کد خبر : 4480
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۱۰

افتتاح سد «ایلی سو» در ترکیه، بلای بزرگی برای آذربایجان خواهد بود

افتتاح سد «ایلی سو» در ترکیه، بلای بزرگی برای آذربایجان خواهد بود

چند صباحی است که انتشار خبر احداث سدی در خاک همسایه شمال غربی ایران، توجه مسئولان آبی کشور و حتی سیاستمداران را به خود مشغول داشته است. سدی که می تواند که چالش های کم آبی در جغرافیای ایران را چند برابر کند. سدی به نام « ایلی سو»! به گزارش نگاه ، در همین

چند صباحی است که انتشار خبر احداث سدی در خاک همسایه شمال غربی ایران، توجه مسئولان آبی کشور و حتی سیاستمداران را به خود مشغول داشته است. سدی که می تواند که چالش های کم آبی در جغرافیای ایران را چند برابر کند. سدی به نام « ایلی سو»!
به گزارش نگاه ، در همین رابطه نماینده مردم تبریز در مجلس هم ضمن ابراز نگرانی از این اتفاق گفت: افتتاح سد «ایلیسو» بلای بزرگی برای استان ما خواهد شد و خطر بسیار جدی محسوب می شود،

احمدعلیرضا بیگی اظهار کرد: شائبه‌های آثار مخرب با افتتاح سد «ایلیسو» در ترکیه برای کشور صحت دارد و بدیهی است با افتتاح این سد خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور و مخصوصاً استان آذربایجان‌شرقی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقدامات دولت ترکیه در ذخیره‌سازی بخش قابل توجه آب‌های مشترک، آثار زیست محیطی مخرب بر جای خواهد گذاشت، گفت: تاجایی سد «ایلیسو» برای کشور ایران مهم است که کمیسیون امنیت ملی آن را یک موضوع امنیتی دانسته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: در راستای رسیدگی به موضوع بین‌المللی سد «ایلیسو»، کمیسیون امنیت ملی اقدام به تشکیل کمیته امنیتی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در کمیته امنیتی تمام اقدامات حقوقی و راهکارهای بین‌المللی گزارش خواهد شد و با انجام اقدامات لازم در راستای پیشگیری و ارائه راهکار بین‌المللی آثار مخرب کاهش داده می‌شود.

بیگی با تاکید به اینکه افتتاح سد «ایلیسو» بلای بزرگی برای استان ما خواهد شد و خطر بسیار جدی محسوب می‌شود، گفت: وقتی رئیس جمهور ترکیه افتتاح  سد را یکی از بهترین پروژه‌های کشور خود می‌داند به خاطر این است که برای ترکیه منافع زیادی از جمله حاصلخیزی و اشتغال همراه دارد که حالت برعکس برای کشورهای همسایه و مشترک در حق‌آبه را به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان داشت: موضوع خطرات سد «ایلیسو» برای دیروز و امروز نیست بلکه چند سال است که درگیر موضوع هستیم و طبعاً کمیسیون امنیت ملی باید با ارائه راهکار بین‌المللی و حقوقی تبعات مخرب را برای کشور کاهش دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: چند سال است که با انواع حرف و گفته فقط از خطرات سد «ایلیسو»گفته‌ایم و دیگر وقت عمل است تا با روش‌های کارساز وارد عمل شد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سد «ایلیسو» در اجلاس بین‌المللی ریزگردها به طور قابل توجه مورد توجه قرار گرفت و در آن اجلاس موضوع سد «ایلیسو» یک خطر بین‌المللی مطرح شده و جز مصوبات اجلاس نیز قرار گرفت.

بیگی بیان کرد: از چند سال گذشته که سد «ایلیسو» در ترکیه در حال احداث بود؛ موضوع در دستور کار قرار گرفته که آن زمان تا این حد به آثار مخرب احداث این واقف نبودند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × یک =