کد خبر : 6685
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۸:۲۱

از آرزوی قطب سوم خودروسازی تا غصه ی ناتمام ماشین سازی!

از آرزوی قطب سوم خودروسازی تا غصه ی ناتمام ماشین سازی!

هر چند استاندار جدید در جهت ایجاد موج رونق در صنعت استان به خصوص در صنعت خودرو سازی چشم اندازی مناسبی نمایش داده است اما وضعیت سالهای اخیر به خصوص در سال ۹۶ ، از لزوم حل مشکلات بانکی، مالیاتی و قوانین دست پا گیر از واحد های صنعتی خرد و کلان خبر می دهد.

هر چند استاندار جدید در جهت ایجاد موج رونق در صنعت استان به خصوص در صنعت خودرو سازی چشم اندازی مناسبی نمایش داده است اما وضعیت سالهای اخیر به خصوص در سال ۹۶ ، از لزوم حل مشکلات بانکی، مالیاتی و قوانین دست پا گیر از واحد های صنعتی خرد و کلان خبر می دهد.

از آرزوی قطب سوم خودروسازی تا غصه ی ناتمام ماشین سازی!
   

عقربه های ساعت لحظات پایانی سال ۹۶ را طی می کند و سالی دگر به تاریخ پیوست سالی که با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نوید کار و رونق در بخش اقتصاد مملکت را می داد. در این میان به دلیل زیر ساخت ها فنی و انسانی مناسب صنعت در آذربایجان شرقی در این گزارش نگاهی به مهمترین رویداد های اقتصادی استان در بخش صنعت خودروسازی آذربایجان شرقی انداخته ایم.

آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی که داشته همپای ورود تکنولوژی های صنعتی به ایران در صدر مکان هایی در کشور ما بوده که مهیای ایجاد زیر ساخت های صنعتی بوده است که ایجاد شهرک صنعتی بزرگ خودروسازی در منطقه قراملک و توسعه آن توسط مردم سخت کوش و متخصصان این دیار، تبریز را یکی از قطب های صنعتی ایران معرفی کرده است. البته به دلیل سیاست های اشتباه و بی توجهی ها، حال این مجموعه های صنعتی روز به روز به وخامت نهاد تا جایی که تبریز که روزگاری به عنوان دومین قطب خودروسازی کشور معرفی می شد امروز استاندار جدیدش دور نمای قطب سوم خودرو سازی را بر این صنعت این خطه در سر می پرواند. آنچه در این سالها توانسته علیرغم بی مهری ها صنعت را در دیار آذربایجان سر پا نگه دارد بی شک تلاش بی وقفه و مشفقانه کارگران این وحدهای صنعتی بوده است.

در ادامه با ذکر نام برخی واحدهای صنعتی بزرگ استان نگاهی گذرا به وضعیت صنعت استان در سال ۹۶ خواهیم انداخت.

ماشین سازی؛ همچنان بلاتکلیف/ دعا کنیم مدیر تبریزی تهران نشین برود!

سال ۹۶ در حالی برای ماشین سازی تمام می شود که دکمه ی خصوصی سازی همچنان روی فروش این کارخانه به بخش خصوصی گیر کرده است. تیرماه سال جاری بود که پس از نشستن غبار گرد و خاک انتخابات ریاست جمهوری، نامه ۶ نماینده تبریز به روحانی منتشر شد که در این نامه از روحانی خواسته شده بود که با دستور خود ماشین سازی را به شستا واگذار کند جالب اینجاست وقتی نمایندگان در حال پیگیری این نامه بودند ناگهان خبر فروش کارخانه به شخصی به نام شریعت زاده منتشر شد. فردی که سابقه آنچنانی برای تصدی کارخانه ماشین سازی به این عظمت را نداشت. در ادامه دستور روحانی هم برای واگذاری نگین صنعت آذربایجان به شستا رسید اما باز هم پوری حسینی با این استدلال که این دستور با قانون  منافات دارد از اجرای آن سر باز زد هر چند به گفته پزشکیان این مشکلات قانونی در برنامه ششم مرتفع شد اما استعفای عبدالعلیزاده  از هیأت مدیره شستا  در دولت دوازدهم مانعی برای به کرسی نشاندن حرف  نمایندگان تبریز شد. البته قصه شریعت زاده و ماشین سازی به همین جا ختم نشد و خریدار نتوانست تعهدات ابتدایی را اجرا کند و بازهم کارخانه در اختیار  وزارت اقتصادقرار گرفت هر چند به لحاظ ساختاری کارخانه همچنان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد قرار داشت. پس از چندی خبر واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد به شستا منتشر شد و عملا با این کار ماشین سازی در زیر مجموعه شستا قرار می گرفت. با این وجود سازمان خصوصی سازی با وجود مخالفت همگان بر واگذاری آن به بخش خصوصی اصرار ورزید. بهمن ماه نامه از سوی شریعتمداری خطاب به کرباسیان وزیر اقتصاد منتشر شد که در این نامه از وزیر اقتصاد خواسته شده بود که با توقف واگذاری ماشین سازی، این کارخانه به سازمان گسترش بازگردد تا با نوسازی آن طی چند سال مقدمات واگذاری بهتر فراهم شود. نامه ای که با گویا با مخالفت ضمنی دوباره آقای خصوصی سازی روبرو شده است. چرا که پیش از این نعمت زاده وزیر پر سابقه دولت یازدهم این مساله را مطرح کرد اما تنها دقایقی پس از اظهارات نعمت زاده تبریزی، پور حسینی تبریزی با آن مخالفت ورزید!

Image title

آنچه در این مشخص است  ماشین سازی در حالی سال ۹۶ را به پایان می رساند که قصه ی کش دار ۱۳ ساله خصوصی سازی عملا چرخ های این واحد استراتژیک تولیدی و زیر ساختی کشور را متوقف کرده است موضوعی که گویا با رفتن پور حسینی از خصوصی سازی رفع می شود!

گره ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی باز شد

سال ۹۶ ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی سالی پر حادثه برای ماشین الات صنعتی تراکتور سازی بود. قصه واگذاری تلخ این واحد صنعتی در حالی در سال ۹۶ تقریبا ختم به خیر شد که در هیاهوهای انتخاباتی عکس پلمپ این واحد صنعتی در رسانه های منتشر شد و به عنوان یکی از دهها واحد صنعتی بحران گرفته در پس طوفان رکود  در دولت یازدهم مطرح گشت، هر چند مسئولین امر این اتفاق را تکذیب کردند و حتی با گفتن اینکه واگذاری نامناسب در دولت نهم موجب این مساله شده قصد از زیر در رفتن از پاسخگویی شدند اما وضعیت بحرانی این واحد صنعتی مساله ای نبود که بتوان آن را کتمان کرد.

Image title

البته با دستورات مسئولین قضایی و آمادگی شرکت تراکتور سازی، با اعلام ورشکستگی ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی بار دیگر در بهمن ماه پلمپ شد و برای انتقال به شرکت تراکتور سازی آماده شد که با موافقت کارگران این واحد صنعتی؛ ماشین الات صنعتی پس از ده سال واگذاری نا موفق بار دیگر به شرکت تراکتورسازی ملحق شد.

تراکتور سازی و بلایی به نام تعرفه پایین واردات

تراکتور سازی تبریز در سالهایی که بحران رکود و تورم گرفتار واحدی صنعتی شد تونست با مدیریت قابل توجه از پس این طوفان ها تا اندازه ای بگذرد. هر چند تشدید واردات تراکتورهای خارجی با تعرفه ۵ درصد در سال ۹۶ از جمله اتفاقات تلخی است که به جای تراکتور افتاده است. این در حالی است این شرکت بزرگ صنعتی با زیر مجموعه هایش جایگاه قابل توجهی در صنعت خودرو سازی کشور دارد.

ابراهیمی مدیر عامل شرکت در گفتگو های جداگانه با مقایسه تعرفه ۵ درصدی تراکتور و ۱۵۰ دردصدی خودرو، خواستار توجه ویژه مسئولین کشور برای مقابله با این مساله شد. خبر تفاهم نامه شرکت تراکتور با کشور نامیبیا از جمله اتفاقات مثبت برای صادارات محصولات این کشور به خارج از کشور در سال ۹۶ بود. با این وجود خطر واردات همچنان فخر صنعت آذربایجان را تهدید می کند.

هیأت مدیره جدید در فکر روغنکاری بلبرینگ سازی تبریز

محصولات بلبیریگ سازی به دلیل کابردهای فراوانی که در صنایع مختلف دارد جایگاه ویژه در صنعت کشور دارد که متاسفانه این واحد صنعتی هم به دلیل واگذاری نامناسب و رکود فزاینده با مشکلات عدیده ای ربرو شد تا جایی که مسئولین این شرکت با تعطیلی تولید با واردات محصولات بی کیفیت با برند بلبرینگ سازی تبریز اقدام می نمود! که در نهایت با تجمع های چند باره کارگران در آستانه شب عید سال ۹۶، این واحد صنعتیبه هیأت ورشکستگی تحویل داده شد که انتخاب هیأت مدیره جدید که متشکل از مدیران نام آشنای دولتی استان از جمله اتفاقات برای بلیرینگ سازی بود.

پای ام جی در تبریز باز شد

در روزهایی که رکود و تعطیلی واحدی صنعتی در کشور و خصوصا تبریز اتفاقت تلخی برای صنعت رقم می زد، خبر راه اندازی خط مونتاژ خودرو انگلیسی ام جی ۳۶۰  در تبریز از جمله اتفاقات مثبت خودرو سازی استان بود. خودروی MG۳۶۰ محصول انگلستان با استاندارد یورو ۵ و مشارکت شرکت خودروسازی شانگ‌های موتور چین و ایران خودروی آذربایجان  روانه بازار شد.

ایران خودرو و سایپا آذربایجان یا مونتاژ قطعات خارج از آذربایجان

این دو غول صنعتی در تبریز در حالی حضور دارند که وضعیت تولیدات آنها در تبریز خبر از مونتاژ کاری صرف قطعات می دهد این در حالی است واحد های کوچک قطعه سازی در استان که حجم قابل توجهی از اشتغال استان را به خود اختصاص می دهد و اندکی تغییر در سیاست های منطقه ای می تواند راهگشای اشتغال در استان باشد.

از تغییر مدیر عامل آمیکو تا همایش قطعه سازی تبریز ۲۰۱۸

در کنار اتفاقات مطرحی که در شرکت های ذکر شده در سال ۹۶ اتفاق افتاد، تغییر مدیر عامل آمیکو و برپایی همایش بزرگ قطعه سازی و خودرو سازی به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ در تبریز و اظهار نظر استاندار برای تلاش در جهت ایجاد قطب سوم صنعت خودرو در تبریز  از جمله اتفاقات مطرح در صنعت خودرو سازی استان بود.

صادقیان که پیش از مدیر عامل ایران خودرو تبریز و قائم مقام شرکت هواپیمایی آتا را در کارنامه داشت، تصدی کارخانه بحران گرفته آمیکو را برعهده گرفت تا شاید بتواند اتفاقات خوبی در آینده برای این شرکت بزرگ صنعتی در آذربایجان رقم بزند.

همایش قطعه سازی هم در حالی برگزار شد که بسیاری از صنعتگران حاضر در این همایش از رکود، مشکلات بانکی و بحران ماشین سازی تبریز یاد کردند.

اظهار نظر استاندار هم در حالی است که در سالهای اخیر مدیران برجامی هر از گاهی از حضور یک برند آلمانی در صنعت خودرو سازی کشور خبر دادند. مساله ای که گویا تنها خبر بود و این مساله را هم در ادامه دستاوردهای تقیربا هیچ برجام باید اضافه کنیم. هر چند استاندار جدید در جهت ایجاد موج رونق در صنعت استان به خصوص در صنعت خودرو سازی چشم اندازی مناسبی نمایش داده است اما وضعیت سالهای اخیر به خصوص در سال ۹۶ ، از لزوم حل مشکلات بانکی، مالیاتی و قوانین دست پا گیر از واحد های خرد خبر می دهد. حل این مشکلات در کنار عملی شدن وعده ها می تواند دستاورد قطب سوم صنعت خودرو سازی را عملی سازد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + 7 =