کد خبر : 14556
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

از عبرت های پلاسکو در تبریز تا اخطارهایی ارسالی به پاساژ ها

از عبرت های پلاسکو در تبریز تا اخطارهایی ارسالی  به پاساژ ها

به گزارش از آوای سهنددبه نقل از تبریز بیدار، جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز در محل عمارت شهرداری تبریز به ریاست شکور اکبرنژاد برگزار شد. دستور جلسه اول بررسی نامه شماره ۳۶۶۸۵ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۰ مورخه ۹۸/۰۲/۰۳ شورای شهر تبریز بود. اصرار شورا بر نظر خود در

به گزارش از آوای سهنددبه نقل از تبریز بیدار، جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز صبح امروز در محل عمارت شهرداری تبریز به ریاست شکور اکبرنژاد برگزار شد.

دستور جلسه اول بررسی نامه شماره ۳۶۶۸۵ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۰ مورخه ۹۸/۰۲/۰۳ شورای شهر تبریز بود.

اصرار شورا بر نظر خود در خصوص  جبران ضرر و زیان یک پروژه مشارکتی

در نامه فرمانداری آمده بود:  باتوجه به اینکه در مقررات حاکم مجوری برای جبران ضرر و زیان پروژه مشارکتی در قالب معافیت از پرداخت قسمتی از عوارض ابقای اعیانی های تجاری پیش بینی نشده است، لذا مصوبه مذکور موجه به نظر نمی رسد.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در این خصوص گفت:  این موضوع برمیگردد به ۲۰ سال پیش . حتی شهرداری برای جبران خسارت این فرد ، ۱۰ درصد هبه کرده است. اگر به ماده ۷۷ هم ارجاع شود، مشکلی حل نمیشود و به نظرم شورا باید در نظر خود اصرار کند.

پس از رای گیری شورا بر نظر خود اصرار کرد.

موضوع داغی به نام کرایه تاکسی ها / کنایه نماینده فرماندار بر شورانشینان

دستور جلسه دوم امروز بررسی نامه شماره ۳۴۸۴۶ فرماندار مورخه ۹۸/۰۲/۱۵ در خصوص مفاد مصوبه ۱۲۱ مورخه ۹۸/۰۲/۰۸ شورای شهر تبریز بوده که اینگونه آمده بود: در خصوص افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی ها ، باید مبلغ رند شود و در ضمن تنها ۲۰ ذرصد نسبت به قیمت کرایه سال ۹۷ افزایش یابد.

فریدون بابایی اقدم در این مورد بیان داشت: روز تصویب این افزایش ۲۵ درصدی من گفتم که فرمانداری تصویب نخواهد کرد. اگر میخواهیم به رانندگان تاکسی خدمت کنیم، راهش افزایش کرایه ها نیست. باید موقع تصویب لایحه ها طوری تصمیم بگبریم که فرمانداری برنگرداند.

ابراهیم تقی پور نیز اظهار داشت: در سال های گذشته تابلوهای کرایه مصوب شورا را نصب می کردیم اما در عمل اتفاق نمی افتاد. موضوع عدم کنترل برای انجام این کرایه ها است. این افزایش ۲۵ درصدی براساس بازدید میدانی کارشناسان کمیسیون انجام شده است.

سونیا اندیش نائب رئیس شورا نیز طی سخنانی گفت:  قبلا بدعت هایی گذاشته شده است و اصلا به کرایه های تابلو ها عمل نشده است. این ۲۵ درصد افزایش درمقایسه با افرایش قیمت ابزار و لوازمات تاکسی ها بازهم زیاد نیست. باید به این مصوبه خود اصرار کنیم.

شهرام دبیری در ادامه جلسه گفت: هم حرف فرمانداری قانونی است و هم تصمیم ما بر افزایش نرخ کرایه، اگر قرار باشد طبق گفته فرمانداری عمل کنیم، باید به رانندگان تاکسی سوبسیت دهیم.

محمدباقر بهشتی در دفاع از افزایش کرایه ها اذعان کرد: ما باید مصوبه قبلی را به اضافه رند کردن عمل کنیم. الکترونیکی کردن کرایه ها هم شعار است. افزایش نرخ کرایه در حد نرخ تورم،قانونی است. نگاه دولت از بالابه پایین است تا بتوانند نرخ تورم را کنترل کند. اما نگاه ما بر اساس واقعیت است.

در ادامه تقی زاده نماینده فرمانداری در جلسه شورا گفت:  مشکل این است که فردی که برای کرایه تاکسی تصمیم میگیرد، اصلا تاکسی سوار نمی شود.

