کد خبر : 42214
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

عضو هیات دانشگاه تبریز مطرح کرد؛

باید به سمت باروری ابرها حرکت کنیم

باید به سمت باروری ابرها حرکت کنیم
عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: برخلاف تصور عده‌ای که باروری ابرها را یک کار فانتزی می‌دانند، ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

به گزارش نگاه، احمد فاخری‌‎فرد در نشست بررسی چالش‌های و راهکارهای حل بحران آب در تالار شهید باکری تبریز اظهار کرد: متاسفانه تاکنون همیشه بجای حل مشکلات، دنبال مقصر بودیم و همیشه طبیعت را مقصر می‌دانیم و مدیریت ضعیف مصارف خود را گردن طبیعت انداخته‌ایم و هیچ وقت نپرسیدیم که چرا باید ۹۰ درصد از آب تجدید پذیر ما مصرف شود.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که اگر آب را از دست بدهیم، امنیت غذایی را نیز از دست خواهیم داد. لذا ما نباید از واردات برخی محصولات آب بر اکراه کنیم و باید تا زمانی که منابع آبی ما جان تازه بگیرد کشت این محصولات را انجام دهیم.

وی افزود: ما سا‌ل‌ها شعار دادیم و هیچ کدام از این شعار‌ها افاقه نکرده است. اگر بیش از حد از آب‌های زیرزمینی استفاده کنیم، هیچ جایگزینی برای این آب‌ها وجود ندارد و تا زمانی که آب در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار نگیرد، هیچ امیدی برای بهبود نیست.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب دانشکده‌ی کشاورزی دانشگاه تبریز با بیان اینکه کاهش مصرف آب کار ساده‌ای نیست، افزود: ما در بحث کاهش مصرف با مردم سروکار داریم و باید معیشت جایگزین تعیین شود.

 

وی در خاتمه اظهار کرد: برخلاف تصور عده‌ای که باروری ابرها را یک کار فانتزی می‌دانند، ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. عربستان کشوری است که به‌صورت محفیانه به باروری ابرها اقدام کرده و دلیل بارش باران و برف نیز همین موضوع است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 10 =