کد خبر : 23478
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۴۹

کرونا، جنبه نهفته بستر اینترنت را رو کرد/ رشد و نمو کسب و کارهای حوزه آموزش، سرگرمی و رسانه

کرونا، جنبه نهفته بستر اینترنت را رو کرد/ رشد و نمو کسب و کارهای حوزه آموزش، سرگرمی و رسانه

کرونا

 پیش از شیوع کرونا، بسیاری معتقد بودند مجازی شدن زندگی جریانی تندرو و یک طرفه است که باعث اتلاف هزینه و انرژی می‌شود، اما دوران قرنطینه خانگی توفیق اجباری استفاده از بستر فضای مجازی برای دور کاری، آموزش، گذران اوقات فراغت و… را به دنبال داشت که همین امر سبب شد همه ما از پنجره دیگری به فضای مجازی نگاه کنیم.

به گزارش نگاه، به نوعی می توان گفت، کرونا به همه نشان داد که در این بستر می‌توان از دور کار کرد، تحصیل کرد، دانش آموخت، گردش رفت و حتی کسب و کار جدید راه اندخت، شاید شیوع این بیماری به اقتصاد بسیاری از کسب و کارها ضربه زد اما متقابلا سبب معرفی، نمو و رشد بسترهایی شد که پیش از این به چشم نمی آمدند.
شهرام اشرف نیا فعال حوزه برندینگ، بازاریابی، تبلیغات و بنیان گذار چند استارت آپ و کسب و کار موفق در گفتگو با نصر با اشاره به اینکه کسب و کارهایی که در حوزه های سرگرمی فعال بودند و به انتشار محتوای فیلم، بازی آنلاین، محتوای جذاب می پرداختند، بنیان گذاران استارت آپ های آموزش آنلاین در حوزه های مختلف و همچنین آژانس های خبری، مرکزهای اطلاع رسانی و… شاهد رشد چشم‌گیر نمودار اقتصادی خود در دوران شیوع کرونا و قرنطینه های خانگی بودند.
وی افزود: مردم برای گذران اوقات فراغت، انجام کارهای اداری و تداوم دوره های آموزشی خود در فصای مجازی زمان گذاشتند و به سراغ تجربیات جدیدی رفتند که این امر سبب افزایش علاقمندی آنها نیز به سبک زندگی مدرن شد.

افزایش تماشای آنلاین فیلم و سریال
وی در ادامه اظهار داشت: خانه‌نشینی مردم باعث شد تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال افزایش یابد و کسی و کارهای فعال در این حوزه ها به دنبال افزایش و بروز رسانی محتوای خود باشند.
این گزارش حاکی است، میزان بارگذاری و تماشای ویدیو در آپارات به ترتیب با ۴۰٪ و ۲۵٪ رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در فیلیمو، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴٪ و دیگر محتوای بصری ۳۵٪ رشد کرده است.

رشد خیره کنند آموزش های آنلاین
اشرف نیا، افزود: گسترش استارت اپ های برگزار کننده دوره‌های آموزش آنلاین چند سالی است که بسیار رونق یافته است و بسیاری از آنها با شیوع کووید ۱۹، بسیاری از دوره‌های آموزشی آنلاین غیر رایگان خود را برای زمانی محدود رایگان کرده‌اند تا نظر کاربران را جلب کنند.
وی با اشاره به وضعیت بستر آموزش های آنلاین در فضای مجازی، گفت: درست است این بسترها در فضای مجازی فراهم بود اما توجه زیادی به آنها نمی شد، اکنون نه تنها وب سایت های آموزش آنلاین کاربران زیادی به خود جلب کردند بلکه آموزشگاه ها، مراکز علمی آزاد ، مدارس، دانشگاه همگی به سمت این بسترها رفتند.
اشرف نیا با بیان اینکه ارتقا زیرساخت های آموزشی در دوران کرونا در دوران پسا کرونا، نیز تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: قطعا همین مراکز در کنار آموزش های حضوری برای دانش آموختگان، آموزش های مجازی نیز برگزار خواهند.
وی ادامه داد: تقاضا برای استفاده از این فضا بالا رفت و سرمایه گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی پیدا کرد، به قولی می توان گفت، سرمایه گذاری بر سیستم های آنلاین نیز به واسطه کرونا افزایش یافت که این تحول بزرگی است که در سیستم های آموزشی همراه داشت.

نمو آژانس های خبری، مرکزهای اطلاع رسانی
وی در ادامه به افزایش تولیدات خبری، اطلاع رسانی و محتوای چندرسانه‌ای در دوران شیوع ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: جامعه رسانه در این دوران به خوبی از پس تولید محتوای مناسب بر امد و همچنین شاهد اقدامات خوب را از سوی انجمن‌های فرهنگی، اجتماعی و فعالان حوزه رسانه بودیم.
این فعال حوزه برندینگ، بازاریابی، تبلیغات در بخش دیگری از سخنان خود، به رشد صد در صدی استفاده از شبکه های اجتماعی اشره کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا و اعلام ضروری شدن قرنطینه مقدار استفاده از فضای مجازی رشد صد در صدی داشته است، تعداد محتوای تولیدی در صفحات مختلف اینستگرامی افزایش یافت، کسب و کارها بیشتر روی محتوای خود کار کردند و تقاضا برای تولید محتوا نیز رشد صعودی داشت.
وی افزود: البته در اوایل شیوع کرونا مردم به محتوایی که به این بیماری مربوط است جلب می شدند، از اخبار ابتلا و انتقال زنجیره ویروس کرونا گرفته تا دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی برای مقابله و پیشگیری، اما با گذشت یک ماه مردم از دیدن این اخبار کرونایی خسته شدند و اکنون به دنبال محتواهای سرگرم کننده هستند.
وی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی بستری مناسب فراهم کرد تا بتوان ساز و کارها را تببین کرد و اقدامات را عملی ساخت، اظهار داشت: تا بسیاری از کسب و کارها و برخی از هنرمندان و چهره‌های مشهور با استفاده از همین فضا توانستند پویش‌های اجتماعی را تقویت کنند و نطر مخاطب را به خود جلب کنند.
وی به تاثیرات مثبت و منفی این کار بر رشد کسب و کارها، گفت: شایان ذکر است که همه به دنبال تولبد محتوا در این فصا رفتند و محتوا بین تمامی صفحات اینستاگرامی به صورت تقریبا مساوی پخش شده است، به طوری که حوالی ساعت ۱۰ همه در حال پخش لایو هستند و هر فرد به سمت موضوع مورد علاقه خود می رود از این رو میزان تعداد بازخورد به محتوا ثابت به نظر می آید.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، بستر اینترنت واقعیتی است که تا پیش از کرونا مجازی تلقی می شد، و شاهد این بودیم که نمی‌توان از تکنولوژی عقب ماند، چرا که در دوران کرونایی بسیاری از جریان‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق همین دنیای تکنولوژی و فضای مجازی رقم می‌خورد.
انتهای پیام/

 گلناز پورنامی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 + 17 =