در ادامه اندیش بیان داشت: موضوع رند کردن اصلا مبنای قانونی ندارد چون الان در تهران کرایه ها الکترونیکی داده می شود و رانندگان هم پول خرد دارند و هیچ مشکلی پیش نمی آید.

چالش بر سر افزایش و رند کردن

مسعودی ریحان در انتقاد از غیبت مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: بهتر بود مدیرعامل تاکسیرانی اینجا حضور داشتند و نظر می دادند. ایشان نه موقع تصویب اینجا بودند نه الان.

در ادامه معاون حمل و نقل شهرداری تبریز اظهار کرد: اینکه گفته شود نظارتی وجود ندارد،کم لطفی است. ما براساس واقعیت تصمیم گرفته ایم. ۹۰۰ دستگاه از خودرو ها به صورت آزمایشی از سیستم الکترونیکی استفاده می‌کنند و تا تیرماه سعی میکنیم در همه خودروها از این سیستم استفاده کنیم.

افزایش زوری کرایه یا حمایت؟

بهشتی مجددا در دفاع مجدد از تصمیم شورا گفت: اینکه گفته می‌شود نسبت به مرایه سال قبل تصمیم گرفته شود، باید بگوییم اصلا قیمت سال قبل نیز واقعی نیست.

در ادامه شکور اکبرنژاد رئیس شورا خطاب به اشرف نیا از موافقین اصلی این طرح گفت:لطفا کرایه ها را رند کنید.  اشرف نیا هم در پاسخ گفت: هم رند می‌کنیم و هم افزایش می‌دهیم.

اندیش خطاب به قائم مقام تاکسیرانی اظهار کرد:  ۹۰۰ دستگاه خودرو در میان ۱۱هزار خودرو اصلا برای طرح آزمایشی قابل قبول نیست. الان همه دستفروش ها کارت خوان دارند ، نیازی به انجام طرح آزمایشی نیست.اصلا شهرداری از تاکسیرانی حمایت می کند؟ آیا گذاشتن کارد به گلوی تاکسیرانی و افزایش زوری قیمت، به معنی حمایت است؟

شهین باهر در واکنش به این اظهارات اندیشگفت: شورای شهر تصمیم به افزایش کرایه گرفته است و ما هیچ کاردی به گلو نمی گذاریم.

تقی پور هم اذعان کرد: ما براساس واقعیات این تصمیم را گرفته ایم و پیشنهاد من اصرار بر مصوبه شورا است.

وی همچنین تقی پور خطاب به تقی زاده نماینده فرماندار گفت: فرض کنیم حرف فرمانداری را تصویب کردیم ، شما با چه ابزار نطارتی میخواهید قیمت های موجود را کاهش دهید؟ الان در بیرون کرایه ها گرفته می شود ما تازه میخواهیم تصمیم بگیریم. واقعا خنده دار است.

اشرف نیا بار دیگر سرسختانه از تصمیم شورا حمایت کرده و گفت: عقل ما ناقص نیست که از مصوبه خود عقب برویم. اصلا معیار و مبنای ما قیمت سال قبل نیست. ما ۱۳ نفر اینجا ننشسته ایم که یک نفر برای ما تصمیم بگیرد و سرنوشت شهر را تغییر دهد. نظر ما بر اصرار مصوبه خودمان است.

در نهایت اعضای شورا بر مصوبه خود اصرار کرده  و رند کردن کرایه ها تصویب شد.

دستور جلسه سوم بررسی نامه شماره ۴۳۸۸/۴ مورخه ۹۸/۰۱/۲۹ شهرداری تبریز در خصوص معرفی ۲ نفر از اعضای شورا جهت شرکت در جلسات شورای سیاستگذاری رسانه ای بود که با رای اعضا دبیری و صادق زاده انتخاب شدند.

دستور جلسه چهارم بررسی نامه شماره ۷۲۸۷/۳۷ مورخه ۹۸/۰۲/۱۲ شهرداری تبریز در خصوص شرکت شهردار تبریز در همایش دولت محلی شهرداری ( شهر چونگچینگ چین ) که مصوب شد فقط هزینه های بلیط داده شود.

دستور جلسه پنجم نیز نطق  تقی‌پور در خصوص آتش‌نشانی (به مدت ۱۰ دقیقه) بود.

تقی پور در این نطق خود گفت: واقعا باید از زحمات و تلاش های مامورین آتش نشانی تشکر کرد.تا زمانی که در محله حادثه قرار نگیریم ، زحمات این عزیزان را درک نمی کنیم. مصوب بود که ۳ درصد از هزینه های اخذ پروانه به تجهیز آتش نشانی اختصاص یابد.این امکانات جزو اولیه های مورد نیاز این عزیزان است.

