کد خبر : 10339
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۷:۴۶

ایجاد مدارس مهربانی برای دختران بازمانده از تحصیل در آذربایجان شرقی/ بانوان در حوزه صنایع دستی استان نقش آفرینی کنند

ایجاد مدارس مهربانی برای دختران بازمانده از تحصیل در آذربایجان شرقی/ بانوان در حوزه صنایع دستی استان نقش آفرینی کنند

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با حضور در تبریز گفت: این مدرسه که پیش از این در مناطق حاشینه نشین یکی از استان ها ایجاد شده بود الگوی موفقی در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل است و امید است این الگو را در نقاط مورد نیاز آذربایجان‌شرقی هم پیاده کنیم.      

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده با حضور در تبریز گفت: این مدرسه که پیش از این در مناطق حاشینه نشین یکی از استان ها ایجاد شده بود الگوی موفقی در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل است و امید است این الگو را در نقاط مورد نیاز آذربایجان‌شرقی هم پیاده کنیم.

 

 

ابتکار

 

به گزارش آوای سهند، “معصومه ابتکار” در کارگروه تخصصی امور بانوان و خانواده آذربایجان شرقی ، با بیان اینکه  بحث زنان و خانواده موضوعی است  که همه دستگاه ها اجرایی در قبال آن مسئولیت دارند ، گفت: با توجه به آمار ارائه شده ،۵۰ درصد از جامعه را زنان تشکیل می دهند و در نتیجه از سازمان های مربوطه  خدمت می گیرند پس به هر موضوعی که نگاه کنیم این قشر در آن نقش دارند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از تجربه کشور و دنیا در غالب فرهنگ ایرانی برای برنامه ریزی در امور بانوان و خانواده ، اذعان داشت: در شرایط دشوار و سخت اقتصادی کنونی که تحریم‌های ظالمانه‌ای مجددا تحمیل می‌شود، انتظارات و مطالبات مردم از دولت، کارآمدی در این شرایط و رعایت عدالت و انصاف است.

وی افزود: مردم در تلاش هستند تا با حداقل معیشت ملزومات زندگی خود را فراهم کنند که در این شرایط  توجه به برقراری عدالت یکی از مهمترین وظایف دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه جلب همکاری‌ سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد، اظهار داشت: ماده ۱۰۱ در قانون برنامه ششم و همچنین سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور، به صورت شفاف به عدالت جنسیتی اشاره می‌کند.

وی با اشاره به اینکه  ماده ۱۰۱ بر برنامه‌ریزی متعادل جنسیتی تاکید دارد تا دسترسی‌های برابر برای زنان و مردان در جامعه فراهم شود، افزود: در اسفند ۹۶ شاخص‌هایی را برای عدالت جنسیتی تعریف کردیم که امید است این شاخص‌ها نهایی شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در این بحث مبانی قانونی و اجتماعی وجود دارد که در همه ابعاد اقتصادی اجتماعی سیاسی و… رعایت آن الزام است، ادامه داد: در مورد عدالت جنسیتی هم مبانی قرآنی داشته و هم مبانی قانونی و اجتماعی داریم و ضروری است که برای جایگاه “زنان و مردان” در همه ابعاد با نگاهی متعادل برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه  موضوع بازماندگی از تحصیل دختران  آسیب‌های جدی همانند ازدواج زود هنگام  را برای آنها به همراه دارد، اذعان داشت:  بررسی این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفته است زیرا نیازمند برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه هستیم تا این مشکل را حل کنیم، البته ممکن است برخی پسران هم درگیر بازماندگی از تحصیل به دلیل نبود امکانات باشند ولی در حال حاضر بیشتر دختران را شامل می شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه‌ای با نام “مهربانی” در یکی از مناطق حاشیه‌ای برای کودکان بازمانده از تحصیل، گفت: این مدرسه الگوی موفقی از مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی در حوزه کودکان بازمانده از تحصیل بوده و امید است این الگو را در نقاط مورد نیاز آذربایجان‌شرقی هم پیاده کنیم.

ابتکار  آموزش مهارت‌‌های  از سنین پایین را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت:  با توجه ویژه به این موضوع بسیاری از مشکلات اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد، از این رو در این رابطه برای ارائه‌ی آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج تقسیم کار شده است.

وی به اهمیت اجرای طرح “تاب آوری زنان” نیز اشاره کرد و گفت : این طرح در ایجاد توانمندی درونی و خودباوری در زنان بسیار تاثیرگذار است که دور اول آن در مناطق آسیب‌پذیر اجرا شد.

وی با اشاره به اهمیت توان‌افزایی زنان و دخترانی که نیاز به اشتغال دارند، بیان کرد: موضوع توان‌افزایی زنان از جمله مسائل مهم و حیاتی است تا زنان و دختران مهارت‌های لازم را داشته باشند. این موضوع در استان شروع شده و امید است دستگاه‌ها و بخش خصوصی در این رابطه هم‌افزایی داشته باشند.

وی در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: در این رابطه ستاد ملی زنان سرپرست خانوار فعال بوده و در بودجه سال‌جاری، ۲۳۰ میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار پیش بینی شده که پیگیر تخصیص آن هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ظرفیت والای استان از نظر سرمایه انسانی و اجتماعی، تاکید کرد: انتظار داریم که آذربایجان‌شرقی به ویژه در موضوعات اجتماعی، زنان و خانواده و… پیشگام و پیشرو باشد.

وی همچنین  به ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود : بانوان در این حوزه هم می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

ابتکار در انتها تدوین سند توسعه ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان را از جمله برنامه‌های مهم خواند و خاطر نشان کرد: کارهای اولیه این سند نهایی شده است و امید دارم بتوانیم سند را به نتیجه برسانیم تا برنامه ای برای پیشبرد وضعیت زنان استان باشد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =