشات گرفته از دغدغه‌ها و مشکلات آن کشور در طول تاریخ است، اظهار کرد: اولین سوال مردم چین در محاروه‌ها “چی خوردی؟” است که نشاندهنده دغدغه این مردم در طول تاریخ است این کشور به دلیل گستردگی جمعیت همیشه با دغدغه تامین مواد خوراکی روبه‌رو بود بنابراین این دغدغه در گفتمان مردم نیز نمود پیدا می‌کند؛ این دغدغه در تمامی کشورها و بنا به معضلات موجود در طول تاریخ متفاوت است.

وی با بیان اینکه “چه خبر” اصطلاحی است که ایرانیان در نخستین دقایق گفت‌وگو خود به کار می‌برند دلیل بیان این اصطلاح را این گونه بیان می‌کند: وزیران قاچار برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در ابتدا این تصمیم را به صورت شایعه در جامعه گسترش می‌دادند اگر بازخورد و واکنش مردم نسبت به این شایعه مثبت و مناسب بود این تصمیم عملی می‌شد درغیر این صورت همان شایعه باقی می‎ماند.

مردم باور دارند ۵۰ درصد شایعه‌ها به حقیقت تبدیل می‌شود

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: تمامی این پیش زمینه‌ها باعث شد ملت ایران به این باور برسند که ۵۰ درصد شایعه‌ها عملی می‌شود و این موضوع در ضمیر ناخودآگاه آنها نهادینه شود به همین دلیل اصطلاح “چه خبر” در جامعه رواج پیدا کرد تا از طریق مطرح کردن این سوال اتفاقات آینده را پیش بینی و متناسب با آن واکنش نشان دهند.

متاسفانه مردم به دنبال منبع شایعه‌ها و اثبات صحت و سقم آن نیستند به طور مثال زمانی که قیمت دلار ۱۴ هزار تومان مطرح می‌شود فقط رفتارهای واکنشی از جامعه می‌بینیم و فردی به دنبال محک میزان واقعیت آن نیست
رسانه‌ها و جنگ تبلیغاتی باعث انتشار سریع شایعه‌ها می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رسانه‌ها و جنگ تبلیغاتی باعث انتشار سریع شایعه‌ها می شود، تاکید کرد: متاسفانه مردم به دنبال منبع شایعه‌ها و اثبات صحت و سقم آن نیستند به طور مثال زمانی که قیمت دلار ۱۴ هزار تومان مطرح می‌شود فقط رفتارهای واکنشی از جامعه می‌بینیم و فردی به دنبال محک میزان واقعیت آن نیست؛ متاسفانه این گونه شایعه‌ها برای مردم قابل باور است و تاثیرات منفی بسیاری دارد.

Image title

تبدیل شایعه به واقعیت بازار آن را داغ‌تر می‌کند

وی با انتقاد از اینکه دستگاه‌های قضایی برخوردی با شایعه سازان نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برای خنثی کردن تاثیر شایعه‌ها در ماه‌های اخیر اقدامات چندانی نشده و حتی برخی از آنها به واقعیت نیز تبدیل شده است که بازار شایعه را داغ تر می‌کند.

۵۰ درصد خرید مردم در این روزها مازاد بر تقاضا است

آقاپور عنوان کرد: ۵۰ درصد خرید مردم در این روزها مازاد بر تقاضا است از سوی دیگر برخی تصمیمات نظیر افزایش تدریجی قیمت کالاها بازار شایعه‌ها را دامن می‌زند با افزایش روزانه قیمت‌ها مردم به دنبال تبدیل منابع پولی و مالی خود به کالا می‎‌روند تا کالای موردنیاز آینده خود را تامین کرده و محصول را گرانتر نخرند.

وی با بیان اینکه بی ثباتی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تفکراتی مانند “بخریم تا گرانتر نشده” را گسترش می‌دهد، اذعان کرد: نابسامانی‌های بازار ارز موجب شده تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات خود را در چندین مرحله افزایش دهند تا مشتری های خود را با افزایش یکباره قیمت‌ها از دست ندهند.

Image title

بروز تب تند خرید در ایران را می‌توان ناشی از رفتارهای ضد و نقیض بازار دانست

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بروز تب تند خرید در ایران را می‌توان ناشی از رفتارهای ضد و نقیض بازار دانست البته برخی از رفتارهای مردم نیز بروز این مشکلات را گسترش می‌دهد.

بنابراین بی تدبیری ها، سوء مدیریت‌ها و سلب اعتماد از اذهان عمومی باعث رفتار هیجانی مردم برای ذخیره کالا در منازل و انبارهای خانگی شده است که به مراتب اثرات منفی بیشتر از احتکاری‌های معمول دارد.

مهم ترین عامل افزایش قیمت کالاهایی که حداقل ارتباط با نرخ ارز دارند افزایش تقاضا و تورم انتظاری جامعه است که با تعدیل خرید خود میتوان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد

زمانی خریدکردن بیشتر شبیه به یک ژست اجتماعی بود. مردم از اینکه در فلان روز و فلان ساعت خرید رفته‌اند به همدیگر پز می‌دادند و حالشان خوب می‌شد. اما این روزها چیزی که ما از خرید مردم می‌بینیم نه نشانی از لذت دارد و نه شبیه تفریح است؛ یک هجوم گسترده به قفسه‌های مغازه‌ها و فروشگاه‌هاست و اکثر مردم با چهره‌ای عبوس و غمگین در حال درو کردن کالاها هستند.

عادت به خرید به‌عنوان یک عادت دیرین در فرهنگ مردم ما همیشه وجود داشت و به‌عنوان یک رفتار نشاط‌آور، به‌خصوص در خانم‌ها خودش را نشان می‌داد. اما چیزی که ما امروز نسبت به خریدکردن از خانواده‌ها می‌بینیم تفاوت زیادی با آن نگاه سابق به مقوله خرید دارد.

Image title
علتش این است که نتوانستیم آن فرهنگ را نهادینه کنیم. یک زمان برای ایجاد ارتباط، مردم می‌آمدند پای کیوسک‌های تلفن‌هایی که سکه می‌انداختند داخلش. در همان صف که محدودیت زمانی مکالمه بود، نگرانی و استرس از وضعیت فرزندان در جبهه‌ها بود و…، باز هم مردم جا برای کسی باز می‌کردند که دلهره بیشتری دارد تا او بتواند زودتر صحبت کند؛ حتی سکه خودشان را در اختیارش می‌گذاشتند. ما مثال برای اینکه بگوییم فرهنگ گذشت و فداکاری داشتیم کم نداریم اما این موج وحشتناک استفاده از رانت‌ها و سوءاستفاده مالی مثل سونامی افکار عمومی را ویران می‌کند و مانند پتکی بر سر مردم کوبیده می‌شود

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =