کد خبر : 16174
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

ابراز نگرانی عضو شورای اسلامی شهر تبریز از افول سرمایه اجتماعی

ابراز نگرانی عضو شورای اسلامی شهر تبریز از افول سرمایه اجتماعی

 عضو شورای اسلامی شهر تبریز افول سرمایه اجتماعی در کشور را یکی از مهمترین موانع رشد و توسعه خواند. به گزارش آوای سهند، ” سعید نیکوخصلت” که به منظور بازدید از مراکز مختلف علمی و خدماتی کشور کانادا به مدت یک ماه از شورای اسلامی شهر تبریز مرخصی گرفته و با هزینه شخصی در این

 عضو شورای اسلامی شهر تبریز افول سرمایه اجتماعی در کشور را یکی از مهمترین موانع رشد و توسعه خواند.

به گزارش آوای سهند، ” سعید نیکوخصلت” که به منظور بازدید از مراکز مختلف علمی و خدماتی کشور کانادا به مدت یک ماه از شورای اسلامی شهر تبریز مرخصی گرفته و با هزینه شخصی در این کشور حضور یافته بود؛ در جمع خبرنگاران به تشریح برداشت های خود از دلایل رشد و پیشرفت این کشور پرداخت.

وی در ابتدا با ارایه گزارشی از شهرها و مراکزی که در مدت یک ماه حضورش در کانادا بازدید کرده بود؛ اظهار داشت: در این سفر بیشتر به دنبال این موضوع بودم که این کشورها برای رسیدن به این رشد و پیشرفت چه مسیرهایی را طی کرده اند و از این حیث به نتایج بسیار جالبی نیز دست پیدا کردم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: “قانون” کامل ترین و مقدس ترین پیمان نامه مورد احترام در این کشورهاست و همگی رعایت قانون را امری مقدس و حیاتی و قابل احترام می دانند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه در کشورمان قانون گریزی در برخی موارد فرهنگ شده و هر کسی بتواند مسیر قانون را دور بزند در واقع “زرنگی” کرده است؛ در حالی اصلا این طور نیست!

نیکو خصلت اذعان داشت:  “دانشگاه، بانک و قوه قضاییه” ، سه رکن توسعه و پیشرفت در چنین کشورهایی است، دانشگاه ها از لحاظ تولید علم و ایده پردازی، بانک ها ایجاد تحرک در اقتصاد و سرمایه گذاری و قوه قضاییه نیز برخورد با قانون گریزی و هر گونه تخلف زمینه رشد و شکوفایی در چنین کشورهایی را پدید آورده اند.

وی ارتباط صنعت و دانشگاه را در کشور کانادا بسیار جالب و در نوع خود کم نظیر خواند و افزود: ارتباط تعریف شده بسیار خوبی بین صنعت و دانشگاه در این کشورها ایجاد شده است به نوعی که صنایعی که از ظرفیت دانشگاه ها بهره ببرند از معافیت های خاصی نیز بهره می برند و این زمینه ساز حضور دانشگاهیان در صنایع است.

وی افزود: اگر این ارتباط صنعت و دانشگاه در کشورمان نیز برقرار شود بی تردید با توجه به نیروهای جوان و تحصیلکرده و دانشگاهی کشورمان صنایع می توانند از این فرصت های بهره ببرند در حالی که هم اکنون این طور نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز یکی دیگر از نکات جالب در کشور کانادا را ارزیابی “کَمی” مدیران به خصوص در حوزه شهری خواند و اظهار داشت: در کلانشهر های کانادا شهرداران بر اساس شاخص های “کَمی”  ارزیابی و درجه بندی می شوند به عنوان مثال مقرر می گردد شهردار باید فضای سبز را از متراژ مشخصی به متراژ دیگری افزایش دهد البته در زمان مشخص اگر این اتفاق افتاد شهردار درجه لازم را اخذ می کند.

وی ادامه داد: این نوع ارزیابی ها امکان انتخاب درست را به مردم می دهد و مدیران نیز در مسیر تحقق مقادیر “کَمی” مشخص شده رقابت می کنند.

نیکوخصلت در ادامه نبود احزاب فعال و مطالبه گر را از دیگر ضعف های موجود در کشورهای در حال توسعه خواند و افزود: احزاب در کشورمان کپی هستند و هیچ گاه احزاب ارجینال و اصل در کشورمان نداشته ایم و این ضعف بسیار بزرگی برای مطالبه گری نیازها و بیان نقدها است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به انتقادها و اطلاع رسانی های صورت گرفته از سوی آژانس خبری تحلیلی نصر پیرامون قطع درختان اظهار داشت: چرا چنین انتقادهایی به نتیجه نمی رسند دلیل اصلی اش نبود احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی پر قدرت است؛ آیا از نصر به عنوان یک رسانه منتقد و جریان ساز در این حوزه تقدیر شد؟

نیکو خصلت در ادامه شهر را موجودی زنده خواند که نیاز به حیات دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ما در تبریز با شهری سر و کار داریم که در بستر بیماری است و در برخی مواقع نیز اشتباهی جراحی شده است و این عمق فاجعه را زیادتر کرده است.

وی تصریح کرد: در مقایسه بین کلانشهرهای کانادا و تبریز می توانم این را بیان کنم که شهرهای کانادا همانند دونده پرسرعتی است که به سرعت می دود و تبریز به مانند بیماری است که در بستر قرار دارد و باید انواع درمان و دارو را به کار گیریم تا حداقل به حیات  خود ادامه دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: بسیاری از پروژه ها در تبریز بدون رعایت اصول علمی و با میلیاردهای تومان بیت المال احداث شده است که مطالعه علمی آن پروژه ها در بسیاری از موارد حکایت از اشتباه محاسباتی در دهه های گذشته دارد.

وی گفت: به عنوان مثال در این شرایط کم آبی میلیارد ها تومان بودجه صرف کرده و ارتفاعات عینالی را سرسبز کرده ایم در حالی که کمربند سبز تبریز یکی از حیاتی ترین موضوعات است و اقدام خاصی صورت نگرفته است.

نیکو خصلت در ادامه سیستم های دیکتاتوری را مانع هر نوع رشد و پیشرفتی در کشورها خواند و افزود: این فضای آزاد است که زمینه رشد و بالندگی را در حوزه های مختلف را رقم می زند.

وی در پایان به موضوع افول سرمایه اجتماعی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه هم اکنون در کشورمان با افول سرمایه اجتماعی مواجه ایم؛ در شرایطی که با یک بیمار بستری نیز مواجه هستیم و این شرایط را برای بهبود وضعیت بسیار دشوار می کند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + چهار =