کد خبر : 12377
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۸:۰۳

بهره برداری از مهم ترین پروژه زیست محیطی “آر تی او” تا دوهفته آینده/ تخصیص یک چهارم مساحت مجتمع پتروشیمی به فضای سبز

بهره برداری از مهم ترین پروژه زیست محیطی “آر تی او” تا دوهفته آینده/ تخصیص یک چهارم مساحت مجتمع پتروشیمی به فضای سبز

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: طی دو پروژه سیستم absو سیستم پوشش گذاری بر روی حوضچه های روباز در صدد کاهش تمام آلایندگی های زیست محیطی پتروشیمی تبریز هستیم. به گزارش آوای سهند، “سیاوش درفشی” طی نشست خبری با اصحاب رسانه، به گزارشی از آخرین فعالیت های زیست محیطی پتروشیمی تبریز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی تبریز گفت: طی دو پروژه سیستم absو سیستم پوشش گذاری بر روی حوضچه های روباز در صدد کاهش تمام آلایندگی های زیست محیطی پتروشیمی تبریز هستیم.

درفشی

به گزارش آوای سهند، “سیاوش درفشی” طی نشست خبری با اصحاب رسانه، به گزارشی از آخرین فعالیت های زیست محیطی پتروشیمی تبریز اشاره کرد و گفت: پتروشیمی تبریز، طی یک مکانیزم‌علمی و استاندارد سیستم های عملیاتی خود را از نظر آلایندگی های زیست محیطی تجزیه و تحلیل و آنالیز می کند‌ و نسبت به اثراتی که به محیط اطراف دارد، پروژه های خود را جهت حفظ از آلایندگی های محیط زیستی تغییر می دهد که این روند از۲۵ سال پیش به طور رسمی در پتروشیمی تبریز نهادینه شده است.
وی افزود: اگر امروزه فضای سبزی در اطراف پتروشیمی تبریز دیده می شود و یا یک سری تغییراتی در بحث دودکش ها و سیستم اندازه گیری پایش آنلاین وجود دارد، مبتنی براین است که مطالعات‌منطقی تمام شرکت های پتروشیمی براساس آثاری است که می تواند با محیط زیست در کنش و تعامل باشد، که در راستای منتفی شدن آن کنش ها، پروژه هایی در این خصوص نیز تعریف و انجام‌می‌گیرد.

درفشی با بیان‌اینکه طی دو پروژه سیستم abs و سیستم پوشش گذاری بر روی حوضچه های روباز در صدد کاهش تمام آلایندگی های زیست محیطی پتروشیمی تبریز هستیم، اذعان کرد: دو بحث عمده ای که در پتروشیمی تبریز تحت عنوان پدیده “BOC” که ناشی از آلایندگی حوضچه های روباز است، به صفر خواهد رسید و تحت هیچ شرایطی آلایندگی در پتروشیمی تبریز که جزو صنعت سبز کشور شناخته می شود، متصور نخواهد شد.
وی به پروژه”ار تی اوabs” که یکی از مهم‌ترین پروژه های زیست محیطی پتروشیمی تبریز محسوب می شود، اشاره کرد و گفت: طی دوهفته آینده این پروژه به بهره برداری می رسد؛ این پروژه علی رغم اینکه به مدت یک سال مدت زمان تعریف شده بود، خوشبختانه طی ۱۰ ماه نهایی شد.
وی ادامه داد: این پروژه abs دورتادور محفل واحد عملیاتی پتروشیمی تبریز قرار دارد که درشراط ویژه، اگر از سوی واحدعملیاتی پتروشیمی آلایندگی متصور شود، این پروژه از طریق مکش هوای اطراف واحدها به کوره هایی که این آلایندگی ها را در دمای بسیاربالا می سوزاند، انتقال می دهد.
مدیرعامل پتروشیمی تبریز افزود: پروژه “آر تی او abs” با مبلغی بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان نصب و اجرا شده است‌که حدود ۵۰ میلیارد تومان از آن تنها هزینه قطعات، تجهیزات، طراحی و مهندسی و… شده است.

 

درفشی تصریح کرد: علی رغم‌پیشرفت سریع پروژه “آر تی او”abs، پروژه آر تی او پوشش گذاری حوضچه های روباز نیز با پشرفت ۶۰ درصدی را همزمان دنبال و اجرایی کرده ایم.
وی از بهره برداری پروژه “آر تی او پوشش گذاری روی حوضچه های تصفیه ” قبل از پایان سال جاری، خبرداد و گفت: سیستم تصفیه خانه پتروشیمی تبریز جزو پیشرفته ترین سیستم تصفیه خانه استان و کشور است. دراین راستا نصب سیستم پوشش گذاری جهت کنترل گازهای خروجی ناشی از زباله سوز پسماندها از دیگر اقدامات پتروشیمی تبریز با مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان است.
درفشی افزود: این دو پروژه برای اولین بار در تبریز به میزان هزار و ۳۲۰ میلیون متر مکعب در سال در سطح کشور انجام‌می گیرد که شرکت ایتالیایی طراحی و تجهیزات این پروژه را بر عهده داشته و شرکت های ایرانی نیز عملیات نصب و ساختمان آن را انجام‌داده اند.
مدیرعامل پتروشیمی تبریز اذعان کرد: ما توانسته ایم رتبه اول گواهی مدیریت انرژی را از بین ۵۸ شرکت صنایع پتروشیمی ایران کسب کرده و به خود اختصاص دهیم.

 

درفشی افزود: این رتبه نیز هفته گذشته از طرف شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که طی چندماه بازرسی های متعدد بدست آمده است، گواه این است که به ازای هر تن محصول، میزان انرژی مصرف زیر استاندارد است؛ این درحالی است که حتی میزان‌مصرف آب، برق،بخار، گاز و گازوئیل از میزان استاندارد پایین تر است.
وی تصریح کرد: از ویژگی های چشمگیر مجتمع پتروشیمی تبریز، وسعت زیاد آن است. بخشی از این فضای وسیع برای توسعه آتی واحدهای صنعتی درنظر گرفته شده و بیش از یک چهارم مساحت مجتمع پتروشیمی برای ایجاد فضای سبز اختصاص یافته است.
وی ابراز کرد: از امتیازات بارز دیگر این مجتمع، استفاده از گاز طبیعی بعنوان سوخت و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده در داخل مجتمع می باشد.
مدیرعامل پتروشیمی تبریز با اشاره به اینکه اعتقاد به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست از سیاست های اصلی شرکت به شمار می رود، گفت: افزایش ظرفیت تولید به بیش از ۵.۲ برابر ظرفیت فعلی در یک افق ۵ساله مهمترین هدف توسعه ای پتروشیمی تبریز می باشد.

 

درفشی بابیان اینکه مجتمع پتروشیمی تبریز در خصوص پایش آلودگی های هوا اقدام به نصب و راه اندازی تجهیزات پیشرفته ای نموده است، خاطرنشان کرد: دستگاه های MRU_Varioplud جهت پایش دودکش کوره ها، دستگاه های Gasmet  جهت پایش آلاینده های هوای محیطی، سیستم دیتاگر جهت تجمیع کلیه داده های زیست محیطی مربوط به سیستم های پایش و اندازه گیری آلاینده های هوا و پساب جهت ارسال به اداره کل محیط زیست استان، سیستم های پایش آنلاین پارامترهای ذرات برای واحدنیروگاه، کوره خط و همچنین کوره زباله سوزی واحد بازیافت از جمله تجهیزات مجتمع پتروشیمی تبریز محسوب می شوند.
وی در پایان به فرآیند مدیریت اصولی پسماندها اشاره کرد و گفت: مطابق قانون مدیریت پسماندهاو آئین نامه اجرایی آن، فرآیند مدیریت پسماندها پس از انجام‌مراحل شناسایی و طبقه بندی پسماندهای تولیدی کلیه پسماندهای مجتمع کدگذاری گردیده و نحوه دفن آن ها به صورت پسماندهای قابل بازیابی، قابل فروش، قابل سوزاندن و قابل دفن مشخص می گردد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =