کد خبر : 4568
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۷:۳۶

ایجاد سایت گلخانه در ۱۷۴ هکتار از منطقه آزاد ارس

ایجاد سایت گلخانه در ۱۷۴ هکتار از منطقه آزاد ارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ایجاد سایت گلخانه در سطح ۱۷۴ هکتار در این منطقه خبر داد و گفت: از این میزان ۱۲۴ هکتار با فناوری ایرانی و ۵۰ هکتار با فناوری هلندی ایجاد شده است. به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، محسن خادم عرب باغی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از ایجاد سایت گلخانه در سطح ۱۷۴ هکتار در این منطقه خبر داد و گفت: از این میزان ۱۲۴ هکتار با فناوری ایرانی و ۵۰ هکتار با فناوری هلندی ایجاد شده است.

به گزارش نگاه به نقل از ایرنا، محسن خادم عرب باغی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه این منطقه به علت وجود رودخانه ارس، برای توسعه کشاورزی مناسب و مساعد است، افزود: در طول این رودخانه باغ های زیادی ایجاد شده و روزانه ۱۵ تا ۲۰ کانتینر محصولات باغی و گلخانه ای به کشورهای سی آی اس(همسود) صادر می شود.
وی اظهار کرد: حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای احداث گلخانه با فناوری هلندی در این سایت هزینه شده و ۲۰۰ هکتار زمین نیز برای توسعه آن واگذار و زیرساخت های آن نیز تکمیل شده تا با همین فناوری توسعه یابد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این زمینه در این منطقه توجیه پذیر است، یادآوری کرد: هم اکنون جلفا در رابطه با کشاورزی به ویژه تولید زردآلو حرفی برای گفتن در سطح کشور دارد و در این رابطه حدود یک هزار هکتار باغ زردآلو در ۲ سال گذشته احداث شده است.

عرب باغی ادامه داد: در کنار احداث این باغ ها، صنایع تبدیلی کشاورزی و سردخانه با ظرفیت تا ۳ هزار تن احداث شده است.
وی با دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه آزاد ارس اظهار کرد: با تمام توان از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت می شود، زیرا که این صنایع ارزش افزوده زیادی ایجاد و انگیزه کشاورزان برای بهره برداری از زمین های بلااستفاده افزایش می یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه پدیده تگرگ بیشتر روی می دهد، یادآوری کرد: بیشتر اراضی این منطقه به دستگاه های ضد تگرگ مجهر شده و باغات از این بلای طبیعی مصون نگه داشته می شود.
خادم عرب باغی با اشاره به اینکه با واگذاری زمین به شرکت دانش بنیان سازنده دستگاه های ضد تگرگ، این دستگاه ها در این منطقه ساخته می شود، افزود: ۲۵ دستگاه ضد تگرگ برای منطقه گلفرج و گردیان در نظر گرفته شده که این دستگاه ها به تدریج نصب می شود.

وی گفت: در سه سال اخیر ۱۴ دستگاه ضد تگرگ با اعتبار پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در باغ های دشت گردیان نصب شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از نصب هشت دستگاه ضد تگرگ جدید در هفته پیش رو خبر داد و اظهار کرد: برای نصب بقیه دستگاه ها سه میلیارد و ۴۸۸ میلیون ریال هزینه می شود و این تعداد دستگاه، مساحت ۸۰۰ هکتار از اراضی دشت گلفرج را پوشش می دهد.
خادم عرب باغی، افزود: در این راستا ۵۰ درصد از هزینه خرید و نصب دستگاه های ضد تگرگ توسط این سازمان تامین شده و بقیه توسط شرکت تعاونی تولیدی روستایی شاهمار مزرعه ارس و شرکت تعاونی تولیدی کشاورزی مهر یک جلفا هزینه شده است.
سامانه ضد بارش تگرگ با استفاده از گاز مایع، بر اثر شلیک‌های پی در پی و با ایجاد ارتعاش های صوتی و حرارتی، سلول‌های هسته مرکزی مولکول تگرگ را در داخل ابر تگرگ زا شکسته و به باران تبدیل می کند.
با این امکان قبل از بارش تگرگ و با پیش‌بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها، با تبدیل تگرگ به باران از خسارت های احتمالی پیشگیری می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، توسعه فعالیت های کشاورزی را جزو استراتژی های برتر این سازمان اعلام کرد و گفت: هم اکنون کشت گندم و سایر محصولات کشاورزی پیگیری و توسعه می یابد.
عرب باغی افزود: در طول ۲۴۰ کیلومتر از مسیر رودخانه ارس تا خداآفرین که قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی را دارد، باغ های انگور و انجیر ایجاد می شود.
به گزارش ایرنا منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس در آذربایجان شرقی (شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداآفرین) و شمال غرب ایران واقع شده ‌است.

بنا بر ارزیابی‌های انجام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.
این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای ۵۱ هزار هکتار وسعت است.

شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای ۱۰۰ ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران پس از فرودگاه‌های تهران مطرح است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × یک =