عبرت های پلاسکو در تبریز

وی ادامه داد: باید موضوعات مربوط به حادثه ساختمان پلاسکو بررسی شود چون هر لحظه امکان بروز چنین حوادثی در شهر ما وجود دارد. زبان از تشکر این عزیزان بابت زحماتشان قاصر است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: باید بازار به محل تکفروشی تبدیل شود و مخصوصا وجود لوازم قابل اشتعال یکی از تهدیدات در بازار و دلیل ایجاد آتش سوزی است. بازار تبریز متعلق به جهان است و باید تدابیر لازم برای بیمه این واحد صورت گیرد. طبق قانون اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از خطر(آتش سوزی) بر عهده شورای شهر است.

اخطار به پاساژها داده شده بود

در ادامه شهردار تبریز اظهار داشت: در بحث ایمن سازی، تکلیف دستگاه ها مشخص است. شهرداری همان زمانی که آقای تقی پور هشدار دادند، به پاساژ ها اخطار لازم را داده بود. انجام بعضی از کارها در بازار نیاز به همکاری هیئت امنا و بازاریان دارد. مدیریت بازار صد در صد برعهده سازمان میراث فرهنگی است.

هلی کوپتری که نبود…

شهین باهر ادامه داد: بازاریان نباید از مغازه بعنوان انباری استفاده کنند.باید در بازار نگهبان وجود داشته باشد. اگر هلیکوپتر داشتیم، بهتر می توانستیم کمک کنیم. در شب آتش سوزی همه امکانات شهرداری و آتش نشانی در محل بود.

وی تصریح کرد: امدادرسانی در پلاسکو تهران راحت تر از بازار تبریز است چون دسترسی راحت است.

شهین باهر خاطر نشان کرد: مغازه های بازار مشروطه ، صدرا و صاحب الامر را عادلانه و با مشورت هیئت امنای بازار در اختیار بازاریان خسارت دیده قرار می دهیم.

سیم کشی های کربلا در تبریز

در ادامه مسعودی ریحان اظهار کرد:  تقریبا تمامی مغازه ها و کالاها آتش گرفته است. با این مدیریت واقعا خداوند ما را نگه میدارد.چرا باید تیمچه ها نگهبان نداشته باشد. سیم کشی های بازار مانند سیم کشی های شهر کربلا است.

درخواست تبدیل وضعیت آتش نشانان شرکتی

در ادامه قلیزاده  مدیرعامل سازمان آنشنشانی تبریز در تشریح حادثه آتش سوزی بازار تبریز اظهار داشت: طبق اعلام اولیه مردم به سازمان ، بازار شمس را گزارش داده بودند اما بعدا اعلام مجدد دادند که بازار تبریز محل آتش سوزی است.نیروهای ما از لحظه اول حاضر بودند و از ۷ نقطه برای خاموشی آتش اقدام کردند.

وی افزود: سعی ما این بود که آتش به سایر سراها سرایت نکند این مهار چهار ساعته واقعا بی نظیر بود و من دست تک تک آتش نشان را می بوسم.گاها در این موارد مردم کم لطفی می‌کنند و با ما همکاری نمی کنند. از نماینده ولی فقیه ، آقای شهردار ، ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی واقعا تشکر می‌کنم.

وی به مشکل استخدامی برخی نیروهای آتش نشانی اشاره کرده و گفت: تعدادی از پرسنل ما، شرکتی هستند. خواهش میکنم اگز مقدور باشد، این عزیزان تبدیل وضعیت شوند.

طعنه بابایی به رسانه ملی و مسئولین احساسی که زورکی نگران بودند

بابایی اقدم هم به صدا و سیما تاخته و گفت: از رسانه ملی گلایه دارم که انگار نه انگار در بازار تبریز این آتش سوزی اتفاق افتاده است. واقعا از رشادتهای آتش نشان ها تشکر میکنم که از ابتدای سال (از سیل تا کنون) واقعا زحمت کشیده اند.

وی افزود: ظاهرا فضای مدیریتی استان، احساسی است ، نیازی نبود خیلی از مسئولین در صخنه حاضر باشند و خود را نگران نشان دهند.این مسئولین باید بجای حضور زورکی در صحنه ، قبل از اتفاق آتش سوزی اقدام می‌کردند.اینکه بگوییم در حیطه اختیارات ما نیست، قابل قبول نیست.من بعنوان شورا از مال باختگان عذرمیخواهم.

بابایی اقدم اذعان داشت: در بازار مدیریت دوگانه وجود دارد و باید میراث فرهنگی نیز اینجا حضور داشت

در پایان این جلسه از پرسنل آتش نشانی تجلیل به عمل آمد.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =