کد خبر : 11893
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۸:۳۵

انقلاب اسلامی بازتاب‌های عمیقی در سطوح داخلی بین المللی و منطقه‌ای داشت

انقلاب اسلامی بازتاب‌های عمیقی در سطوح داخلی بین المللی و منطقه‌ای داشت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انقلاب اسلامی بازتاب‌های بسیار عمیقی در سطوح مختلف داخلی، بین المللی و منطقه‌ای داشت برخی از این تاثیرات را می‌توان در سطح داخلی در چهار حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیان کرد. به گزارش آوای سهند به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم در همایش

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: انقلاب اسلامی بازتاب‌های بسیار عمیقی در سطوح مختلف داخلی، بین المللی و منطقه‌ای داشت برخی از این تاثیرات را می‌توان در سطح داخلی در چهار حوزه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیان کرد.

به گزارش آوای سهند به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمد علی آل هاشم در همایش روسا و سرپرستان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور، با بیان این‌که وقوع انقلاب اسلامی به دلیل تاثیرات و دگرگونی‌های عظیمش یکی از مسائل مهم محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به دلیل ماهیت، ابعاد عظیم آن و شرایط زمانی و مکانی خاص از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی به وقوع پیوست که نظام جهانی متاثر از دو بلوک شرق و غرب به رهبری آمریکا و شوروی قرار داشت، به همین دلیل وقوع یک انقلاب عظیم سیاسی و اجتماعی در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان، واقعه‌ای عظیم و تاثیر گذار بود.

حجت الاسلام آل هاشم افزایش بینش و مشارکت سیاسی را از آثار انقلاب در حوزه‌ی سیاسی دانست و گفت: در زمان رژیم سابق، مشارکت سیاسی مردم کم یا به صورت فرمایشی بود و تاثیر چندانی در تصمیم گیری کشور نداشت، ولی  بعد از پیروزی انقلاب، این مشارکت گسترش پیدا کرده و جنبه آگاهانه‌ی بیشتری به خود گرفت، به طوری‌که شاخص‌های آگاهی و حضور مردم در انتخابات، راهپیمایی‌ها و نماز جمعه، همگی شاهدی بر این ادعا است.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی با گسترش مراکز دانشگاهی گامی موثر در جهت ارتقا آگاهی‌ها و بینش سیاسی مردم داشت، گفت: مردمی شدن این حکومت یکی دیگر از تاثیرات سیاسی انقلاب اسلامی بود، در گذشته حکومت در دست افراد خاصی قرار گرفته بود ولی انقلاب ساختار قدرت را به روی تمامی اقشار جامعه باز کرد و نوع نگاه و ارتباط مسولان با مردم در انقلاب تغییر کرد در حالی که قبلا نگاه از بالا به پایین بود، ولی در انقلاب مسولان خود را خدمت گذار مردم می‌دانند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی سقوط رژیم، کسب استقلال سیاسی، نظام سیاسی مستقل، تدوین قانون اساسی مبتنی بر اصول دینی، احیای بعد سیاسی و احکام اسلام مانند حج، نماز جمعه، توجه به اسلام ناب محمدی را از عمده‌ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی دانست.

وی با اشاره به دستاوردهای داخلی در حوزه فرهنگی، افزود: تحریم عزاداری‌های حسینی در ماه محرم، نمونه‌ای از تاثیرات فرهنگی رژیم سابق بود. از آثار و نتایج فرهنگی انقلاب اسلامی نیز می‌توان به احیای اسلام، اندیشه خود باوری و خود اتکایی، اعتماد به نفس و از بین بردن فحشا و مبارزه با ارزش‌های مادی و طاغوتی، احیای ارزش‌های الهی و پرورش روحیه‌ی ایثار و شهادت طلبی، برخورد با فرهنگ و مقابله با تهاجم غربی است.

حجت الاسلام آل هاشم بیان کرد: انقلاب اسلامی در دهه سوم و چهارم پیشرفت‌های عظیمی در زمینه انرژی هسته‌ای، فناوری، نانو، صنایع دفاعی، ساخت تجهیزات نظامی و سلول‌های بنیادی داشته است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به مهم‌ترین تاثیرات انقلاب اسلامی در حوزه اجتماعی، تشریح کرد: تاثیرات انقلاب در این حوزه نیز شامل تقویت احساس تعلق اجتماعی مردم، افزایش احساس مسئولیت مردم، طرح مسئله تعاون و همکاری در اجتماع، تقویت رفتارهای اجتماعی مثبت و احیای شخصیت و جایگاه  منزلت زن در انقلاب، توجه به نقش خطیر کانون خانواده، مبارزه با اعتیاد، تحکیم برادری اسلامی و تقدم تعهد بر تخصص، ارتقا سطح آگاهی مردم، توجه به مناطق محروم، حضور فعال جوانان در هم شکستن حصارهای طبقاتی و تغییر مفهوم منزلت اجتماعی است.

وی رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه را از آرمان نظام جمهوری اسلامی ایران و آثار اقتصادی انقلاب دانست و گفت: در حوزه اقتصادی پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی و ایجاد رفاه، رفع فقر و برطرف ساختن هر گونه محرومیت از آثار انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: به دنبال وقوع انقلاب اسلامی، فضای اصول گرایی اسلامی در سراسر جهان به ویژه در کشورهای منطقه رو به گسترش بوده و تعدادی از کشورهای منطقه حرکت‌های اسلامی انجام می‌دهند.

حجت الاسلام آل هاشم با بیان این‌که با گذشت چهار دهه از انقلاب و استقرار نظام، تاثیرات انقلاب اسلامی ایران در برخی از کشورها امشهود است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد موج بیداری اسلامی از سال ۱۳۸۹ در کشورهای منطقه آغاز شده و این ریشه در تاثیرگذاری از انقلاب اسلامی دارد، اسلام خواهی، شکل گیری  و الگو برداری گروه‌ها و جنبش‌های اسلامی را می‌توان از حوزه‌های تاثیر گذار انقلاب بیان کرد.

وی احیای اسلام به عنوان مکتب جهانی و فروپاشی نظام دو قطبی، تغییر گفتمان منازعات جهانی، خیزش جهانی مستضعفین علیه مستکبران، مطرح شدن جهان اسلام به عنوان قدرت مطرح در نظام جهانی، تغییر معیار‌های قدرت در نظام بین الملل، بازگشت به شکوه و تمدن اسلامی، قدرت منطقه‌ای و مطرح شدن رهبران انقلاب اسلامی به عنوان الگوهای رهبری در جهان را از تاثیرات انقلاب در زمینه بین الملل عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که چشم اندار انقلاب اسلامی، فصل نوین و نقطه عطفی بود که در عصر جاهلیت پدید آمد، تصریح کرد: بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، هدف غایی و محوری اسلام، تحقق تمدن اسلامی است.

وی افزود: بشر در اوج تمدن مادی غرب دچار بی‌هویتی و بیماری‌های روحی، روانی، فساد و جنگ شده است اما تمدن اسلامی تمدنی است که در آن علم همراه با اخلاق و معنویت، قدرت همراه با عدالت است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =